پارس ناز پورتال

در مورد سوپها به این نکات توجه کامل داشته باشید

مجموعه : آموزش آشپزی
در مورد سوپها به این  نکات توجه کامل داشته باشید

سوپ یکی از غذاهای اولیه است که انسان تهیه آنرا آموخته است. زیرا از همانروزهائی که بشر یادگرفت که ظرفی را روی آتش بگذارد و گوشت را پخته بخورد . یکی از اولین غذاها سوپ بود. او پس از اینکه گوشت را با آب پخت برای اینکه بو و طعمی بآن بدهد از سبزی های مختلفی که خوش مزه بودند استفاده کرد.

هنوز زنان فرانسوی از این رسم پیروی میکنند و در خیلی از خانه ها همیشه ظرفی را در روی آتش بنام ظرف روی آتش دارند که در آن تکه های اضافی گوشت و استخوان و سبزیجات و غیره ریخته و کم کم بحالت دم نه جوش همه آنها پخته میشوند و طعم مطبوعی از خود باقی میگذارند در اغلب خانه های دهاتی فرانسه یک چنین غذائی همیشه آماده وجود دارد تهیه انواع سوپ بیتگی به سلیقه و ذائقه ملل مختلف دارد. بعضی ها در سوپ جو ، برنج ، و یا ماکارونی اضافه میکنند.

در قرن شانزدهم هم سوپی بنام رستوران نامیده میشد که برای تجدید قوا و تقویت تجویز میشد.
شخصی محلی باز کرد که در آنجا فقط اینگونه سوپ سرو میشد و نام آنرا (رستوران) نامید . از آن زمان بمحلهائی که غذا برای عموم تهیه میشود نام رستوران متداول شده است.
امروزه سوپ دارای دو هدف دو گانه است .
اشتها را تحریک میکند.
دارای مواد مقوی و خیلی مغذی می باشد.
برای تهیه سوپ بایستی به بقیه صورت غذا توجه داشته باشیم اگر غذا عادی و خیلی سنگین نیست بایستی سوپهای خامه یا مواد مغذی مشابه آن سرو نمود

سوپ‌ گوجه‌فرنگی با ماكارونی پیچ | سوپ ها

در سال‌های اخیر، دیگر گوجه‌فرنگی سبزی‌ای تابستانی نیست و آن را می‌توان در تمام فصول سال با كمی تغییررنگ و طعم پیدا كرد.
برای درست‌كردن این سوپ مقداری گوجه فرنگی و یك بسته ماكارونی از نوع پیچ لازم دارید.
با استفاده از این 2 ماده و چند ماده دیگر كه ذكر خواهد شد، در 35 دقیقه می‌توانید یك كاسه سوپ خوشمزه و داغ درست كنید.
البته نقش دستگاه مایكروفر را در این میان نمی‌توان نادیده گرفت. درضمن، در كتاب‌های آشپزی این سوپ را به كشور ایتالیا و به‌خصوص شهر رم نسبت می‌دهند.


مواد لازم:

– یك قاشق سوپ‌خوری، روغن زیتون
– 2 حبه سیر (له شود)
– یك عدد پیاز (ریز خرد شود)
– یك كیلو و100 گرم، گوجه فرنگی ( ریز خرد شود)
– 3 پیمانه آب جوشیده
– 2 پیمانه یا 210 گرم ماكارونی پیچ
– یك قاشق سوپ‌خوری برگ ریحان خردشده
– 3 برگ كالباس مرغ یا گوشت
نكته: به جای ریحان از جعفری هم می‌توانید استفاده كنید.

طرز تهیه:
1 – كالباس‌ها را جدا جدا روی بشقاب چیده و به مدت 2 دقیقه با قدرت 100درصد داخل مایكروفر قرار دهید تا كالباس‌ها بر اثر حرارت، حالت خشك‌شده پیدا كنند.

