پارس ناز پورتال

اعتراض یک زن مانکن مسلمان + عکس

مجموعه : مجله خبری روز
اعتراض یک زن مانکن مسلمان + عکس

بی.بی.سی. گزارش داد: یک مانکن مسلمان بریتانیایی که در رقابت برای انتخاب نماینده کشورش در مسابقه ملکه زیبایی جهان شرکت کرده در واکنش به انتقادهایی که علیه او صورت گرفته بود، از تصمیم خود دفاع کرد.

شانا بخاری می گوید مسلمانان در بریتانیا باید حق داشته باشند به میل خود به سبک غربی زندگی کنند
 

در صورتی که شانا بخاری موفق شود به عنوان ملکه زیبایی بریتانیا به مسابقه ملکه زیبایی جهان (Miss Universe) راه پیدا کند، اولین نماینده مسلمان بریتانیا در چنین رقابتهایی خواهد بود.

البته پیش از این هم در سال ۲۰۰۵ یک دختر مسلمان افغانی الاصل به نمایندگی از بریتانیا در مسابقه مشابهی تحت عنوان Miss World برای انتخاب ملکه زیبایی جهان شرکت کرده بود.
حماسه کوهستانی تا مرحله نیمه نهایی این مسابقه که در شهر سن یای چین برگزار شد، رسید.

خانم بخاری که ۲۴ سال دارد و ساکن شهر منچستر انگلستان است، می گوید از زمانی که به فینال مسابقه انتخاب ملکه زیبایی بریتانیا راه یافته، پیامهایی نژادپرستانه و توهین آمیز دریافت کرده است.

شانا بخاری می گوید که مسلمانان در بریتانیا باید حق داشته باشند به میل خود به سبک غربی زندگی کنند، اما گروههای مسلمان او را متهم به بی احترامی به اسلام کرده اند.

شانا که متولد شهر بلکبرن انگلستان است، بعد از اینکه تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع لیسانس به پایان رساند، به عنوان یک مانکن (مدل) تمام وقت شروع به فعالیت کرد.

او می گوید رویایش این است که تاج مسابقه ملکه زیبایی جهان بر سر او گذاشته شود، اما منتقدین به او گفته اند که با شرکت در این مسابقه علیه دین اسلام عمل کرده است.

شانا می گوید از شنیدن چنین نظراتی ناراحت می شود چون به اعتقاد او شرکت در این مسابقات او را به یک مسلمان بد تبدیل نمی کند.

اعتراض یک زن مانکن مسلمان + عکس


جنجال بر سر تن کردن مایو

یکی از مسایل اصلی ای که باعث خشم بعضی از مسلمانان شده، این است که شانا در یکی از مراحل مسابقه باید مایو به تن کند.

محمد شفیق، از اعضای بنیاد رمضان که در زمینه ارائه مشاوره به جوانان مسلمان فعالیت می کند، یکی از کسانی است که با حضور شانا در مسابقه ملکه زیبایی جهان مخالف است.

او می گوید: "اسلام به صراحت مشخص کرده که زن باید در پوشش و لباس خود رعایت حجب و حیا را بکند و ما فکر نمی کنیم که پوشیدن مایوی دو تیکه کار درستی باشد."

آقای شفیق گفت که قبول دارد که زنان مسلمان باید حق داشته باشند، نوع پوشش و لباس خود را انتخاب کنند، اما اضافه کرد که به هر حال آنها باید به اصول اسلام احترام بگذارند، حتی اگر در جامعه غربی زندگی می کنند.

با این حال شانا می گوید که بیشتر مردم از او حمایت می کنند، از جمله خانواده اش در پاکستان.

او در عین حال تاکید کرد که تصمیم ندارد از بیکینی (مایو دو تکه) استفاده کند و به جای آن مایوی یک تکه و دامن سنتی سارونگ به تن خواهد کرد.

اما با این همه، سمیرا خواهر بزرگتر او اذعان کرد که اظهارات توهین آمیزی که علیه شانا صورت گرفته مایه نگرانی او شده است.

سمیرا گفت: "حالا چه خواهد شد، وقتی خواهرم در خیابان راه می رود باید منتظر پرتاب سنگ و آجر باشد؟"

اعتراض یک زن مانکن مسلمان + عکس


واکنش شانا بخاری به انتقادات

اگر شانا در مرحله نهایی مسابقه ملکه زیبایی بریتانیا که اول ماه مه برگزار می شود، برنده شود نخستین زن مسلمانی خواهد بود که به عنوان نماینده بریتانیا به فینال جهانی این مسابقات که امسال در برزیل برگزار می شود، راه پیدا می کند.

او می گوید: "مردم دارند با استفاده از ابزار مذهب به من حمله می کنند. اما آیا واقعا مسئله مذهب است؟ یا اینکه حسودی می کنند که دختری قدم جلو گذاشته که نمی گذارد دیگران به او حرف زور بزنند؟"

مسابقه ملکه زیبایی جهان نخستین بار در سال ۱۹۵۲ برگزار شد.

عنوان ملکه زیبایی جهان در حال حاضر در اختیار شیمنا ناوارته از کشور مکزیک است.