پارس ناز پورتال

چگونگی ایجاد سرطان در روده

چگونگی ایجاد سرطان در روده

سرطان روده باریک

روده باریک حدود 6 متر طول دارد و بین معده و روده بزرگ قرار گرفته است. عملکرد اصلی روده باریک، هضم و جذب مواد غذایی می باشد. گاهی این قسمت از دستگاه گوارشی دچار سرطان می شود، البته باید گفت که سرطان روده بزرگ بسیار شایع تر از سرطان روده باریک می باشد.

عوامل خطر سرطان روده باریک

– جنس : سرطان روده باریک در مردان کمی بیشتر از زنان اتفاق می افتد.

– سن : هرچه سن فرد بیشتر شود، احتمال ابتلای فرد به سرطان روده باریک افزایش می یابد.

‌- عوامل ارثی : افرادی که در خانواده و یا اقوام نزدیک آنها سابقه ابتلا به سرطان روده باریک وجود دارد، باید بیشتر مراقب این سرطان باشند .

– کشیدن سیگار و مصرف الکل : برخی مطالعات حاکی از آن است که مصرف سیگار و الکل در ارتباط مستقیم با ابتلا به سرطان روده باریک می باشند.

– بیماری سلیاک
: سلیاک، بیماری حساسیت به گلوتن می باشد. گلوتن پروتیئنی است که در بسیاری از دانه ها از جمله گندم و جو یافت می شود. کسانی که بر اثر مصرف مواد غذایی حاوی گلوتن بدنشان واکنش نشان می دهد، دچار این بیماری هستند. بدن این گونه افراد آنتی بادی هایی را در طی این واکنش تولید می کند که به دیواره روده باریک حمله می کنند و سبب می شوند که این دیواره سخت شده و کار هضم و جذب مواد غذایی دشوار شود. در نتیجه منجر به بروز اسهال و از دست دادن وزن بدن

 
می شود و به مرور زمان شانس این افراد برای ابتلا به سرطان روده باریک افزایش می یابد. در این افراد با استفاده از رژیم غذایی بدون گلوتن و تحت نظر پزشک می توان شانس ابتلا به سرطان روده باریک را کم کرد.

– بیماری کرون : در بیماری کرون، دستگاه ایمنی بدن فرد به دستگاه گوارش حمله می کند و به آن آسیب می رساند. این بیماری می تواند به هر قسمتی از دستگاه گوارش آسیب برساند، اما بیشتر روده باریک را تحت تاثیر قرار می دهد.

– سرطان روده بزرگ
: افرادی که مبتلا به سرطان روده بزرگ بوده اند و مشکلشان تا حدودی برطرف شده است، در معرض خطر ابتلا به سرطان روده باریک هستند.

– رژیم غذایی نامناسب : افرادی که به میزان کم از فیبر غذایی استفاده می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده باریک قرار دارند. فیبر در سبزیجات و میوه ها به وفور یافت می شود .

مصرف موادغذایی شور مانند گوشت و ماهی شور و یا دودی، احتمال ابتلا به سرطان روده باریک را بیشتر می کند. مصرف بیش از حد قند و شکر نیز اثرات سوئی بر روده باریک دارد.
افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به این سرطان را دارند حتما تحت نظر پزشک باشند و هر چند وقت یک بار آزمایشات تشخیص سرطان روده باریک را انجام دهند

علایم سرطان روده باریک

اغلب موارد درد شکم همراه با علائم زیر رخ می دهد:
– تهوع
– نفخ شکم
– کاهش اشتها

علایم زیر ممکن است نشاندهنده پیشرفت بیماری باشد و فرد مبتلا باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کند:
– خستگی
– کاهش وزن
– کم خونی ناشی از فقر آهن
– مشاهده خون در مدفوع یا استفراغ
– تهوع و استفراغ شدید به دلیل انسداد در روده کوچک رخ می دهد.
– زردی پوست : مجرای صفراوی مسدود می شود و سبب زرد شدن رنگ پوست می گردد.

نحوه تشخیص سرطان روده باریک چگونه است ؟

– در بیشتر موارد، پزشکان از باریوم برای تشخیص این سرطان استفاده می کنند.
– آندوسکوپی دستگاه گوارش در این موارد مفید می باشد .
– سی تی اسکن و یا سونوگرافی ناحیه شکم می تواند به تشخیص این سرطان کمک کند .

 
– کولونوسکوپی نیز به تشخیص توده های سرطانی مناطق پایین تر از روده باریک کمک می کند .
– در بسیاری از موارد، پزشکان آزمایش خون را پیشنهاد می دهند. در این آزمایش با بررسی تعداد گلبول های خونی، بروز کم خونی را بررسی می کنند.
– پزشکان با بررسی عوامل متعددی از جمله سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان روده باریک سعی می کنند که عوامل وراثت را در انتقال این سرطان به فرد بررسی کنند .

پیشگیری از ابتلا به سرطان روده باریک
– افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به این سرطان را دارند حتما تحت نظر پزشک باشند و هر چند وقت یک بار آزمایشات تشخیص سرطان روده باریک را انجام دهند.

– افرادی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند باید مراقب سلامت خود باشند و حتما از رژیم غذایی فاقد گلوتن استفاده کنند تا مشکلات بعدی آن پدید نیاید.

– افرادی که مبتلا به بیماری کرون هستند باید بسیار مراقب باشند و دستورالعمل هایی را که پزشک به آنها می دهد کاملا رعایت کنند .