2 – روغن، سیر و پیاز را در ظرف توگود مخصوص مایكروفر ریخته و بی‌آنكه در آن را بگذارید، به مدت 4 دقیقه با قدرت 100 درصد در مایكروفر قرار دهید و آن را روشن كنید.
در طول این مدت، یك‌بار در مایكروفر را باز كنید و مواد را هم بزنید تا پیاز و سیر در روغن تفت داده شوند.
3 – گوجه فرنگی‌های خرد و له‌شده را همراه آب جوشیده و ماكارونی پیچ به مخلوط سیر و پیاز سرخ‌شده اضافه كنید و بدون در، با حداكثر قدرت یا قدرت 100 درصد، به مدت 15 دقیقه حرارت دهید تا ماكارونی، خوب بپزد. در طول این مدت 2‌ بار مواد را هم بزنید.

نكته: درصورتی كه پخت سوپ و به‌خصوص ماكارونی با این مدت كامل نشد، 5 تا 10 دقیقه دیگر آن را اضافه كنید.
4 – حالا ریحان یا جعفری خردشده را به سوپ اضافه كرده و مدت یك دقیقه دیگر حرارت دهید. در پایان سوپ را داخل ظرف موردنظر بریزید و با چند برگ ریحان و كالباس خردشده تزئین كنید.
نكته: برای اینكه پوست گوجه‌فرنگی‌ها راحت‌تر از گوشت آنها جدا شود، قابلمه‌ای را تا نیمه از آب پر كنید و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید و بگذارید بجوشد، سپس گوجه‌فرنگی‌ها را به مدت یك دقیقه در آب درحال جوش بیندازید و سپس در سبدی در زیر آب سرد آبكشی كنید. با این كار به راحتی می‌توانید پوست گوجه‌فرنگی‌ها را بكنید.

سوپ تره‌فرنگی و كدو حلوایی | سوپ ها به عقیده اكثر ما، درست‌كردن سوپی خوشمزه در یك فرصت كم، تنها با استفاده از سوپ‌های آماده موجود در فروشگاه‌ها امكان‌پذیر است

درحالی كه كاربرد مایكروفر را در پخت سریع دست‌كم گرفته‌ایم.
به عنوان مثال، برای آماده‌سازی و پخت سوپ لذیذ و جاافتاده‌ای مانند سوپ تره‌فرنگی و كدو حلوایی – كه به نحوه پخت آن می‌پردازیم – تنها این‌بار 40 دقیقه زمان نیاز است.
مواد لازم:

– 40 گرم كره
– یك عدد یا 500 گرم تره‌فرنگی
– یك كیلوگرم كدو حلوایی (به تكه‌های متوسط خرد شود)
– 2 عدد یا 400 گرم سیب‌زمینی متوسط (خرد شود)
– 4 پیمانه یا یك لیتر آب مرغ
– نصف پیمانه یا 125 میلی‌لیتر شیر
– نصف پیمانه یا 125 میلی‌لیتر خامه


طرز تهیه:
ابتدا یك ظرف توگود مخصوص مایكروفر را آماده كنید و كره و تره فرنگی خردشده را در آن بریزید. در ظرف را بگذارید و در مایكروفر قرار دهید. مایكروفر را روی قدرت 100 درصد یا حداكثر به مدت 5 دقیقه روشن كنید. در طول این مدت یك‌بار مواد را هم بزنید تا تره‌فرنگی در كره تفت داده شود.
پس از گذشت این مدت، كدو حلوایی، سیب‌زمینی و نصف پیمانه آب مرغ را به تره فرنگی اضافه كرده و ظرف را داخل مایكروفر بگذارید. تنظیمات مایكروفر را روی قدرت حداكثر و مدت زمان 20 دقیقه انجام دهید تا این مخلوط سبزیجات بپزد. در طول پخت، مواد را 2بار هم بزنید.
نكته: درصورتی كه در این مدت زمان، سیب‌زمینی و كدو حلوایی پخته نشد، زمان پخت آن را با همان قدرت بیشتر كنید.
ظرف حاوی مواد را از مایكروفر خارج كرده و باقیمانده آب مرغ را به همراه شیر به مواد بیفزایید. حالا این مخلوط را داخل دستگاه خردكن یا غذاساز بریزید تا به مایه‌ای نرم و یكدست تبدیل شود. سپس مایه را به ظرف توگود مخصوص مایكروفر برگردانده و پس از گذاشتن در روی ظرف، دوباره با حداكثر قدرت و به مدت 5 دقیقه داخل مایكروفر حرارت دهید. در این فاصله زمانی، هم‌زدن مواد را نیز فراموش نكنید.
در پایان، سوپ را به ظرف موردنظر برای سرو منتقل كنید و خامه را روی آن بریزید.

