پارس ناز پورتال

نحوه تغذیه برای اقدام به بارداری

نحوه تغذیه برای اقدام به بارداری

رژیم غذایی خود را بهبود ببخشید.

هرچه زودتر “بهتر غذا خوردن” را آغاز كنید، احتمال حامله شدن شما افزایش پیدا می كند. در مردان و زنان (هر دو)، باروری و غذا به هم مرتبط است. شما باید به استفاده از یك رژیم غذایی متعادل پایبند باشید تا احتمال حامله شدن و به دنیا آوردن یك فرزند سالم را افزایش دهید.

هر روزه چندین وعده میوه، سبزیجات، غلات (مانند نان گندم كامل)، و غذاهای سرشار از كلسیم (مانند ماست، پنیر و شیر) مصرف كنید. برخی مواد غذایی و ویتامین های خاص (مانند ویتامین های C و E، روی، و اسید فولیك)، برای تولید اسپرم سالم بسیار اهمیت دارند. دریافت نكردن مواد غذایی كافی ممكن است بر پریود شما تاثیر بگذارد و پیش بینی زمان تخمك گذاری را دشوار كند. همچنین اگر مقدار زیادی وزن از دست داده باشید یا بیش از حد چاق شده باشید، ممكن است اصلا باردار نشوید.


از چه چیزهایی باید اجتناب كنید؟

در صورتی كه هنوز هم چیزهای زیادی را می توانید بخورید و عوارض ناشی از حاملگی موجب نشده اند كه خوردن بسیاری از مواد غذایی را فراموش كنید، باید برخی تغییرات را در برنامه غذایی خود اعمال كنید. چند توصیه مهم این است كه مصرف الكل را متوقف كرده یا به ندرت الكل بنوشید؛ استفاده از داروهای روانگردان را متوقف كنید و در صورتی كه دخانیات مصرف می كنید، از مصرف آن نیز پرهیز نمایید. همه این مواد یا عادتها ممكن است اثرات سوئی بر جنین در حال رشد در شكم شما بگذارند.

همچنین ممكن است مایل باشید كه استفاده از چای و قهوه را نیز متوقف نمایید. نتایج تحقیقات در مورد اثرات كافئین و تئین بر باروری، یكدست و صریح نیست. متخصصان عموما بر این باورند كه مصرف كم تا معتدل كافئین (یعنی كمتر از 200 میلیگرم در روز، یا برابر با سه فنجان قهوه یا چای پررنگ)، بر قدرت باروری شما تاثیر نخواهد گذاشت؛ اما پزشك شما ممكن است توصیه كند كه مصرف آنها را كاملا قطع كنید تا از سلامت خود و جنین خود مطمئن باشید.

انواع ماهی در حالت كلی یك غذای بسیار سالم است، اما میزان جیوه در برخی از آنها بسیار بالا است، كه ممكن است برای كودكی كه در شكم دارید خطرناك باشد. از آنجا كه جیوه می تواند در بدن شما انباشته شده و تا یك سال از بدن خارج نشود، بهتر است استفاده از ماهیهایی كه میزان زیادی جیوه در گوشت خود دارند (مانند كوسه ماهی، swordfish، king mackerel و tilefish) را پیش از اقدام برای حامله شدن، متوقف كنید. در عوض، می توانید از ماهیهایی كه سطح كمتری از جیوه در گوشت خود دارند (مانند ماهی آزاد یا قزل آلا) یا كنسرو ماهی تون، یك تا دو بار در هفته، استفاده نمایید.

در دوران حاملگی، از گوشتهای فرآوری شده مانند كالباس یا بوقلمون پروسس شده به میزان بسیار كم استفاده كنید و گوشتهای دودی یا خام را نیز كلا كنار بگذارید. در صورتی كه حامله هستید، حتی هات داگ یا غذاهای آماده را نیز باید آنقدر گرم كنید تا بخار از آنها بلند شود.
از یك مكمل غذایی حاوی ویتامین و مواد معدنی استفاده نمایید

هرچند شما می توانید اكثر نیازهای غذایی خود را با استفاده از یك رژیم غذایی متعادل تامین كنید، اما بسیاری از متخصصین بر این باورند كه حتی كسانی كه سالمترین و مناسب ترین رژیم غذایی را دارند نیز می توانند از مكملها استفاده نمایند. شما ممكن است به این نتیجه برسید كه استفاده از یك رژیم غذایی خوب و مكفی خصوصا هنگامی كه سر كار می روید یا از بقیه كودكانتان مراقبت می كنید، دشوار خواهد بود؛ در نتیجه با استفاده از ویتامین های مكمل دوران حاملگی می توانید اطمینان حاصل كنید كه اسید فولیك و سایر مواد مغذی اساسی را به میزان كافی دریافت می كنید كه در نتیجه شانس حاملگی سالم در شما افزایش پیدا می كند.

