پارس ناز پورتال

در تابستان چه بخوریم و چه نخوریم؟

در تابستان چه بخوریم و چه نخوریم؟

یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر این که انتخاب آشامیدنی باید با نوع آب و هوا تناسب داشته باشد، گفت: همان گونه که انتخاب یک نوشیدنی به جا و مغذی، تاثیر مطلوبی در بهبود سلامت شخص دارد، عدم توجه در انتخاب آن زیان‌های فراوانی را در بر خواهد داشت.

سارا الهی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: آشامیدنی‌ها که بخش مهمی از مواد غذایی مورد نیاز روزانه ما را تشکیل می‌دهند از خواص ویژه‌ای برخوردار بوده و تاثیر خاصی بر روی سیستم بدن می‌گذارند.

وی افزود: در فصل تابستان به دلیل تعرق زیاد، نوشیدن مایعات و به ویژه آب در این فصل بیشتر از سایر فصل‌ها توصیه می‌شود. آب و دوغ کم نمک از نوشیدنی‌های مناسب فصل گرما است. همچنین نوشیدن چای کمرنگ، آب میوه طبیعی تهیه شده در منزل، ماءالشعیر، دوغ‌های خانگی بدون گاز و حتی آب گوجه فرنگی، آب هندوانه و آب هویج تهیه شده در منزل به علت میزان قند پایین برای رفع عطش در فصل تابستان مناسب است.

کارشناس تغذیه بیمارستان گلستان اهواز ادامه داد: کودکان و نوجوانان به علت تحرک و فعالیت جسمانی زیاد و تعریق بالا نیاز به مایعات بیشتری دارند. افراد بالای 55 سال نیز دیرتر از زمان واقعی که بدنشان به آب نیاز دارد احساس تشنگی می‌کنند و رغبت زیادی به مصرف آب و مایعات از خودشان نشان نمی‌دهند، بنابراین باید برای جلوگیری از بروز گرمازدگی، روزانه حداقل به میزان 8 تا 10 لیوان آب سالم یا مایعاتی مانند دوغ کم نمک، چای کمرنگ و آب میوه طبیعی استفاده کنند.

وی گفت: زنان باردار و شیرده هم روزانه به میزان 8 تا 10 لیوان آب سالم برای افزایش سوخت و ساخت بدن خود نیاز دارند.

الهی تاکید کرد: هر چند نوشیدن عرقیات گیاهی سودمند است، اما بهترین نوشیدنی آب ساده است.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: نوشابه‌های گازدار به دلیل ایجاد سوءهاضمه و مشکلات گوارشی، بدترین نوشیدنی در فصل گرما هستند.