سوپ لبو خوش‌رنگ و خوشمزه | سوپ ها

همان‌طور كه می‌دانید یكی از سریع‌ترین روش‌های پخت، استفاده از مایكروفر است ولی گاهی مایكروفر نیز برای پخت بعضی مواد، سرعت‌عمل ندارد.
به عنوان مثال، اگر هوس خوردن سوپ لبو كرده‌اید اما زمان زیادی برای پخت لبو ـ حتی در مایكروفر ـ ندارید، می‌توانید لبو را به صورت پخته خریداری كرده و بقیه مراحل پخت را به مایكروفر بسپارید.


مواد لازم برای 6 نفر:

* یك عدد پیاز (خرد شود)
* 350 گرم سیب‌زمینی (نگینی خرد شود)
* یك عدد سیب خوراكی كوچك
* 3 قاشق سوپ‌خوری آب
* یك قاشق چای‌خوری زیره
* 500 گرم لبوی پخته
* یك عدد برگ بو
* نوك قاشق چای‌خوری پودر آویشن
* یك قاشق چای‌خوری آب‌لیمو ترش
* دو و نیم پیمانه آب مرغ یا مخلوط آب و قرص‌های عصاره مرغ یا سبزیجات
* 4 قاشق سوپ‌خوری خامه
* چند برگ شوید برای تزئین
* نمك و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه:

نكته: آب مرغ را پیش از اضافه كردن به مواد، روی اجاق گاز یا در مایكروفر گرم كنید.

1. یك ظرف گود مخصوص مایكروفر را آماده كنید و پیاز، سیب‌زمینی، سیب و آب را در آن بریزید و پس از گذاشتن در ظرف، مواد را با قدرت 100 درصد و به مدت 10 دقیقه در مایكروفر بپزید. 2. پس از این مدت، زیره سبز را روی مواد بپاشید و یك دقیقه دیگر با همان قدرت حرارت دهید. 3. لبوی پخته و خردشده را به همراه برگ لبو، آویشن، آب لیموترش و آب مرغ گرم شده به مواد اضافه كنید، در ظرف را بگذارید و دوباره آن را به مدت 12 دقیقه روی حداكثر قدرت در مایكروفر حرارت دهید؛ فقط توجه داشته باشید در نیمه‌های این مدت یك بار در مایكروفر را باز كرده و مواد را هم بزنید. 4. ظرف را از مایكروفر خارج كنید و بدون در به‌مدت 5 دقیقه كناری بگذارید تا حرارت آن كمی از دست


برود. سپس برگ بو را از داخل مواد بیرون آورده و بقیه سبزیجات را صاف كنید. در ضمن، آب آن را نیز در كاسه دیگری نگه دارید. حالا سبزیجات پخته صاف شده را داخل دستگاه غذاساز یا خردكن بریزید تا به صورت پوره درآید و كرم مانند شود. 5. ظرف دیگری آماده كرده و پوره را به همراه آب مرغ در آن بریزید و خوب با هم مخلوط كنید. پس از آن، مخلوط را با نمك و فلفل، طعم‌دار كنید. سپس در ظرف را گذاشته و به مدت 4 تا 5 دقیقه با حداكثر قدرت در مایكروفر حرارت دهید تا سوپ داغ و آماده شود. حالا تنها كافی است آن را به كاسه بزرگی منتقل كرده و روی سوپ را با خامه و چند برگ شوید تزئین كنید