به خاطر داشته باشید كه این مواد صرفا به عنوان مكمل مناسب هستند و نمی توانند جایگزینی برای یك رژیم غذایی مناسب باشند. همچنین از آنجایی كه مولتی ویتامین هایی كه بدون نسخه نیز به فروش می رسند ممكن است حاوی مقادیر بسیار زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی باشند كه احتمالا برای كودك در حال رشد شما مناسب نبوده یا حتی می تواند خطرناك نیز باشد، بهتر است از قرصهایی كه ویژه خانمهای حامله تهیه شده اند استفاده كنید. كسانی كه از رژیمهای غذایی گیاهی استفاده می كنند نیز ممكن است به مكملهای ویتامین های D و B12، به همراه پروتئینهای اضافی، نیاز داشته باشند. بهتر است درباره مكملهای غذایی دوران حاملگی كه برای شما مناسب یا ضروری است، با پزشك خود مشورت كنید.
حداقل 400 میكروگرم در روز اسید فولیك مصرف كنید

ثابت شده است كه استفاده از این ویتامین ، خطر بروز بیماریهای مادرزادی در مجاری عصبی كودك مانند Spina Bifida را كاهش می دهد؛ همچنین استفاده از این ویتامین به كاهش میزان بروز سكته های قلبی و مغزی، سرطان و دیابت، مربوط می باشد.

اكثر خانمهایی كه حامله هستند باید حداقل روزانه 400 میكروگرم (0.4 میلی گرم) از این ویتامین را مصرف كنند. اگر در خانواده شما سابقه بروز بیماریهای مادرزادی مجاری عصبی وجود دارد یا از داروهای مربوط به حملات صرعی استفاده می كنید، ممكن است پزشك به شما توصیه كند كه مصرف روزانه خود از این ویتامین را تا 4000 میكروگرم (4 میلی گرم) افزایش دهید، و مصرف آن را از یك ماه پیش از حاملگی آغاز كرده و تا انتهای سه ماهه اول حاملگی ادامه دهید.

ویتامین های دوران حاملگی كه بدون نسخه فروخته می شوند در صورتی خوب هستند كه مقدار اسید فولیك آنها بیشتر از حداقل توصیه شده (بین 600 تا 800 میكروگرم) باشد؛ شما در كل طول حاملگی به این مكملها نیاز خواهید داشت. بعلاوه می توانید از غذاهای سرشار از فولات (سبزیجاتی كه رنگ برگهای آنها سبز تیره است مانند اسفناج یا كلم پیچ، مركبات، حبوبات، سبزیجات، حبوبات كامل، و نانها یا غلات غنی


شده) استفاده كنید. اسید فولیك از جمله اسیدهای محلول در آب است، در نتیجه اگر مقدار بیش از حدی از آن را استفاده كنید، بدن شما قادر است تا مقدار اضافی را دفع نماید. اما محلول بودن این اسید در آب، یك جنبه منفی نیز دارد: در حین پختن سبزیجات با آب، مقدار نسبت زیادی از این اسید در آب حل شده و به بدن شما نخواهد رسید؛ پس بهتر است سبزیجات را در مقدار كمی آب پخته یا بخارپز كنید تا فولات موجود در آنها حفظ شود.

برخی از خانمها از این قاعده كلی مستثنی هستند: استفاده از مقادیر زیاد از فولات، ممكن است موجب شود كه كمبود B12 به چشم نیاید، كه این مشكل گاهی اوقات در كسانی كه از رژیمهای غذایی سبزیجات استفاده می كنند، مشاهده می شود. در صورتی كه گمان می كنید این خطر برای شما وجود دارد، با پزشك یا مامای خود مشورت نمایید.
وزن ایده آل برای بدن خود را مشخص نمایید

هنگامی كه می خواهید حامله شوید، بهتر است در وزن ایده ال خود باشید ؛ در این صورت وزن بدن شما در زمان حامله شدن به وزن استاندارد و توصیه شده نزدیكتر خواهد بود. اگر اضافه وزن یا كمبود وزن داشته باشید، حامله شدن برای شما دشوارتر خواهد بود. همچنین خانمهایی كه اضافه وزن دارند با عوارض بیشتری در دوران حاملگی یا زایمان مواجه خواهند شد؛ احتمال به دنیا آوردن كودك كم وزن نیز در خانمهایی كه كمبود وزن دارند، بیشتر است.

شما می توانید از ابزار تعیین وزن یا BMI كه برای این كار در سایت ما ارائه شده است استفاده كنید تا متوجه شوید كه آیا به كاهش یا افزایش وزن نیاز دارید یا خیر.

مادامی كه از یك برنامه غذایی مناسب (كه چربی آن كم بوده و میزان غذاهای فیبردار در آن زیاد باشد) استفاده می كنید، یك برنامه ورزشی منظم نیز برای خود طراحی كنید. در صورتی كه اضافه وزن دارید، سعی كنید هفته ای نیم تا یك كیلو گرم وزن كم كنید، كه این سرعت كاهش وزن مناسب و ایمن است. در صورتی كه از یك رژیم غذایی شدید استفاده كرده و سعی كنید وزن خود را به سرعت كاهش دهید، ممكن است ذخیره مواد مغذی بدن شما به سرعت تمام شود، كه مسلما برای باردار شدن و آغاز حاملگی مناسب نخواهد بود.