پارس ناز پورتال

راه حل داشتن لب و دهان زیبا

راه حل داشتن لب و دهان زیبا

چندین تغییر کوچک می‌تواند تأثیر قابل توجهی در بهداشت دهان و سلامت و زیبایی دندان‌ها و لب‌ها داشته باشد. شاید همه شما مسواک بزنید، از نخ دندان استفاده کنید و به طور مرتب نزد دندانپزشک بروید، اما در اینجا به موارد تغذیه‌ای و آرایشی مهمی برای زیباتر به نظر رسیدن دهان، دندان‌ها و لب‌ها اشاره می‌کنیم.

خطوط کنار بینی و لب
برای مبارزه با چین کنار بینی و لب، لب بالا را به طرف پایین بکشید تا روی دندان‌های بالا را بپوشاند. همزمان دندان‌های پایین را با لب پایین بپوشانید. بعد تا عدد شش بشمارید و به حال عادی باز گردید. این تمرین را چهار تا پنج بار انجام دهید.

چروک‌های گوشه لب
این چین‌ها با لبخند برطرف می‌شوند، اما لبخندی که با دهان بسته و لب‌های فشرده به هم زده شود.

ورزش لثه
گاز زدن میوه‌ها و جویدن سبزی‌ها، بهترین ورزش برای لثه‌هاست. پس فقط به خوردن آبمیوه قناعت نکنید و به کمک میوه‌های تازه و سبزی‌های خام- به خصوص سیب و هویج- به سلامت لثه‌های‌تان کمک کنید.

ویتامین C و لثه
برای سلامت لثه‌ها ویتامین C لازم است. این ویتامین در بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌ها یافت می‌شود. منابع مهم این ویتامین میوه‌های گروه مرکبات و نیز توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی است.

لثه و دندان سالم
مسواک کردن بعد از هر وعده غذا و شستن دهان و دندان نکاتی تکراری است، اما متأسفانه از نکاتی است که همه می‌دانند و عمل نمی‌کنند. در این صورت باز جای تکرار دارد. پس هر روز، بعد از خوردن غذا و نیز پس از خوردن انواع شیرینی‌ها، دندان‌های‌تان را خوب مسواک بزنید. مسواک را روی لثه‌های‌تان نکشید. دندان‌ها را در همه سطوح تمیز کنید. حرکت مسواک باید از مرز دندان با لثه آغاز شود و تا سر دندان پیش برود.
اگر دندان‌ها و لثه حساسی دارید بهتر است برای مسواک کردن و شستن دندان‌ها از آب نیمگرم استفاده کنید.

عمر مسواک

معمولاً هر مسواک سه تا چهار ماه عمر می‌کند. هر وقت موهای آن تا خورد، فوراً مسواک دیگری جانشین آن کنید.

خلال دندان، نخ دندان
فواصل دندان‌ها همیشه باید تمیز باشد. برای بیرون کشیدن ذرات غذائی از لابلای دندان‌ها، خلال دندان و یا نخ دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. فقط باید مواظب باشید که ضمن این کار به لثه‌ها آسیب نرسد و تنها فواصل دندان‌ها تمیز شود. بهتر است این کار را هر شب پیش از مسواک کردن دندان‌ها انجام دهید.

سبزی‌های خوشبو
اگر می‌خواهید نفس خوشبوئی داشته باشید سبزی‌های معطر مصرف کنید. جعفری، کرفس و نعناع در خوشبو کردن دهان تأثیر زیادی دارند. سیب و هویج خام نیز افزون بر خاصیت سفیدکنندگی دندان، بوی نامطبوع دهان را از بین می‌برند.

مراقبت از مسواک
مسواک را پس از استفاده، زیر آب سرد بگیرید تا ذرات غذائی از لابلای موهای آن بیرون آید و کاملاً تمیز شود. بعد مسواک را طوری قرار دهید تا در هوای آزاد و جائی تمیز خشک شود. هرگز مسواک خیس را درون لفاف یا جائی که هوا جریان ندارد نگذارید و هیچ‌گاه مسواک‌تان را در کنار مسواک‌های دیگران در لیوان قرار ندهید.

دهان کوچک
اگر دهان‌تان نسبت به دیگر اعضای صورت خیلی کوچک است، با مداد لب آن را بزرگ‌تر جلوه دهید. به این ترتیب که لب پایین را درست روی خط لب اصلی بکشید، اما لب بالا را چند میلی‌متر از دو طرف امتداد دهید.

برق لب
به گوشه‌های لب، برق لب بزنید چون ممکن است رنگ را پخش کند و بدمنظره به نظر برسد.

مراقبت از لب‌ها
پوست لب‌ها را باید از خشکی محافظت کنید. محافظ لب به همین منظور ساخته شده‌اند و می‌توانند در چنین شرایطی مورد استفاده قرار گیرند. پس در فصل پاییز و زمستان که لب‌ها گرایش بیشتری به خشک شدن دارند، از این مواد استفاده کنید و اگر چنین موادی که معمولاً به صورت رنگ لب بی‌رنگ ساخته می‌شود در اختیار ندارید، با کمی کرم مرطوب‌کننده پوست لب را چرب و مرطوب سازید.

رنگ لب و نوع پوست
اگر از رنگ لب استفاده می‌کنید، به نوع پوست‌تان توجه داشته باشید. اگر پوست چربی دارید، رنگ لب نسبتاً خشک برای‌تان مناسب است و اگر پوست خشکی دارید، رنگ لب چرب و مرطوب را انتخاب کنید، زیرا از لب‌ها محافظت نیز می‌کنند. این رنگ لب‌ها به خوبی روی پوست لب می‌نشینند و پوسته پوسته نمی‌شوند.

