پارس ناز پورتال

نکات بهداشتی درباره درباره ژل , واکس , موس مو

نکات بهداشتی درباره درباره ژل , واکس , موس مو

می‌دانید چه به سر می‌ریزید؟

گاهی از مدل موهایمان خسته می‌شویم وتلاش می‌كنیم حالت یا مدل آن را تغییر دهیم. شكل دادن به مو تاریخچه‌ای بسیار طولانی به قدمت دوران باستان دارد. در آن دوران از استوانه‌های فلزی، روغن‌ها و مواد معطر برای این منظور استفاده می‌شد، اما امروزه فرآورده‌های گوناگونی تولید شده كه همواره بخشی از در آمد ما صرف خریداری آنها‌ ‌می‌شود. شما با این فرآورده‌ها چقدر آشنایی دارید؟

این حالت دهنده های عزیز

ژل، اسپری، موس، فوم ، كرم، واكس و … نام‌هایی كه در بالا به آن اشاره شد، برای خانم‌ها و آقایانی كه موهایشان بر خلاف جاذبه زمین در هیچ جهت دیگری قرار نمی گیرد! وآنها كه موهایشان همیشه داخل صورتشان است و در جستجوی راهی هستند كه مویشان را به سمت بالا شانه وآن را در همان مكان‌تثبیت‌كنند، نام‌هائی بسیار آشنا هستند. كم نیستند افرادی كه بعد از هر بار شستشو و یا قبل از بیرون رفتن از منزل از این مواد‌ ‌استفاده می‌كنند، اما معدودند كسانی كه فرق بین این مواد و كاربردها و مضرات هر یك از آنها را به خوبی بشناسند.

شناخت شیمی بنیادی لوازم آرایشی ، مواد پاك كننده ، پوشش‌ها یا روكش‌های سطح و امثال آنها،‌ ‌می‌تواند ارزش قابل ملاحظه‌ای در انتخاب این فرآورده‌ها داشته باشد. درك اثر‌ ‌شیمیایی یك محصول ما را یاری می‌كند خطر احتمالی آن و ارزش‌ ‌رضایت خاطری را كه از آن بدست می‌آوریم، محك بزنیم. واكنش‌های حساسیت زا و نحوه استفاده‌ ‌از یك فرآورده ممكن است از شخصی به شخص دیگر تفاوت داشته‌ ‌باشد‌.

‌محصولات حالت دهنده مو، همگی از نظر شیمیایی پلیمرهای حل شده در حلال مایع هستند. از نظر تركیب شیمیایی ژل، موس‌ و فوم، پلیمرهایی بر پایه آب بوده اسپری بر پایه الكل و كرم‌ها بر پایه روغن‌هستند.
وظیفه پلیمرهای موجود در این تركیبات آن است كه رشته‌های مو را به هم متصل كند، ضمن آنكه، پوشش پلیمری محیط بر تارهای به هم چسبیده مو، باعث افزایش حجم كلی آنها نیز می‌ شود.

موها به دو صورت به هم اتصال پیدا می‌كنند. اتصال جانبی كه در آن موها به صورت طولی به هم می‌چسبند و اتصال نقطه‌ای كه در آن تارهای مو، در یك نقطه، یكدیگر را قطع می كنند.
فرآورده حالت دهنده مو، باید به گونه‌ای توسط تولید كننده طراحی و بوسیله مصرف كننده به كار برده شود كه اتصال تارهای مو، عمدتا از نوع جانبی باشد. زیرا اتصال تارهای مو، به این شیوه، علاوه بر حجم بیشتر، آنها را به شكل ملایمتری در كنار هم نگاه داشته و آسیب كمتری به كوتیكل وارد می كند .

ژل با موچه می‌كند؟

با استفاده از این فرآورده می‌توانید مدل دلخواه خود را برای مدت نسبتا طولانی بر روی مو تثبیت كنید. در حال حاضر ژل‌های مو به دو دسته كلی تقسیم بندی می شوند:
ژل‌های روغنی یا میكرو ژل‌ها به صورت امولسیون های شفاف روغن در آب عرضه می‌شوند. ( قطرات روغن آنقدر كوچكند كه امولسیون شفاف به نظر می رسد.)

