پارس ناز پورتال

نكاتی را در مورد ترك روش جلوگیری از بارداری

نكاتی را در مورد ترك روش جلوگیری  از بارداری

احتمال دارد شما نیز مانند بسیاری دیگر زمان زیادی از بزرگسالی خود را صرف این كرده باشید كه برای باردار نشدن چه باید كرد! حال وقت آن رسیده كه فارغ از هر روش جلوگیری از بارداری باشید. ممكن است لازم باشید نكاتی را در مورد ترك روش جلوگیری كه اتخاذ كرده بودید بدانید؛ بعضی از افراد دوست دارند بدانند بعد از ترك یك روش چه مدت نباید یا نمی توانند باردار شوند. در اینجا به برخی از این موارد بر حسب شیوه جلوگیری از حاملگی اشاره می كنیم:

روشهای طبیعی جلوگیری از بارداری

برای باردار شدن بعد از استفاده از هر یك از روشهای طبیعی و سنتی جلوگیری از بارداری مانند خروج قبل از انزال یا امتناع دوره ای از مقاربت با استفاده از تقویم قاعدگی یا درجه حرارت بدن، تنها كاری كه باید انجام دهید این است كه دیگر آنرا انجام ندهید؛ بدن شما آماده بارداری است. بخصوص اگر از یكی از روشهای امتناع دوره ای استفاده می كنید و یا قاعدگی كاملا منظمی دارید با توجه به شناختی كه از سیكل قاعدگی و زمان تخمك گذاری خود دارید شانس بارداری شما افزایش خواهد یافت.


روشهای ایجاد مانع (Barrier)

در این نوع روشهای جلوگیری از بارداری از یك مانع یا سد مكانیكی جهت جلوگیری از تلاقی اسپرم و تخمك استفاده می شود؛ مانند كاندوم مردانه، كاندوم زنانه، دیافراگم و اسفنج های واژن و كلاهك دهانه رحم (Cervical Cap). كلیه این وسایل تاثیری بر باروری شما نخواهند داشت؛ بنابراین اگر شما از یكی از این روشها استفاده می كنید و تصمیم به باردار شدن دارید كافیست استفاده از آن را متوقف كنید. حتی برخی از مواد اسپرم كش (مانند كف و ژل واژینال) كه بطور همراه با برخی از این لوازم استفاده می شوند در صورت بارداری هیچ تاثیری نامطلوبی بر جنین نخواهند داشت.

روشهای هورمونی تركیبی مانند قرص های خوراكی و چسب های ضد بارداری

در این موارد نیز كاری كه باید بكنید عدم استفاده از آنهاست. مثلا اگر قرص می خورید و تصمیم گرفته اید كه باردار شوید، می توانید تا انتهای سیكل صبر نكنید و بسته قرصتان را كامل نخورید. معمولا چند روز پس از قطع مصرف پریود می شوید. در بسیاری از خانمها تخمك گذاری و باروری بلافاصله پس از قطع دارو باز می گردد. البته در برخی نیز ممكن است چند ماه طول بكشد تا تخمك گذاری اتفاق بیافتد. در واقع تخمك گذاری زمانی اتفاق می افتد كه


عادات ماهیانه شما به وضعیت منظم مانند گذشته بازگردد.

با این حال اغلب پزشكان پیشنهاد می كنند كه پس از قطع مصرف قرص ها یا چسب های ضد بارداری، ابتدا صبر كنید و حتی از یك روش غیر هورمونی (مانند طبیعی یا كاندوم) استفاده كنید تا دو یا سه عادت ماهانه طبیعی پیدا كنید و سپس باردار شوید. اگر بلافاصله پس از قطع این فرآورده های ضد بارداری باردار شوید، تعیین زمان لقاح و نیز زمان زایمان دشوار خواهد بود. ممكن است این امر در ابتدا مهم به نظر نرسد ولی در طول بارداری و بخصوص در انتهای آن، اهمیت خاصی پیدا می كند.


قرصهای پروژستین یا Minipill

این قرصها حاوی مقدار كمی پروژسترون صناعی هستند كه بسرعت از بدن دفع می شوند و اثر ضد بارداری آنها بیش از 24 ساعت پس از مصرف آخرین قرص باقی نخواهد ماند (به همین دلیل است كه استفاده كنندگان باید در دوران جلوگیری در مورد زمان مصرف آن نیز دقت كنند).

نورپلانت

اگر از نورپلانت استفاده می كنید باید پس از برداشتن آن حداقل دو یا سه قاعدگی طبیعی داشته باشید و سپس باردار شوید. ممكن است پس از برداشت نورپلانت چند ماهی طول بكشد تا قاعدگی شما به حالت طبیعی برگردد اما این احتمال كمتر از روشهای تزریقی ضد بارداری است. اگر بلافاصله پس از برداشت نورپلانت باردار شوید، تعیین زمانی كه باردار شده اید و نیز زمان زایمان دشوار خواهد شد.


دپو پروورا

نوعی هورمون پروژسترون است كه جهت جلوگیری از بارداری هر 12 هفته تزریق می شود. مصرف آن را باید 3 تا 6 ماه پیش از تلاش برای بارداری قطع كرد زیرا حداقل 13 هفته طول می كشد تا تخمك گذاری اتفاق بیافتد. در بعضی موارد نیز تاخیر در باروری یك سال یا بیشتر به طول می انجامد اما بطور متوسط 10 ماه بعد از آخرین تزریق فرد تخمك گذاری می كند. بهتر است تا زمانی كه حداقل دو یا سه قاعدگی طبیعی داشته باشد، صبر كنید. اگر بعد از یكسال هنوز پریود رخ نداد با پزشك خود تماس بگیرید.


وسایل داخل رحمی یا IUD

اگر از آی. یو. دی استفاده می كنید، باید آن را پیش از اقدام به بارداری بردارید.. این كار را می توانید در هر زمان از سیكل قاعدگی انجام دهید، با این حال متخصصین معتقدند بهترین زمان برای خارج كردن آی. یو. دی هنگام عادت ماهانه است و در سیكل بعد وضعیت قاعدگی و تخمك گذاری شما مانند قبل خواهد بود. اگر هر گونه علامتی دال بر وجود عفونت ناشی از آی .یو. دی دارید، پیش از تلاش برای بارداری حتما به مداوای آن بپردازید