پارس ناز پورتال

اخراج دختر مسلمان نروژی بخاطر حجاب!

مجموعه : مجله خبری روز
اخراج دختر مسلمان نروژی بخاطر حجاب!

اخراج یک دختر مسلمان نروژی از یک شرکت نفتی به دلیل اصرار به حفظ حجاب، اعتراض گسترده مردم و رسانه‌‌های نروژ را برانگیخت.
ابرو اکینجی، دختر 17 ساله تبعه نروژ که ترک‌تبار است با پذیرش در شرکت نفتی شل به عنوان یک کارمند نیمه‌وقت با حجاب اسلامی به این شرکت رفت و آمد می‌کرد.

گزارشگر یکی از کانال‌‌های تلویزیونی نروژ در گزارشی که از او تهیه کرده بود، گفت: «ابرو اکینجی تصمیم داشت برای گذراندن تعطیلات تابستانی کاری نیمه‌وقت پیدا کند، به همین دلیل پس از جست‌وجو از طرف یکی از شعبه‌‌های فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای شرکت نفتی شل دعوت به همکاری شد. او در مصاحبه کاری این شرکت حاضر


شد و با نمره قبولی خوشحال از یافتن یک شغل خوب به خانه رفت. صبح روز بعد ابرو با روحیه عالی راهی محل کار خود شد تا نخستین روز کاری خود را جشن بگیرد، اما این حال خوب چند ساعت بیشتر به طول نینجامید، چراکه «سرپرست روز» این فروشگاه او را صدا زد و گفت: «اگر می‌خواهی اینجا کار کنی باید حجابت را برداری»!

ابرو با این کار مخالفت کرد و با پاسخ محکم سرپرست روز مواجه شد که می‌گفت: «اگر نمی‌توانی حجابت را برداری باید این فروشگاه را ترک کنی» این دختر به سرپرست روز می‌گوید که شما من را هنگام مصاحبه با حجاب دیدید، چرا همان موقع این موضوع را به من نگفتید؟ و پاسخ می‌شنود: «ما فکر می‌کردیم تو در محل کار حجاب را برمی‌داری» جالب این که همین فرد از دختر با حجاب می‌پرسد حجاب را خودت انتخاب کرده‌ای یا به اجبار خانواده‌ات بوده؟

این موضوع به قدری در افکار عمومی و رسانه‌‌های نروژی جنجال به پا کرد که روزنامه آفتن بلرد را وادار کرد به پوشش کامل رسانه‌ای ماجرا بپردازد. این روزنامه در گفت‌وگویی با ابرو اکینجی، از قول او نوشت: «سرپرست روز پی‌ در پی از من سؤال کرد و این سؤال‌‌ها دقیقاً پس از آن بود که به دیدار رئیس فروشگاه رفتم و با او صحبت کردم من فکر می‌کنم سرپرست روز حرف‌‌های رئیسش را به من منتقل می‌کرد.»

این دختر 17 ساله پس از اخراج به سراغ لپ‌تاپ خود می‌رود و با ناراحتی همه ماجرا را در صفحه فیس‌بوک خود می‌نویسد. نوشته ابرو موجی از ناراحتی و عصبانیت را در بین مردم ایجاد می‌کند و باعث واکنش آنها می‌شود. نروژی‌‌های عصبانی از ابرو می‌خواهند این ماجرا را پیگیری کند و مطمئن باشد از او حمایت خواهند کرد. جنجال دختر با حجاب در نروژ واکنش مسئولان فروشگاه شل را به دنبال داشت.

سرپرستی که ابرو اکینجی را اخراج کرده بود، در گفت‌وگو با روزنامه آفتن بلرد در توجیه اقدام خود گفت: «کارکنان شرکت ما موظف به پوشیدن یونیفورم مخصوص هستند به همین دلیل دست ما در استخدام ابرو بسته بود» ولی این توجیه کار را خرابتر می‌کند و باعث بروز واکنش‌‌های شدیدتری می‌شود تا جایی‌که بالاخره فروشگاه شل نه فقط از ابرو اکینجی بلکه از همه زنان با حجاب در سراسر دنیا به خاطر این توهین عذرخواهی می‌کند و از ابرو اکینجی می‌خواهد سرکار خود برگردد.

ماجرای «ابرو» در چند روز گذشته یکی از سوژه‌‌های اصلی رسانه‌‌های نروژی بوده و گزارش‌‌های متعددی را به دنبال داشته است. عکس‌العمل مردم به این گزارش‌‌ها هم جالب بود تا جایی‌که با عصبانیت نسبت به شرکت نفتی شل واکنش نشان دادند.
لازم به ذکر است شرکت نفتی شل یکی از شرکت‌‌های بزرگ نفتی در جهان است که بیشترین درآمد خود را از سرمایه‌گذاری در کشور‌های مسلمان به دست می‌آورد.