پارس ناز پورتال

برای اولین بار در دنیا پیوند همزمان دو دست (عکس)

مجموعه : مجله خبری روز
برای اولین بار در دنیا پیوند همزمان دو دست (عکس)
شش سال پیش یک کشاورز ۵۴ ساله آلمانی به نام «کارل مرک» هر دو دستش را در نتیجه گیر کردن در ماشین کمباین از دست داد. یکی از کشاورزان او را در حالی پیدا کرد که به شدت خونریزی می‌کرد و فریاد می‌زد من را بکشید. اما همین مرد جانش را نجات داد.دو روز پیش، مرک به همراه پزشکان در کنفرانسی در بیمارستان آموزشی مونیخ شرکت کردند، کنفرانسی که به خاطر موفقیت عمل بی‌سابقه پیوند همزمان دو دست برگزار شده بود.
 

وقتی مرد آلمانی بعد از عمل به هوش آمد، باورش نمی‌شد که عمل موفقیت‌آمیز بوده و او دوباره دست دارد.به گزارش پارس ناز او در کنفرانس گفت: «اینها دست‌های من هستند و من آنها را دوباره از دست نمی‌دهم. فعلا او می‌تواند با دست‌هایش کارهای ساده‌ای مثل روشن و خاموش کردن کلید برق یا باز کردن در را انجام دهد، اما هر روز بر میزان تحرک دستش اضافه می‌شود.
کل جریان عمل این مرد دو روز طول کشید. مجموعا پنج تیم پزشکی درگیر این عمل جراحی شدند، ۲ تیم دست‌های شخصی را که ساعاتی قبل مرده بود جدا کردند.
 
 
دو تیم درگیر پیوند این دست‌ها به کشاورز آلمانی شدند و تیم پنجم هم ورید پای شخص اهداکننده را برای استفاده در عمل جدا کرد.در جریان عمل می‌بایست حدود ۲۰ عضله، رگ و عصب اهداکننده، برهنه می‌شد تا بعد از جدا شدن دست با قسمت‌های باقیمانده دست مرک پیوند شوند. در مرحله بعد دست‌ها به بدن مرک پیوند زده شد، نخست استخوان‌ها باید به هم پیوند می‌شدند و در مرحله بعد به ترتیب شریان‌ها و وریدها، عضلات و تاندون‌ها و سرانجام پوست.
 

هویت اهداکننده آشکار نشده است، رسانه‌ها تنها به این اکتفا کرده‌اند که شخص مزبور نوجوانی بوده است که در یک حادثه رانندگی جان خود را از دست داده است.پزشکان آلمانی می‌گویند که نشانه‌ای از پس زده شدن دست‌های پیوندی توسط سیستم ایمنی بدن مرک وجود ندارد و اسکارهای عمل هم در حال بهبودی هستند.