پارس ناز پورتال

کیک رگه دار

مجموعه : آموزش آشپزی
کیک رگه دار

کیک ماربلی نوعی از کیک است که به دلیل اینکه رگه دار است به این اسم معروف است. این کیک معمولاً از دو خمیر وانیلی و شکلاتی درست می شود.

مواد لازم و ترکیبات:


½ فنجان آرد الک شده

½ 1 قاشق چایخوری بکینگ پودر

½ قاشق چایخوری جوش شیرین

¼ قاشق چایخوری نمک

¼ 1 فنجان شیر ترش کم چرب (طرز تهیه در پایین صفحه)

¼ 1 فنجان شکر دانه ریز

½ فنجان روغن کانولا یا روغن پخت غذا

2 عدد تخم مرغ

2 قاشق چایخوری وانیل

یک سوم فنجان پودر کاکائو

2 قاشق غذاخوری پودر قهوه فوری

مخلوط قهوه آماده (طرز تهیه پایین صفحه)

2 قاشق چایخوری پودر قند

طرز تهیه:
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید. قالب دایره ای تو خالی را چرب کرده و کمی آرد بپاشید و کنار بگذارید.

نصف فنجان از آرد را کنار بگذارید. در یک کاسه بزرگ2 فنجان آرد باقی مانده را با بکینگ پودر؛ جوش شیرین و نمک ترکیب کنید.

در کاسه بزرگ دیگری، شیر، شکر، روغن، تخم مرغ و وانیل را مخلوط کنید. مخلوط شکر را با مخلوط آرد ترکیب نمایید. مخلوط را با همزن فلزی بزنید تا خوب یکدست شود.

در یک کاسه متوسط پودرکاکائو و قهوه فوری را نیز مخلوط نمایید. نصف مخلوط شیر را به مخلوط کاکائو بیافزایید و هم بزنید تا نرم و یکدست شود، سپس آن را کنار بگذارید. نصف فنجان آرد باقی مانده را با مخلوط شیر باقی مانده ترکیب و کنید و هم بزنید تا یک دست شود.

نصف خمیر سفید را با قاشق داخل قالب بریزید. نصف خمیر شکلاتی را با قاشق داخل قالب و بر روی خمیر سفید بریزید. لایه ها را به همین ترتیب با خمیر ها ادامه دهید.

کیک را به مدت 30 تا 35 دقیقه بپزید تا پف کند. کیک را بر روی سینی مشبک فلزی به مدت 15 دقیقه خنک کنید. مخلوط قهوه را بر روی کیک بریزید و اجازه دهید تا به آرامی خنک شود. پودر قند را بر روی آن پاشیده و به 16 تکه خرد کنید. در صورت تمایل می توانید مقداری شکلات تلخ را آب کرده و برای تزیین روی کیک بریزید.

طرز تهیه مخلوط قهوه:
در یک کاسه کوچک، نصف فنجان آب جوش، یک قاشق غذاخوری شکر و 2 قاشق چایخوری پودر قهوه فوری را ترکیب کنید. تا زمانیکه شکر و قهوه حل شوند مخلوط را هم بزنید.

طرز تهیه شیر ترش کم چرب:
برای تهیه ¼ 1 فنجان شیر ترش کم چرب، 4 قاشق غذاخوری آب لیمو یا سرکه را در یک فنجان ریخته و به اندازه ¼ 1 شیر ترش روی آن شیر کم چرب بریزید. مخلوط را هم بزنید و قبل از استفاده به مدت 5 دقیقه کنار بگذارید.

جدول ارزش غذایی:

کالری 206، چربی کل 7 گرم، چربی اشباء شده 1 گرم، کلسترول 1 میلی گرم، سدیم 134 میلی گرم، کربو هیدرات 32 گرم، پروتئین 3 گرم