پارس ناز پورتال

نکات طلایی خانه داری

مجموعه : آموزش آشپزی
نکات طلایی خانه داری

پخت برنج برای خانم های كارمند:

خانم هایی كه بیرون ازخانه كار می كنند و وقتی ظهر به خانه می آیند، فرصت پختن برنج را ندارند، و یا این كه دوست ندارند از شب قبل برنج آماده كنند ،می توانند از این روش كمك بگیرند: صبح یا شب قبل برنج را آبكش كنید، البته كمی آن را خشك بردارید، سپس ته دیگ برنج را آماده كرده و برنج را داخل قابلمه بریزید و قابلمه را داخل یخچال قرار دهید، ظهر برنج را كمی آب و روغن دهید و آن را دم كنید حالا تا سالاد را آماده كنید، برنج هم دم كشیده است.

برای از بین بردن بوی سوختگی برنج

1- یك تكه نان روی برنج قرار دهید و موقع كشیدن، نان را بردارید.

2- یك عدد پیاز را پوست كنده و در داخل برنج فرو كنید پیاز بوی سوختگی را بخود می گیرد.

آب برنج برای بچه ها

وقتی می خواهید برنج را آبكش كنید یك لیوان از آب آن را بردارید و با یكی دو قاشق ماست مخلوط كنید. این آب برنج درصورتی كه شور نباشد برای بچه ها خیلی مفید است.

اگر برنج شما شور شد

اگر قبل از آب كش كردن برنج متوجه شدید، كه برنج شما شور شده است موقع آب كش كردن برنج آب بیشتر روی برنج داخل آبكش بریزید . اما اگر بعد از آب كش كردن برنج متوجه شوری آن شدید دیگرچاره ای برای برطرف كردن شوری آن ندارید. مگر اینكه خورش را بی نمك درست كنید.

اگر برنج شما بی نمك شد

اگربراثر فراموشی برنجتان بی نمك شد اصلاً نگران نباشید، موقع كشیدن برنج مقدار مورد نیاز نمك را با مقدار بسیار كمی آب و روغن مخلوط كنید و روی برنج بریزید. با این كار بی نمكی برنج شما رفع می شود هرگز نمك را مستقیم در روغن نریزید، زیرا نمك در روغن حل نمی شود.

برای خوشمزه تر شدن شیر برنج

اگرمی خواهید شیر برنج شما خوشمزه تر شود، برنج را با شیر خیس كنید. این كار باعث می شود كه شیر برنج شما خوشمزه تر شود.

برای خوشمزه تر شدن شوید پلو

برای اینكه شوید پلوی شما خوشمزه تر شود می توانید از ادویه ی مخصوص پلو كه سبزرنگ است و ( در عطاری ها موجود می باشد) استفاده كنید بعد از آبكش كردن برنج كمی ادویه لابه لای برنج بپاشید.

از بین بردن بوی نامطبوع برنج

اگر به هر دلیلی برنج خشك شما بو گرفت برنج را روی یك سطح پهن كنید. البته باید حتماً در سایه باشد تا بوی نامطبوع برنج از بین برود. زیرا اگر برنج را جلوی نورآفتاب قرار دهید باعث خرد شدن برنج می شود و برنج حالت خود را از دست می دهد و وقتی آن را داخل آب جوش می ریزید از هم پاشیده می شود.

بر طرف كردن بوی پیاز از كارد

اگر كارد شما بوی پیاز می دهد ، با كارد هویج را حلقه حلقه ببرید . با این كار بوی پیاز از بین می رود.

آیا میدانید كه آمونیاك معجزه می كند

هرگاه هنگام شستن ظروف ، چند قطره آمونیاك درون آن بریزید هر چربی از ظرف بلوری ، چینی ، فلزی و غیره پاك می شود در ضمن آمونیاك به پوست دست نیز در مقایسه با مواد پاككننده و شیمیایی قوی ، آسیبی نمی رساند

تمیز كردن ظرفی كه در آن غذا سوخته است

اگرغذا به ته قابلمه چسبیده ، هرگز كارد، قاشق یا كفگیر فلزی برای پاك كردن آن به كار نبرید. كافی است آن را از آب گرم پر كنید و مقداری نمك نیز به آن اضافه كنید. اگرغذا خیلی محكم به قابلمه چسبیده است ، مقداری سركه در آن بریزید و بجوشانید تا كاملاً پاك شود.

چند نكته در مورد ظروفی از جنس روی:

1- بعد از خریدن ظروف رویی ، قبل از استفاده ، می توانید داخل ظرف را آب بریزید ، چند قاشق سركه اضافه كنید و آن را چند دقیقه روی اجاق قرار دهید تا بجوشد و بعد آب آن را خالی كرده و از ظرف استفاده كنید، هرگز سیاه نمی شود.

2- اگر این ظروف سیاه شده ، برای تمیز كردن آن از سیم ظرف شویی و صابون استفاده كنید .

3- اگر این ظروف بر اثر سرخ شدن یا پختن غذا سیاه شده ، ظرف خالی را روی اجاق قرار دهید و شعله را روشن كنید . با این كار تمام قسمت های سیاه ظرف به صورت دود از ظرف خارج می شود و ظرف شما كاملاً سفید می شود . به شرط اینكه بعد از خاموش كردن اجاق ، تا قبل از سرد شدن ظرف آب به آن نپاشید. چون این كار باعث سوراخ شدن ظرف می شود.

برای پاک کردن سس

برای پاك كردن لكه ی سس با پارچه ی تمیزی كه درون آب سرد فرو ببرید، پاك كنید و در صورت لزوم مقدار كمی از محلول آب و كف پودررختشویی را به وسیله ی یك اسفنج به آرامی روی آن بمالید و سپس با یك پارچه ی تمیز و نم دار آن را پاك كنید.

تمیز كردن كتری برای از بین بردن املاح آهكی

كتری را بامقدار مساوی آب و سركه پر كنید و بگذارید جوش بیاید. سپس آتش را خاموش كرده وبگذارید تمام شب به همان حال بماند، كتری شماتمیز خواهد شد.

شستن ظروف

هنگام شستن ظروف، چند قاشق غذاخوری سركه داخل آب بریزید، سركه چربی ها را از بین برده، ظرفها را شفاف و درخشان خواهد كرد.

دستگاه بخار پز درخانه:

برای ساختن این دستگاه ، یك قابلمه را آب كرده و آبكشی روی آن قرار دهید . سپس مقداری آب در قابلمه بریزید(به میزانی كه آبكش با آب برخورد نكند) حالا هر ماده ای را كه می خواهید بخار پز كنید، روی آبكش قرار دهید. اجاق گاز را روشن كنید تا مواد غذایی شما بخارپز شود.

راهی برای بهتر رنگ دادن زعفران

برای اینكه زعفران شما بهتر رنگ بدهد می توانید از روش زیر كمك بگیرید:درون یك استكان كوچك به مقدار مورد نیاز زعفران ساییده بریزید و دو قاشق غذا خوری آب جوش به آن اضافه كنید. بعد از اینكه برنج را آبكش كردید و داخل قابلمه ریختید استكان حاوی آب و زعفران را در برنج فرو ببرید و دم كنی را روی قابلمه بگذارید. با دم كشیدن برنج ، زعفران هم دم می كشد و بهتر رنگ می دهد.