این نوع ژل‌ها بیشترجهت ایجاد درخشندگی و گره گشایی از مو در هنگام برس و یا شانه كردن استفاده می شوند.
ژل‌های پلیمری یا ژل‌های حقیقی، مخلوطی از آب، یك عامل حالت دهنده و یك پلیمر تثبیت كننده با وزن ملكولی بالا هستند . وقتی كه این مواد روی مو قرار می‌گیرند، رشته‌های مو با مخلوط آب و پلیمر پوشانده می‌شوند. سپس آب از روی مو تبخیر شده و لایه نازكی از پلیمر روی آن را می‌پوشاند. این پلیمر باید پوششی سبك، قابل انعطاف و شفاف روی مو بر جای گذارد و درخشندگی خاصی به آن بدهد، ضمن آنكه گره‌ها و الكتریسته ساكن مو تاحدی كاهش یابد.

یك روش مناسب استفاده از ژل این است كه پس از شستشو با شامپوی مناسب، آب اضافی را با استفاده از حوله (با روش گذاشتن و برداشتن) از روی مو بزدائید. سپس مقداری ژل در كف دست خود قرار داده و پس از پخش آن بر روی دست به طور یكنواخت روی مو پخش كنید (به گونه‌ای كه قشر نازكی از آن روی تار موها را بپوشاند) و به آرامی گره موها را باز كنید و آنها را شانه كنید.

هر چه مقدار ماده مصرف شده كمتر باشد، موها شل‌تر خواهند ایستاد ولی مصرف بیش از حد این مواد نیز موجب كدر شدن موها می‌شود به طوری‌ كه این مواد مانند دانه‌های برف یا شوره‌ی سر روی موها جمع می‌شوند.
ژل‌ها نسبت به موس‌ها قوام سفت‌تر و كم انعطاف‌تری به موها می‌بخشند و برای آرایش‌ها و مدل‌هایی كه نیاز به قوام و انعطاف‌ناپذیری مو دارند به كار می‌روند. بیشتر تولید كنندگان فرمول‌های مختلفی را برای موهای معمولی و موهایی كه به سختی حالت می‌گیرند، ارائه می‌كنند.

طرز استفاده از ژل بر اساس مدلی كه برای موهایتان در نظر گرفته‌اید، متفاوت است؛ مثلاً در صورتی كه مدل فر، مورد نظرتان است باید با استفاده از نوك انگشتان فر دلخواه خود را به مو بدهیدو برای صاف كردن باید رشته های مو را بین دو دست قرار داده و دست‌ها را در حالی‌كه فشار كمی اعمال می‌كنید، به سمت پائین حركت دهید .

موس‌هاساده‌ترند

موس یا فوم یكی از محصولات شكل دهنده مو به شمار می آید كه به شكل كف‌ ‌ كرم مانند از بطری خارج می شود.
مواد تشكیل دهنده این فراورده، شبیه ژل موست با این تفاوت كه در قوطی های تحت فشار عرضه می شود و در تركیب آن علاوه بر مواد فعال مقدار اندكی ماده پیشران وجود دارد كه وظیفه خارج كردن ماده و ایجاد كف را دارد. این كف به وسیله شانه روی مو پخش می شود.

موس لایه نازك تری نسبت به ژل بر روی مو برجای می گذارد. در عوض قدرت نگه داری كمتر و توانایی كمتری در شكل دادن به مو داردو فرد در موقع استفاده از موس نسبت به ژل احساس مطبوع‌تری دارد.
موس‌ها در واقع برای قوام ‌و ضخامت دادن به مو در نظر گرفته شده‌اند و بیشتر به همراه سشوار استفاده می‌شوند.

