پارس ناز پورتال

دارچین را فراموش نکنید

دارچین را فراموش نکنید
 
دارچین، یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین ادویه‌هاست که بیشتر از پوست آن استفاده می‌شود. اگرچه روغن دارچین نیز خواص بی‌‌شماری دارد،  ولی چون اغلب افراد به آن حساسیت دارند، ترجیح می‌دهند، از خود دارچین استفاده کنند. دارچین بومی مناطق استوایی آسیا، به خصوص سری‌لانکا و هند سرچشمه گرفته است؛ اما در حال حاضر در تمام مناطق گرمسیری جهان رشد می‌کند. به دلیل خواص درمانی، این گیاه در بسیاری از طب‌های سنتی، به خصوص هند، موقعیت برجسته‌ای پیداکرده است.

به طور سنتی، با توجه به خواص دارویی دارچین در بسیاری از فرهنگ‌ها از آن برای درمان بیماری‌هایی همچون اسهال، ورم مفاصل، گرفتگی قاعدگی، عفونت قارچی، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و مشکلات گوارشی استفاده می‌شود. در حال حاضر نیز در سراسر دنیا از آن برای درمان مشکلات قلبی و تنفسی و عفونت‌های پوستی استفاده می‌گردد. از جمله خواص دارچین می‌توان ضدقارچ، ضدباکتری، ضدمیکروب و ضدلخته شدن خون اشاره کرد. دارچین سرشار از مواد معدنی ضروری مانند منگنز، آهن، کلسیم و غنی از فیبر است.

فعال‌کننده مغز: دارچین فعالیت مغز را افزایش می‌دهد و در از بین بردن تنش‌های عصبی، بهبود حافظه و جلوگیری از کاهش قدرت حافظه مؤثر است. براساس پژوهش‌هایی که در دانشگاه wheeling Jesuit آمریکا انجام شد، حتی بوی دارچین نیز فعالیت مغز را افزایش می‌دهد.
 تصفیه خون: دارچین ناخالصی‌های خون را از بین می‌برد؛ بنابراین برای درمان جوش بسیار مناسب است.
 گردش خون: دارچین گردش خون را تنظیم کرده و بهبود می‌بخشد و در نتیجه به تسکین درد کمک می‌کند و اکسیژن کافی به سلول‌های بدن می‌رساند؛ از این‌رو فعالیت متابولیک بدن افزایش می‌یابد. با مصرف منظم دارچین، ابتلا به حمله قلبی به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.
 درد: دارچین ضدالتهاب است و به شل شدن عضلات کمک می‌کند و درد مفاصل را تسکین می‌دهد. آرتریت را بهبود می‌بخشد و برای سردرد ناشی از سرما نیز مؤثر است.


 دیابت: دارچین می‌تواند میزان قندخون را کنترل کند. بیماران دیابتی در صورت مصرف مداوم دارچین، انسولین کمتری تزریق می‌کنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که دارچین به‌ویژه برای درمان بیماری دیابت نوع ۲ مفید است. پژوهشگران دریافتند که ترکیب محلول در آبی به نام «MHCP» که به وفور در دارچین وجود دارد، به تأثیر بهتر انسولین در بدن کمک می‌کند و اگر همراه با انسولین استفاده شود، تأثیر آن چند برابر می‌شود.
 عفونت‌: با توجه به خواص ضدباکتری، ضدقارچی و ضدویروسی، دارچین در درمان عفونت‌های داخلی و خارجی بسیار مفید است.
  التیام‌بخشی: دارچین، خونریزی را متوقف می‌کند، بنابراین خاصیت التیام‌بخشی دارد.
بیماری‌های قلبی: به نظر می‌رسد که کلسیم و فیبر موجود در دارچین، از قلب در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند.
 سرطان روده بزرگ: دارچین سلامت روده بزرگ را تأمین و از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌‌کند.
 خوشبو کننده دهان: خوردن دارچین و مالیدن آن به لثه‌ها، دهان را خوشبو و بوی بد دهان را رفع می‌کند.
 تهیه عطر: از دارچین در تهیه عطرهای مختلف استفاده می‌شود.
 سوءهاضمه: دارچین به هضم غذا کمک می‌کند و مشکلات معده مثل اسهال، حالت تهوع و استفراغ را از بین می‌برد.
 مشکلات تنفسی: دارچین در درمان آنفلوآنزا، گلودرد و سرماخوردگی بسیار مؤثر است.
 عادت ماهانه: دردهای ناشی از عادت ماهانه قاعدگی و گرفتگی و اسپاسم، با مصرف دارچین کاهش می‌یابد.
 کنترل بارداری: مصرف دارچین بعد از زایمان، قاعدگی را به تأخیر می‌اندازد و به طور طبیعی، بارداری را کنترل می‌کند. عده‌ای نیز معتقدند که تولید شیر را در زنان افزایش می‌دهد. دارچین مدر (ادارآور) است و باعث تحریک و افزایش میل جنسی می‌شود.

