پارس ناز پورتال

ایده جالب درباره ی اشعه مادون قرمز

ایده جالب درباره ی  اشعه مادون قرمز


اشعه مادون قرمز معادل عبارت Infrared است که به نام تابش فروسرخ نیز شناخته میشود. این اشعه در علم فیزیک به قسمی از طیف امواج الکترومغناطیسی گفته می‌شود که طول موج آن‌ها بلندتر از دامنه نور مرئی و کوتاه ‌تر از دامنه امواج رادیویی باشند. همگی ما نیز با کاربردهای مادون قرمز آشنا هستیم. کاربردی ترین استفاده از اشعه مادون قرمز در کنترل از راه دور یا ریموت دستگاه های الکترونیکی نظیر تلویزیون است. همچنین با قابلیت Infrared در گوشی های تلفن همراه نیز آشنا هستید که توسط همین اشعه تبادل اطلاعات صورت میگیرد.

هم اکنون قصد داریم ترفندی جالب را در زمینه کاربرد اشعه مادون قرمز برای شما بازگو کنیم که بسیار کاربردی نیز هست. همانطور که میدانید اشعه مادون قرمز با چشم انسان قابل روئیت نیست، چرا که گستره طول موج آن فراتر از طول موج قابل مشاهده انسان است. اما فرض کنید از ارسال اشعه مادون قرمز توسط دستگاه ریموت کنترل تلویزیون خود اطمینان ندارید و مطمئن نیستید که دستگاه به خوبی کار میکنید. حال چه باید بکنیم؟ چرا که با چشم خود نمیتوانیم این اشعه را مشاهده کنیم و از وجود آن مطمئن شویم. با استفاده از این ترفند میتوانید بدون نیاز به تجهیزات مخصوص مشاهده این اشعه به وجود آن پی ببرید.

برای اینکار شما فقط و فقط به یک دوربین دیجیتال که میتواند دوربین موجود بر روی موبایل تان نیز باشد نیاز دارید.

ابتدا دوربین را روشن کنید.

سپس دستگاه تولید کننده اشعه مادون قرمز که به عنوان مثال آن را دستگاه کنترل از راه دور تلویزیون فرض میکنیم را در جلوی لنز دوربین قرار دهید.

اکنون کلیدهای روی ریموت کنترل را فشار دهید تا اشعه ساطع شود. اکنون صفحه دوربین را نگاه کنید!

خواهید دید که به محض تولید اشعه نور سفید درخشانی بر روی صفحه دوربین از جانب ریموت کنترل نمایان میشود!

این نور همان اشعه مادون قرمز تولید شده از جانب ریموت کنترل است با چشم انسان قابل مشاهده نیست و تنها به وسیله دوربین دیجیتال شما قابل روئیت است.

همچنین دقت کنید دستگاه ریموت کنترل شما باتری سالمی داشته باشد.

در توجیه علمی این موضوع میتوان گفت سنسور دوربینهای دیجیتال قادر به دریافت اشعه مادون قرمز است، در صورتی که چشم انسان تنها میتوان طول موجی معادل با 380 تا 750 نانومتر یا همان نور مرئی را درک کند.