اسپری مو‌، همچنان در اوج

‌افشانه‌ها یا اسپری‌های مو ، اساسا محلول‌هایی هستند كه وقتی بر مو افشانده شوند،‌ ‌پوشش نازكی با استحكام كافی ایجاد می‌كنند كه پس از تبخیر حلال ، مو را در جای خود‌ ‌نگه می‌دارد‌.
‌در بین انواع مختلف حالت دهنده‌ها، اسپری مو طرفداران بیشتری دارد به طوری كه در رده محصولات مراقبت از مو بعد از شامپو، بیشترین فروش از آن این محصول بوده است.

اسپری های مو دو دسته اند:

)1 اسپری مدل دهنده كه برای مدل دادن به موها به كار می روند.
)2 اسپری تثبیت كننده كه برای تثبیت مدل مو، استفاده می شوند.
انواع مختلف اسپری برای انواع مختلف مو در بازار فروخته می شود كه علاوه بر مواد تشكیل دهنده فرمول آنها، در نحوه پخش قطرات با هم تفاوت دارندو نحوه پخش قطرات نیز رابطه مستقیم با افشانك اسپری دارد.

هر چه قطرات اسپری با اندازه درشت تری پراكنده شوند، موها با قدرت بیشتری به هم متصل می‌شوند ولی در عوض دیرتر خشك می‌شوند و مو حالت چسبناك به خود می‌گیرد.
بر عكس هرچه اندازه قطره های اسپری كوچكتر باشد قدرت اتصال موها كمتر شده، زودتر خشك می‌شود و با برطرف شدن حالت چسبناك احساس بهتری در اثر استعمال فراورده در هنگام لمس موها، برای مصرف كننده بر جای می ماند.

در انتخاب اسپری باید دقت كنیم تعادل مناسبی بین لطافت و استحكام فرآورده بر قرار باشد به آن معنا كه نه خیلی خشك و مستحكم باشد، كه لطافت را فدای خود كند و نه آنقدر نرم و بی اثر كه كارایی نداشته باشد.
همانطور كه گفتیم اسپری‌ها بر پایه الكل ساخته می‌شوند، بنابراین حاوی مواد اشتعال پذیر هستند، پس مراقب باشید هنگام استفاده، هیچ گونه شعله‌ای اطراف شما روشن نباشد.‌(حتی سیگار هم نباید روشن باشد) اسپری را دور از دسترس بچه ها قرار دهید و آن‌را بر روی پوست سر آسیب دیده و زخمی به كار نبرید.

برای استفاده می‌توانید از دستور العمل زیر پیروی كنید:

موها را شامپو كرده با حوله خشك كنید. اسپری مدل دهنده ‌را با استفاده ازشانه دندانه درشت به طور یكنواخت روی همه موها پخش كنید وبعد موهای خود را به چند قسمت تقسیم كرده و هر قسمت را مطابق مدل دلخواه خود شكل دهید.

اگر صاف كردن موهای طره‌دار مد نظرتان است در این مرحله می‌توانید با شانه مناسب موهای خود را به حالت كشیده در آورید و با استفاده از اسپری تثبیت كننده مدل نهایی را بر روی موهایتان ثابت كنید.

واكس مو، چیزی شبیه موم

واكس مو یكی از محصولات مدل دهنده مو به شمار می آید كه قوامی شبیه موم دارد. از این رو به آن واكس (یا همان‌موم)‌گفته می‌شود.

این محصول با چسباندن تارهای مو به یكدیگر بافتی طبیعی به آن می‌بخشد كه مدل‌های كوتاه و لایه‌ای شبیه مدل موی بعضی از بازیگران مشهور سینما می‌شود.
راست نگه داشتن موی كوتاه رو به بالا، یكی دیگر ازكاربردهای واكس مو است. با استفاده از این محصول، ضمن اینكه مو جلای روغنی و قابلیت جابجایی خود را حفظ می‌كند می‌تواند در یك جهت خاص تثبیت ‌شود.