پارس ناز پورتال

مراقبت های ویژه بارداری چند قلو

مراقبت های ویژه بارداری چند قلو

در صورتی كه چند قلو حامله باشم، مراقبتهای بارداری من چه تفاوتی با خانمهای معمولی دارد؟

حتی اگر شما جوان و كاملا سالم نیز باشید، چندقلو حامله بودن، “پر خطر” تلقی می شود. چند قلو حامله بودن، احتمال زایمان زودرس (زایمان پیش از هفته سی و هفتم بارداری)، و همچنین عوارض دیگر را افزایش می دهد. مراقبتهای مناسب دوران بارداری، كمك می كند تا شما و كودكانی كه در شكم دارید، در طول دوران حاملگی از وضعیت مناسبی برخوردار باشید.

شما در مقایسه با خانمهایی كه تنها یك كودك در شكم دارند، باید دفعات بیشتری در دوران حاملگی توسط پزشك معاینه شوید. یك قانون كلی می تواند این باشد كه در 24 هفته اول از حاملگی، هر ماه یك بار توسط پزشك معاینه شوید؛ سپس تا 32 هفتگی به صورت یك هفته در میان به دیدار پزشك بروید؛ و پس از آن نیز هر هفته (یا بیشتر) با پزشك خود قرار ملاقات بگذارید.
چه نوع دكتری را باید انتخاب كنم؟

اكثر خانمها پیش از آنكه بدانند چندقلو حامله هستند، یك پزشك متخصص زنان و زایمان یا ماما را برای خود انتخاب می كنند. اگر تا كنون توسط پزشك متخصص زنان و زایمان معاینه نشده اید، باید به محض اینكه از دو یا چند قلو حامله بودن خود باخبر شدید، با یكی از این پزشكان قرار ملاقات بگذارید.

ممكن است لازم باشد كه در مقطعی از دوران بارداری، توسط یك متخصص پریناتولوژیست معاینه شوید. این متخصصین كه به نام “متخصص مادر و جنین” نیز شناخته می شوند، در واقع متخصص زنان و زایمان هستند كه در زمینه حاملگیهای پرخطر فوق تخصص دارند. برخی از این متخصصین، خودشان به تنهایی مسوولیت زایمان را بر عهده نمی گیرند، بلكه به همراه یك متخصص زایمان وضعیت شما را تحت نظر می گیرند.

در صورتی كه سه قلو یا بیشتر حامله هستید، یا اگر با وضعیت حاد پزشكی یا عوارض بارداری مواجه شده اید، باید به سرعت با یك پریناتولوژیست تماس بگیرید.
در صورتی كه چندقلو حامله باشم، كدام آزمایشهای دوران حاملگی برای من ضروری است؟

در بارداری های چندقلویی، آزمایشهای شما تفاوت چندانی با خانمهایی كه یك قلو حامله هستند ندارد؛ صرفا ممكن است این آزمایشها را زودتر یا به دفعات بیشتر انجام دهید.

به عنوان مثال، مادرانی كه یك قلو حامله هستند صرفا یك یا دو بار از سونوگرافی استفاده می كنند؛ اما شما ممكن است پنج بار یا دفعات بیشتری این آزمایش را انجام دهید. احتمالا شما اولین سونوگرافی خود را در سه ماهه اول بارداری خواهید داشت تا مشخص شود كه چندقلو حامله هستید.

سپس از حدود 18 هفتگی تا زمان زایمان، شما ممكن است ماهیانه یكبار سونوگرافی داشته باشید. پس از نیمه حاملگی، پزشك شما ممكن است از معاینات داخلی (از طریق واژن) به همراه سونوگرافی برای تشخیص علامتهای زایمان زودرس استفاده كند.

در مقایسه با خانمهایی كه یك جنین در شكم دارند، پزشك ممكن است خون شما را به دفعات بیشتری مورد آزمایش قرار دهد تا نشانه های احتمالی كم خونی ناشی از فقر آهن را بررسی كند. هنگامی كه چندقلو حامله هستید، ذخیره آهن بدن شما با سرعت بیشتری مصرف می شود و در نتیجه احتمال بروز عارضه فوق در شما افزایش پیدا می كند.

همچنین احتمال ابتلای خانمهایی كه چندقلو حامله هستند به دیابت دوران حاملگی، بیشتر است. در نتیجه، شما باید “آزمایش غربالگری قند خون” و “تست تحمل گلوكز” را زودتر از سایر خانمها بدهید. (در بارداری عادی این آزمایش را بین 24 تا 28 هفتگی انجام می دهند).

از آنجا كه احتمال بروز زایمان زودرس در شما بیشتر است، پس از 22 هفتگی در صورتی كه با انقباضات زودرس مواجه شده باشید ممكن است “آزمایش فیبرونكتین جنینی” برای شما تجویز شود. فیبرونكتین جنینی یك نوع پروتئین در ترشحات واژن است كه در صورت وجود، ممكن است نشانه آن باشد كه جنین شما در حال آماده شدن برای تولد و خروج از رحم است.

در صورتی كه نتیجه این آزمایش (كه مشابه با ” تست پاپ اسمیر” انجام می شود) منفی باشد؛ یعنی پروتئین مخصوص وجود نداشته باشد؛ به احتمال زیاد شما در طول یك یا دو هفته آینده زایمان نخواهید داشت. (شما ممكن است این آزمایش را هر دو هفته یكبار، تا 34 هفتگی، تكرار كنید.

در صورتی كه نتیجه آزمایش مثبت باشد، پزشك شما ممكن است از روشهای دیگر برای جلوگیری از زایمان زودرس استفاده كند. معمولا این آزمایش برای خانمهایی كه حاملگی كم خطر داشته و نشانه های زایمان زودرس را ندارند، توصیه نمی شود.

تقریبا پس از 28 هفته، شما ممكن است “آزمایش ارزیابی سلامت جنین” را بدهید: این آزمایش، ضربان قلب و حركات جنین ها را اندازه گیری می كند. این آزمایش مشخص می كند كه آیا كودكان شما با مشكل خاصی در محیط تنگ و شلوغ رحم مواجه هستند یا خیر. این آزمایش همچنین انقباضاتی را كه ممكن است نشانه زایمان زودرس باشند، چك می كند.

همچنین پزشك شما ممكن است “بیوفیزیكال پروفایل” را توصیه كند. در این آزمایش، ارزیابی سلامت جنین به همراه سونوگرافی دقیق و مفصل صورت می گیرد كه حركات بدن جنین ها، حركات تنفسی و میزان مایع آمنیوتیكی كه آنها را احاطه كرده است را بررسی می كند.