پارس ناز پورتال

خطر قنداق کردن نوزاد

خطر قنداق کردن نوزاد

علی ربانی درباره رسم دیرینه قنداق کردن نوزادان اظهار کرد: یکی از اشکالاتی که به قنداق کردن وارد است این است که باعث می‌شود وضعیت در رفتگی لگن که در بعضی نوزادان وجود دارد بدتر شود. یا نوزادانی که مستعد در رفتگی لگن هستند دچار این عارضه شوند.

وی گفت: قنداق کردن برخلاف نظر گذشتگان نه تنها اندام نوزاد را بهتر نمی‌کند بلکه مشکلات اندامی هم به وجود می‌آورد.

وی افزود: از نظر بهداشتی نیز تعداد دفعاتی که قنداق نوزاد وارسی و باز می‌شود به نسبت نوزادی که قنداق نمی‌شود کمتر است که از نظر بهداشت عمومی صحیح نیست و پوشک کردن نوزاد بدون قنداق کردن شرایط بهداشتی بهتری فراهم می‌کند.

این پزشک با بیان اینکه قنداق کردن نوزادان از نظر علمی مردود است اظهار کرد: طرفداران این روش هم‌اکنون کمتر شده‌اند اما هنوز هم بین برخی خانواده‌ها این روش استفاده می‌شود.

به گفته وی، در قدیم شاید به دلیل کمبود وسایل گرمایشی و حفظ دمای بدن، نوزاد را قنداق می‌کردند اما الان با گرم شدن فضای خانه‌ها بهانه‌ای برای قنداق کردن وجود ندارد.

ربانی با بیان اینکه برخی باورهای قدیمی با دریافت‌ها و نظریات جدید علمی باید در ذهن والدین اصلاح شود تأکید کرد: توصیه‌هایی که پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها و مسن‌ترها می‌کنند تا زمانی باید استفاده شود که از نظر علمی تأیید شده باشد.

وی افزود:‌ به طور مثال 20 سال پیش گفته می‌شود غذا دادن به کودک باید از چهار ماهگی شروع شود اما حالا تاکید می‌شود تا پیش از شش ماهگی به جز شیر مادر کودک نباید با هیچ ماده غذایی دیگر تغذیه شود.

وی درباره شایع‌ترین عادت‌های قدیمی بین خانواده‌ها گفت: به طور مثال به نوزاد شیر خشت می‌دهند، شیر مادر را در چشم نوزاد می‌ریزند. حتی برخی موارد دیده شده که به نوزاد ترنجبین می‌دهند تا زردی نگیرد که هیچ‌کدام از این موارد توصیه نمی‌شود و والدین باید از آنها پرهیز کنند.