پارس ناز پورتال

قابلیت باور نکردنی Xperia Z

قابلیت باور نکردنی Xperia Z

هفت صبح: ضبط صدا در حمام، چک کردن ایمیل زیر باران و عکاسی در استخر از جمله تجربیات لذتبخشی بودند که با XperiaZ کسب کردیم

تنها یک ماه پس از معرفی XperiaZ در نمایشگاه CES، این گوشی در لابراتوار زیر ذره بین رفت. برخلاف گوشی هایی با بدنه پلاستیکی، XperiaZ از بدنه شیشه ای ساخته شده است. لازم نیست بترسید چون سونی در قسمت پشتی نوعی شیشه نشکن به کار برده است. تنها پلاستیک به کار رفته در بدنه را می توانیم در محل اتصال بدنه رویی و پشتی دید. اکسپریا Z در سه رنگ سفید، مشکی و بنفش با حافظه داخلی 16 گیگابایت به بازار عرضه شده است.

 
طراحی

بدنه پشتی اکسپریا Z کاملا از شیشه نشکن ساخته شده، اما سونی به همین اکتفا نکرده و اطراف گوشی را نیز به شیشه مجهز کرده که این موضوع درخشش خاصی را به دستگاه بخشیده است. تنها پلاستیکی که در اکسپریا Z به کار رفته در محل تقاطع بدنه پشتی و رویی قرار دارد. استفاده از این پلاستیک به خصوص در گوشه های دستگاه، باعث می شود که کمتر نگران آسیب دیدن موبایل ارزشمند خود، هنگام افتادن باشید. اما اگر می پرسید این پلاستیک دقیقا چیست، باید به اطلاع شما برسانیم که جنس بدنه و چارچوب اکسپریا Z از فیبر پلی آمید است که کاربرد معمول آن، استفاده به جای فلز در بدنه اتومبیل ها است.

تمامی پورت های اکسپریا Z به خاطر ویژگی مقاومت در برابر آب توسط درپوشی پوشانده شده اند و جالب اینکه سونی آنچنان ماهرانه این کار را انجام داده که کوچکترین خللی به زیبایی محصول دارد نشده است. درپوش ها به راحتی باز می شوند اما به هر حال پوشیده بودن پورتی مانند Micro USB که روزانه برای شارژ مورد استفاده قرار می گجیرد، قطعا چندان دلچسب نخواهد بود.

صفحه نمایش

اکسپریا Z یکی از اولین محصولاتی است که با صفحه نمایش 1080p به بازار عرضه شده. صفحه نمایش پنج اینچی این دستگاه دارای کیفیت 1080×1920 پیکسل است. این صفحه با چگالی 441 پیکسل در اینچ، به شدت محصولاتی مانند آی فون 5 (با چگالی 326+ پیکسل در هر اینچ) را تحقیر کرده است. اما واقعا کیفیت 720p با 1080p در واقعیت چه میزان تفاوت دارد؟

 در صفحات نمایش Full HD شما نوشته ها را خواناتر، تصاویر را غنی تر و عکس ها را واضح تر مشاهده می کنید اما قطعا این تفاوت به اندازه دورانی که تلفن های هوشمند از صفحات نمایش WVGA به حوزه رتینا گذر کردند، ملموس نخواهد بود.

صفحه نمایش همواره یکی از مواردی بوده که سونی در اکثر محصولات خود، حتی مدلی میان قیمتی مانند Xperia SOLA، با کمترین نقص در اختیار کاربرانش قرار داده است اما نگاهی دقیق تر به اکسپریا Z نشان می دهد که این کمپانی ژاپنی در صفحات نمایش Full HD، هنوز احتیاج به کسب تجربه دارد. صفحه نمایش اکسپریا Z از زاویه دیدگسترده ای برخوردار نیست و تنها کافی است تا کمی به آن زاویه دهید تا رنگ ها به خاکستری تمایل پیدا کنند.

دوربین

دوربین های سونی در موبایل هایش را همیشه دوست داشته ایم و از آن تعریف کرده ایم. به نحوی که دوربین Xperia V را یکی از برترین ها خواندیم. دوربین اکسپریا Z عبارت 13 مگاپیکسل را بر روی پیشانی خود هک شده می بیند که با توجه به پیشینه سونی می تواند پیام آور یک تحول در عکاسی موبایل باشد اما متاسفیم که اعلام کنیم باید انتظارات خود را پایین آورید. عکس های اکسپریا Z در بهترین حالت در حد یک دوربین خوب هشت مگاپیکسلی شما را راضی خواهد کرد.

همه قابلیت های عجیب Xperia Z

اگر از این نقاط ضعف بگذریم، لازم است بدانیم دوربین اکسپریا Z تکنولوژی های جدیدی را نیز به همراه دارد. برای مثال شما برای اولین بار می توانید ویدئوهای خود را به صورت HDR ضبط کنید. همچنین به کمک حسگر Exmor RS تسلط کاملی روی نور محیط خواهید داشت. همانطور که احتمالا تا به حال تجربه کرده اید، نور همواره یکی از چالش های عکاسی بوده است اما تکنولوژی جدید دوربین اکسپریا Z تا حدی این معضل را برطرف کرده. یکی از جالب ترین قابلیت های Exmor RS غلبه بر نور پشت سوژه است که باعث سیاه شدن عکس می شود.

