پارس ناز پورتال

درگذشتگان معروف خارجی در سال 2011

درگذشتگان معروف خارجی در سال 2011

استیو جابز، مرد شماره یک کمپانی اپل تنها ۵۶ ساله بود که سرطان لوزالمعده در نهایت بر او غالب گشت و درگذشتش را در سال ۲۰۱۱ رقم زد. تنها لحظاتی پس از اعلام این خبر نام و تصویر استیو جابز بر صفحات اول سایت‌ها و روزنامه‌های جهان نقش بست و شبکه‌های تلویزیونی تصاویر مردی را نشان دادند که در آن‌ها می‌شد به وضوح تحلیل رفتن قوای بدنی وی را در جریان مبارزه چند ساله‌اش با سرطان مشاهده کرد.

الیزابت تیلور

الیزابت تیلور یکی از معدود بازماندگان عصر طلایی هالیوود بود که در سن ۷۹ سالگی درگذشت. از او به عنوان یکی از بهترین بازیگران دنیای سینما یاد می‌کنند و دریافت دو جایزه اسکار گواهی بر کارنامه‌ی موفق حرفه‌ای است که این ستاره پس از مرگش از خود به جای گذاشت. الیزابت تیلور در مجموع هشت بار ازدواج کرد و سال‌های زیادی را گریبانگیر بیماری‌های متعدد جسمی بود.

واتسلاو هاول

واتسلاو هاول، رئیس جمهوری پیشین چک و یکی از نویسندگان و فعالان سرشناس حقوق بشر، در روزهای پایانی سال ۲۰۱۱ چشم از جهان فروبست. این شخصیت برجسته‌ی سیاسی یکی از رهبران انقلاب مسالمت‌آمیز در کشورش بود و ادیبان سرشناس چکسلواکی سابق به شمار می‌رفت. او در سن ۷۵ سالگی در پراگ درگذشت.

ایمی واینهاوس

ایمی واینهاوس، خواننده مشهور بریتانیایی را ستاره‌ای بزرگ با درخششی کوتاه توصیف می‌کنند. او یکی از استعدادهای کمیاب موسیقی بود که در سن ۲۷ سالگی درگذشت‌، هرچند به دلیل شیوه زندگی این خواننده که با اعتیاد به مواد مخدر و الکل عجین شده بود، بسیاری مرگ او را غیرمنتظره ندانستند. آلبوم «بازگشت به سیاهی» از ایمی واینهاوس برنده پنج جایزه معتبر گرمی شد و میلیو‌ن‌ها نسخه از آن به فروش رفت.

گری مور

عالم راک یکی از چهره‌های بزرگ خود را در سال ۲۰۱۱ از دست داد؛ گری مور، یکی از چیره‌دست‌ترین گیتاریست‌های جهان و عضو پیشین گروه اسطوره‌ای "تین لیزی" در سن ۵۸ سالگی درگذشت. جسد او در هتلی مجلل در استپتونا، واقع در جنوب اسپانیا کشف شد. مرگ غیرمنتظره گری مور که بسیاری او را از نوابغ گیتارنوازی می‌دانند، هواداران او را در سراسر جهان شوکه کرد.

اسامه بن لادن

مرگ بن لادن، رهبر شبکه تروریستی القاعده یکی از اخبار مهم دنیا در سال ۲۰۱۱، ده سال پس از حملات تروریستی یازده سپتامبر بود. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز یکشنبه (اول مه/۱۱ اردیبهشت) به وقت محلی، در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که یک واحد ویژه‌ی آمریکا، اسامه بن لادن، رهبر شبکه‌ی تروریستی القاعده را در جریان نبردی در پاکستان کشته است.

کریستا ولف

کریستا ولف، از نویسندگان نامدار آلمانی در ۸۲ سالگی و در پی یک بیماری طولانی در برلین از دنیا رفت. او را مشهورترین نویسنده‌ی زن آلمانی قرن بیستم، و در کنار گونتر گراس از مهم‌ترین چهره‌های ادبیات پس از جنگ دوم می‌خوانند. نگاه صلح‌طلبانه و توجه به مسائل و معضلات زنان، از دورنمایه‌های اصلی آثار اوست.

ماریا اشنایدر

بازی در فیلم "آخرین تانگو در پاریس" در کنار مارلون براندو، ماریا اشنایدر هنرپیشه فرانسوی را به اوج شهرت رساند. ماریا اشنایدر در سال‌های پایانی عمرش در چندین گفت‌وگو از همکاری با برناردو برتولوچی کارگردان این فیلم ابراز پشیمانی کرده بود و هیچ‌گاه نیز نتوانست در فیلم دیگری خوش بدرخشد و شهرت وی تنها به ایفای چند نقش کوتاه در سال‌های بعد بسنده شد. ماریا اشنایدر در سن ۵۸ سالگی درگذشت.

جو فریزر

جو فریزر ۶۷ ساله و یکی از مهم‌ترین رقبای محمد علی کلی قهرمان بوکس سنگین وزن جهان که به سرطان کبد مبتلا بود، در سال ۲۰۱۱ درگذشت. او در سال ۱۹۷۱ در مسابقه‌ای که به «مبارزه قرن» معروف شد، پس از سال‌ها موفقیت محمد علی کلی، در یک رقابت نفس‌گیر بر وی پیروز شد. دو مسابقه دیگر دهه‌ی ۷۰ میلادی اما با پیروزی محمد علی همراه بود. جو فریزر در سال ۱۹۷۴ و ۱۹۷۵ در برابر وی مغلوب شد.

معمر قذافی

بسیاری مرگ معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی در روز ۲۰ اکتبر ۲۰۱۱ در زادگاهش شهر سرت را نقطه‌ی عطفی در "بهار عرب" می‌دانند. تصاویر شادی مخالفان در لیبی پس از انتشار خبر کشته شدن قذافی به سرعت در رسانه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

پیتر فالک

دوستداران سینما او را با نام "ستوان کلمبو"، یک کارآگاه گیج آمریکایی می‌شناختند که علیرغم ظاهر دست و پا چلفتی‌اش هر بار از حل معماهای پیچیده جنایی سربلند بیرون می‌آمد. پیتر فالک به دلیل بازی در نقش کلمبو چهار بار جایزه معتبر امی را از آن خود کرد. ایرانی‌ها، صدا و لهجه‌ی پیتر فالک را در نقش مأمور