 مزایای روغن دارچین: روغن دارچین از پوست و برگ درخت دارچین گرفته می‌شود. از این ‌روغن در عطر درمانی استفاده می‌شود؛ هر چند که مصرف آن به اندازه روغن‌هایی همچون روغن ریحان، رزماری، اسطوخودوس و کاج، رایج نیست. برخی افراد از روغن دارچین در آشپزی و پخت و پز استفاده می‌کنند. قدح گل، کاسه‌ای است که گلبرگ و برگ‌های خشک انواع گل را در درون آن می‌ریزند و کنار اتاق می‌گذارند، از روغن دارچین نیز به عنوان خوشبوکننده اتاق استفاده می‌شود و آن را درون قدح گل می‌ریزند. روغن دارچین دافع پشه و حشرات است. پژوهش‌هایی که دانشکده ملی تایوان انجام شد نشان داد نه تنها روغن دارچین، بلکه برگ دارچین نیز دافع حشرات است. از آنجا که مصرف این روغن اثر مخرب و سوئی روی پوست دارد و ایجاد حساسیت، می‌کند، بهتر است از مصرف بیش از حد آن خودداری شود. قبل از مصرف هم باید آن را رقیق کرد و مانع تماس آن با نقاط حساس بدن و صورت شد.

جادویی برای کاهش وزن

یکی از موادی که مصرف آن در برخی از رژیم‌های کاهش وزن توصیه می‌شود، دارچین است. دارچین به چند دلیل می‌تواند به کاهش وزن کمک کند:

قند خون را می‌کاهد: خوردن بسیاری از غذاها سبب افزایش قندخون می‌شود و اگر این قند کنترل نشود، احتمال افزایش وزن بسیار زیاد خواهد بود. دارچین با کنترل میزان قندخون می‌تواند تا حدی از افزایش وزن جلوگیری کند.

میزان انسولین را کنترل می‌کند: دارچین علاوه بر متعادل نگه داشتن سطح قندخون، میزان انسولین را نیز کنترل می‌کند. میزان انسولین و قندخون ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. پایین نگه داشتن سطح انسولین یکی از مواردی است که برای سلامت و کاهش وزن اهمیت زیادی دارد.

سبب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود: بدن انسان برای هضم دارچین، نوعی واکنش شیمیایی خاص انجام می‌دهد. این فعل و انفعالات در واقع سبب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود تا به این‌ترتیب گرمای اضافه‌ای را که از طریق مصرف دارچین ایجاد می‌شود، کاهش دهد. وقتی سوخت و ساز بدن افزایش می‌یابد، بدن ما کالری بیشتری می‌سوزاند که این مساله به کاهش بیشتر وزن می‌انجامد.

با کمی حوصله و خلاقیت می‌توانیم از دارچین به طور منظم در وعده‌های غذایی خود استفاده کنیم. مثلا می‌توان دارچین را روی نان برای صبحانه یا روی میوه‌های عصرانه و نیز در ماست، چای و قهوه ریخت. تا وقتی به صورت منظم از دارچین استفاده می‌کنیم، چگونگی مصرف آن اهمیت چندانی ندارد. در هر حال سعی کنید همیشه دارچین را در وعده‌های غذایی روزانه خود جا دهید.