رنگ لب‌ و رنگ دندان‌ها
رنگ لب را باید طوری انتخاب کنید که دندان‌ها را سفید و درخشان جلوه دهد. اگر دندان‌های زردی دارید، با رنگ لبی مرجانی رنگ می‌توانید از زردی دندان‌ها بکاهید و آنها را سفیدتر نشان دهید.

به دندانپزشک مراجعه کنید!
معاینه مرتب دندان‌ها در پیشگیری از پوسیدگی و یا درمان به موقع دندان‌ها مؤثر است. در این مورد امروز و فردا نکنید.

شکل دهان
به اندازه دهان و شکل لب‌ها توجه کنید و با آرایش درست دهان را زیباتر و متناسب‌تر نشان دهید.

شکل تازه
شما می‌توانید خط طبیعی لب را با کرم پودر محو کنید تا با زمینه صورت یکرنگ شود. بعد با مداد لب شکل دلخواه به آن بدهید. خط تازه می‌تواند کمی داخل و یا خارج از خط اصلی لب باشد.

لب‌ها را جوان کنید!
با بالا رفتن سن کم‌کم گوشه لب‌ها پایین می‌افتد. با آرایش درست می‌توانید این مشکل را حل کنید. به این ترتیب که با مداد گوشه‌های لب پائین را کمی به طرف بالا ببرید و روی لب بالائی خط را در وسط لب‌ها بکشید و در گوشه‌ها محو کنید.

دست را محکم نگهدارید!
هنگام رنگ لب زدن آرنج را روی میز تکیه دهید تا دست نلرزد، به خصوص وقتی خط لب می‌کشید. دست در این حالت تسلط بیشتری دارد و صاف‌تر و راحت‌تر کار می‌کند.

خط لب

همیشه از مداد لب نوک تیز استفاده کنید و رنگ مداد را هماهنگ با رنگ لب انتخاب کنید. مثلاً برای رنگ لب آجری یا بژ و یا قهوه‌ای مایل به قرمز مداد لب قهوه‌ای مناسب است. وقتی رژ صورتی می‌زنید، هرگز از مداد لب قرمز تیره یا صورتی تیره استفاده نکنید. اگر مداد لب‌تان تمام شده است می‌توانید از مداد چشم قهوه‌ای روشن استفاده کنید به شرط اینکه از نوع نرم آن باشد.

لب‌های پُرچین
اگر رژ روی لب‌های شما صاف و یکنواخت نیست و لای چین‌های لب‌ جمع می‌شود، بعد از یک‌بار رژ ‌زدن، لب‌ها را به حالت لبخند درآورید و با یک تکه دستمال کاغذی اضافی رژ را بگیرید. سپس در همان حال کمی کرم پودر شفاف به لب‌ها بزنید و بعد دهان را به حال طبیعی بازگردانید و یک‌بار دیگر رژ بزنید.

رژ را با دقت بخرید!
موقع خرید یک رژ جدید، هرگز آن را پشت دست نمالید تا رنگش را تشخیص دهید، چون لب تیره‌تر از پوست پشت دست است و در نتیجه رژ روی لب رنگ تیره‌تری پیدا می‌کند. بهتر است رژ را روی کف دست- جائی که سرخ‌تر است- امتحان کنید.

پارچه ابریشمی و رنگ لب
اگر لباسی از جنس براق و ابریشمین به تن دارید، از رنگ لب صدفی استفاده کنید و با برق‌لب، لب‌ها را براق و پردرخشش کنید.

معاینه دندان‌ها و لثه‌ها
هر شش ماه یکبار، برای بررسی دندان‌ها و لثه‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید. حتی اگر دردی در دندان‌های‌تان حس نمی‌کنید و مشکل خاصی ندارید، معاینه مرتب دندان‌ها را به تعویق نیندازید.

خطوط لب
رنگ لب‌های صدفی خطوط لب‌ها را مشخص و چشمگیر می‌کنند. پس اگر نمی‌خواهید مرز لب‌ها متمایز شود بهتر است از رنگ لب‌های مات استفاده کنید و برای براق شدن لب‌ها از برق لب کمک بگیرید.

دو لایه رنگ لب
همیشه رژ را دوبار بزنید. بار اول اضافه رژ را با دستمال کاغذی بگیرید و بار دوم یا رژ بزنید و یا به جای آن از برق لب استفاده کنید. استفاده از برق لب به جای رژ سبب می‌شود که لب‌ها زیاد پررنگ به نظر نرسند.

پوست لب
رنگ و نوع رژ وقتی اهمیت دارد که لب‌ها سالم باشند. اگر پوست لب خشک شده باشد و رژ روی آن پوسته پوسته شود نه تنها زیبا نیست، بلکه زشت نیز به نظر می‌رسد. همیشه، به‌ویژه در زمستان‌ها لب‌ها را با کرم مرطوب‌کننده، نرم نگهدارید. رنگ لب‌های بیرنگی برای محافظت لب‌ها به فروش می‌رسد که در نرم نگهداشتن آنها مؤثر است. شب‌ها پیش از رفتن به رختخواب نیز به لب‌ها کرم مرطوب‌کننده بزنید. زیر رنگ لب هم کرم مرطوب‌کننده را فراموش نکنید.

رنگ لب و خانم‌های میانسال
از رنگ‌های تند و زننده بپرهیزید. رنگ‌های ملایم و نزدیک به رنگ لب برای شما مناسب‌تر است. رژ‌های صدفی مناسب شما نیست. بهتر است از رژ‌های مات استفاده کنید و در صورت لزوم با برق لب به آن درخشش بیشتری بدهید.