سخت افزار

سونی هم سرانجام به دنیای چهار هسته ای ها پا گذاشت. اگر به خاطر داشته باشید پیش از این محصولاتی مانند XperiaV با وجودی که پردازنده ای دو هسته ای داشتند، اما در بنچ مارک ها توانسته بودند پا به پای رقبای خود حرکت کنند و حتی برخی از آنان را نیز به زیر بکشند. با این پیش زمینه، تصور قدرت XperiaZ کار چندان سختی نخواهد بود. پردازنده این دستگاه ساخت Qualcomm است و از خانواده Pro Snapdragon S4 به شمار می رود.

 این پردازنده 1.5 گیگاهرتزی در کنار خود یک رم دو گیگجابایت را می بیند که مجموعه آنها قدرتی مثال زدنی به اکسپریا Z می بخشد. اگر بخواهیم این رکوردها را با پنج مارک های HTC ONE مقایسه کنیم، متوجه می شویم که اکسپریا Z احتمالا در بین نسل جدید محصولاتی که پس از CES آن معرفی شده اند یا خواهند شد، مثل HTC One و احتمالا Galaxy S4 نمی تواند در رتبه های نخست قرار گیرد.

اما اگر از دنیای آمار و ارقام بیرون بیاییم، باید اعتراف کنیم که اکسپریا Z در عمل بسیار سریع عمل می کند. تنها کافی است چند دقیقه با این دستگاه کار کنید تا متوجه سرعت بالای آن در اجرای دستورات شوید. با وجود این سرعت بالا، در بعضی مواقع مکث های عجیبی را شاهد هستیم. اپلیکیشن دوربین یکی از مواردی است که به شدت سرعت اکسپریا Z را زیر سوال می برد. چرا که بعضی مواقع باز شدن این برنامه تا حدودسه ثانیه به طول می انجامد.

نرم افزار

اکسپریا Z با آندروید نسخه 4.1.2 به صورت پیش فرض عرضه می شود و سونی قول داده به زودی، به روزرسانی 4.2 نیز برای آن آماده شود. اگر از محیط حوصله سربر همیشگی رابط کاربری سونی بگذریم، می توانیم به چند ویژگی جالب و جدید در اکسپریا Z اشاره کنیم. اولین تغییر در صفحه Lock Screen رخ داده. جایی که با یک افکت زیبا برای آنلاک کردن دستگاه مواجه می شوید، در این صفحه همچنین امکان باز کردن اپلیکیشن دوربین و پخش مستقیم موسیقی نیز قرار داده شده است.

سونی نرم افزارهای مدیریت باتری را در این محصول، وارد فازی جدید کرده. در قسمت Power Management گزینه ای دیده می شود به نام STAMINA mode که طبق ادعای سونی زمان آماده به کار دستگاه را تا چهار برابر افزایش می دهد. نحوه کار این سیستم بدین ترتیب است که هنگام خاموش شدن صفحه نمایش، wifi و یا اینترنت سیم کارت را از کار می اندازد و همچنین بسیاری از برنامه هایی که در پس زمینه دستگاه در حال اجرا هستند را غیرفعال می کند. البته به محض روشن شدن مجدد صفحه نمایش، همه چیز به حالت عادی برمی گردد. خود شما نیز همواره می توانید اپلیکیشن های خاصی که دائما به آنها نیاز دارید را در لیست سفید قرار دهید تا در حالت Stamina Mode غیرفعال نشوند.

مقاومت در برابر آب

بعد از Acro S و V، اکسپریا Z سومین محصول مقاوم در برابر آب است. ضبط صدا در حامام، چک کردن ایمیل ها زیر باران و … همگی از تجارب لذت بخشی بودند که با این محصولات کسب کردیم اما باید اعتراف کنیم که در این میان عکسبرداری زیر آب استخر با AcroS بهترین لحظاتی بود که از کار با یک گجت به دست آوردیم. اما چرا این لحظات خوب تنها با AcroS رقم خوردند؟ جواب در عملکرد این محصولات در زیر آب نهفته است.

 وقتی که دستگاه در زیر آب تحت فشار قرار می گیرد، عملکرد لمسی صفحه نمایش مختل شده و تقریبا کنترل از دست کاربر خارج می شود. در این میان اما AcroS به خاطر داشتن دکمه فیزیکی دوربین روی بدنه، امکان عکسبرداری زیر آب را در اختیار ما قرار داد، ویژگی که متاسفانه اکسپریا Z از آن بی بهره است. به هر ترتیب این دستگاه می تواند به مدت 30 دقیقه در عمق یک متری آب دوام بیاورد و همچنین در برابر گرد و غبار نیز از خود مقاومت نشان دهد.

نقاط قوت: سخت افزار قدرتمند، طراحی زیبا و بدنه شیشه ای مقاوم در برابر آب

نقاط ضعف: زاویه دید پایین صفحه نمایش، کیفیت پایین تر از انتظار دوربین، عمر نسبتا کم باتری

ویژگی ها: 146 گرم وزن، پردازنده چهار هسته ای با سعرت 1.5 گیگاهرتز، صفحه نمایش پنج اینچی، دوربین پنج مگاپیکسلی، آندروید 4.2

قیمت: حدود دو میلیون و 700 هزار تومان