پارس ناز پورتال

اجرای طرح جالب بیابان زدایی در چند استان

مجموعه : مجله خبری روز
اجرای طرح جالب بیابان زدایی در چند استان

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از اجرای مرحله دوم پروژه ترسیب کربن(مقابله با بیابانزایی) با همکاری برنامه عمران سازمان ملل متحد در چهار استان مرکزی، البرز، سمنان و بوشهر خبرداد وگفت: طرح ترسیب کربن در حوضه آبخیزی به وسعت 225هزار هکتار درخراسان جنوبی اجرا شده است. مرحله دوم این طرح در سه استان دیگر کشورطی یک برنامه سه تا پنج ساله در 455هزار هکتار اجرا می‌شود.

به گزارش همشهری، مهندس علیرضا اورنگی که در جشنواره دهمین سال اجرای پروژه ترسیب کربن در محل سالن همایش‌های وزارت امورخارجه سخن می‌گفت، افزود: پروژه طرح ترسیب کربن برای نخستین‌بار در خراسان جنوبی در عرصه‌ای به وسعت 14هزار هکتار به اجرا درآمد و دستاوردهای مطلوب این طرح سبب شد براساس مصوبه هیأت دولت اجرای این طرح با مشارکت استانداران در سراسر کشور لازم‌الاجرا شود؛ به‌طوری که در دو


سال گذشته این طرح در دو استان کرمان و تهران با اعتباراتی که استانداران دو استان مذکور از منابع مالی استان تأمین کردند وارد فاز اجرایی شد. وی افق طرح ترسیب کربن را دوونیم میلیون هکتار از عرصه‌های آبخیز کشور عنوان کرد و گفت: امروز(روزگذشته) نیز تفاهمنامه‌ای به امضای استانداران بوشهر، سمنان، مرکزی، البرز و نماینده برنامه عمران سازمان ملل متحد رسید که طی آن به‌زودی عملیات ترسیب کربن در این استان‌ها اجرایی می‌شود.

اورنگی مجموع اعتبارات تأمین‌شده برای طرح‌های ترسیب کربن از سوی برنامه عمران سازمان ملل متحد را 75میلیون دلار ذکر کرد و گفت: 30درصد از اعتبارات طرح‌های مشترک را برنامه عمران سازمان ملل متحد تأمین می‌کند و تأمین 70درصد اعتبار باقیمانده بر عهده دولت جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع در مورد اجرای مرحله دوم طرح ترسیب کربن در چهار استان که تفاهمنامه آن روز گذشته در وزارت امورخارجه به امضا رسید خاطرنشان کرد: برای این طرح برنامه عمران سازمان ملل یک میلیون دلار اختصاص داده و 10میلیارد تومان اعتبار هم تا‌کنون ازسوی دولت تأمین شده است. زمان اجرای طرح هم حداکثر پنج سال است. با اجرای این طرح 680هزار هکتار از عرصه‌های حوضه آبخیز مشمول طرح ترسیب کربن می‌شود.

اورنگی هدف اصلی اجرای پروژه طرح ترسیب کربن را ارتقای توانمندی جوامع محلی در جهت احیا، مدیریت، توسعه و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی عنوان کرد و افزود: پایه طرح ترسیب کربن در سراسر کشور مشارکت مردم و جوامع محلی است. با همین رویکرد اجرای این پروژه با هدف توسعه پوشش گیاهی، مبارزه با فقر روستائیان، ایجاد رفاه و تأمین منابع جدید برای مردم و توانمندی‌سازی‌ مردم در زمینه اقتصادی و اجتماعی در دستور کار قرار گرفته است.

آنطور که اورنگی می‌گوید طی 10سال گذشته که طرح ترسیب کربن در کشور به اجرا درآمده است با تأمین نیازهای اولیه جوامع محلی در حفظ و صیانت از منابع طبیعی و فرهنگسازی‌ و آموزش جوامع محلی از طریق اجرای این پروژه موفقیت‌های خوبی به‌دست آمده است.

تقدیر سازمان ملل از مهار بیابانزایی در ایران

گری لویس، نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران نیز در این جشنواره سخنان خود را با تشکر از دست اندرکاران پروژه ترسیب کربن آغاز کرد و گفت: ایران بیش از سایر کشور تحت‌تأثیر بیابانزایی است. کلید حل مشکل و مهار بیابانزایی، اجرای پروژه ترسیب کربن است. وی افزود: ایران احیای سرزمین‌های ازدست رفته (مقابله با بیابانزایی) را در اولویت قرار داده و سازمان جنگل‌ها و مراتع طی چند سال گذشته با تلاش زیاد باعث افزایش نرخ


ترسیب کربن شده است. از جمله پروژه‌هایی که در این زمینه به اجرا درآمده، پروژه ترسیب کربن در خراسان جنوبی است. این پروژه مدل جدیدی است که باعث توسعه و احیای جنگل و پوشش گیاهی می‌شود اما زمانی این تلاش‌ها توأم با موفقیت خواهد بود که زمینه مشارکت جوامع محلی در اجرای این طرح‌ها فراهم شود.

گری لویس گفت: با اجرای پروژه ترسیب کربن ما مراتعی را که تبدیل به بیابان شده بود به مردم برگرداندیم. در این روند توانستیم جوامع محلی را توانمند کنیم و روستائیان را به مشارکت در اجرای این طرح تشویق کنیم؛



این مدلی است که مورد نظر ماست. این پروژه امروز با سند الحاقی افزایش می‌یابد و چهار سایت دیگر را شامل می‌شود. برنامه سازمان ملل به این تلاش‌ها کمک می‌کند تا مدیریت حوضه آبخیز عملی شود و ایران بتواند از این طریق به تعهدات خود در کنوانسیون مقابله با بیابانزایی عمل کند. نماینده مقیم عمران سازمان ملل متحد درایران در پایان سخنان خود از خانم عصمت حسینی و ناصر عباسی به‌عنوان دو برنده جوایز سازمان ملل به‌خاطر مشارکت در طرح ترسیب کربن در خراسان جنوبی تجلیل کرد.