پارس ناز پورتال

کرم های معجزه گر خطرناک

کرم های معجزه گر خطرناک

مدتی است که از صدا و سیما شاهد تبلیغات کرمهایی با ادعای معجزه هستیم .هر چند قبل از این نیز شاهد تبلیغ این کرمها و یا کرمهای مشابه در سایر رسانه ها به ویژه کانالهای ماهواره ای فارسی بودیم ،اما وارد شدن صدا و سیما به عرصه تبلیغ این گونه محصولات ، موجب افزایش چشمگیر در میزان مصرف آنها شده است. تقریبا روزی نیست که متخصصین پوست با مراجعینی مواجه نشوند که جز مصرف کنندگان این کرمها بوده اند یا در مورد آنها سوال دارند.

دراینجا هدف اینست به این سوال پاسخ داده شود که آیا واقعا این کرمها دارای ویژگیهای ادعا شده در این تبلیغات هستند یا خیر؟در ابتدا برای فهم شگرد به کار رفته در تبلیغات این محصولات به مثال زیر توجه فرمایید:

فرض کنید کار خانه ای خود رو سازی برای معرفی خودروی خود تبلیغ زیر را ارائه کند:(خود روی ما دارای چهار چرخ است،کلیه قطعات آن از طلا است ، بنابر این شما میتوانید با این خو درو پرواز کنید)همانگونه که ملا حظه میکنید این تبلیغ فرضی و ساده شامل دو جمله اولیه و یک جمله نتیجه گیری است

جملات اولیه میتواند حقیقت داشته باشد(مانند جمله اول) یا حقیقت نداشته باشد(جمله دوم) آنچه مهم و مشخص است نتیجه نهایی نمیتواند حقیقت داشته باشد چرا که تا کنون امکان پرواز با خودرو وجود نداشته است.

هر چند تبلیغات کاذب امروزی به سادگی این مورد نیست و چنان با آب و تاب و پر زرق و برق و همراه با جلوه های دیداری ارائه میشوند که گاها حتی افراد کارشناس را دچار سردرگمی میکند اما شکل اصلی آنها مشابه مورد فوق است.یعنی ابتدا یکسری اطلاعات درست یا نادرست ارائه میشود اما در نهایت به یک نتیجه گیری غلط و غیر ممکن میرسند مثلا اثرات شگفت انگیز یک کرم .

اطلاعات صحیح اولیه ارائه شده ،ذهن مخاطب را برای پذیرش نتیجه گیری نهایی غلط آماده میسازد. همانگونه که قابلیتهای یک خودرو محدود است و در هر شرایطی و با هر گونه شیوه تولیدی هیچ کس انتظار پرواز را از آن ندارد،در مورد کرمها هم بایستی به این نکته مهم توجه داشت که اصولا میزان اثر بخشی کرمها(از هر نوع و با هر گونه مواد اولیه ومحصول هر کارخانه ای و هر کشوری) محدود است و نباید انتظار اثرات فوق العاده را از آنها داشت.

میزان اثر بخشی کرمها در حیطه زیبایی و توانایی آنها برای ایجاد تغییر در پوست و یا برگشت اثرات ناشی از افزایش سن بسیار نا چیز و جزئی است .ضمن اینکه انواع کرمهای پوستی معمولا در درمان تنها موارد محدودی کار برد دارند به عبارت دیگر این کرمها وسیع الطیف نیستند و هر گاه لیست بلند بالایی از اثرات در مورد یک کرم وجود داشت(مانند جوان کننده،شاداب کننده، ضد چین و چروک، ضد لک، سفت کننده،؟ لیفتینگ و…..)نباید در ماهیت غیر واقعی آنها شک نمود.

هیچ کرمی تا کنون عرضه نشده است که بتواند طیف وسیعی از مشکلات پوستی را حل کند هر کدام از کرمهای و محصولات پوستی بر اساس نوع خود در موارد محدودی کاربرد دارند.

حال به کاربردهای ذکر شده بر روی جعبه یکی از این کرمها توجه کنید:کاهش آثار زخم وبخیه،زائده های پوستی ونا همواریها،پاکسازی و افزایش لطافت پوست،زبری و ضخامت پوست،لکه های سطحی،جای جوش،کنترل خارش. سوالی که مطرح میشود اینست که کدام ماده وترکیب است که بتواند هم جای جوش را از بین ببرد هم آثار زخم را هم ضد خارش باشد هم ضد لک؟ترکیبات اصلی درج شده بر روی این کرم نیز عبارتند از:

آلانتوئین،پروپیلن گلیکول،گلیسیرین،لاکتیک اسید و ویتامین ای . این ترکیبات را در اکثریت کرمهای مرطوب کننده معمولی ارزان قیمت موجود در بازار میتوان یافت بدون اینکه ادعایی به جز مرطوب کنندگی پوست داشته باشند.

درمان اسکار یکی از مشکلترین موارد پزشکی است که حتی با روشهای پیشرفته مختلف دارویی جراحی و لیزر میزان مو فقیت در آن نسبی است در حالیکه با مراجعه به جعبه کرم و سایت آن با عکسهایی از درمان اسکار قبل و بعد از استفاده کرم مواجه میشوید که مسلما هیچ نامی جز یه سخره گرفتن مردم نمی توان بر آن گذاشت .

 1×1.trans آیا کرم معجره گر وجود دارد؟!1×1.trans آیا کرم معجره گر وجود دارد؟!

ساده انگاری است اگر باور کنیم با استفاده از یک کرم نتایج فوق بدست میآید.در بعضی موارد ارائه دهندگان یک محصول ،با ادعای انحصاری بودن ترکیبات محصول خود وبه بهانه سکرت بودن ترکیبات خود از ارائه آن خودداری میکنند.در حالیکه از لحاظ قوانین سازمانهای نظارتی مانند سازمان غذا و داروی آمریکا کلیه تولید کنندگان موظف به درج ترکیبات محصولات خود روی بسته بندی آنها هستند.لذا هیچگاه نباید محصولی را مصرف نمود که ترکیبات آن نامشخص است.

شگرد دیگر در تبلیغات استفاده از حیوانات است ،مدتها است محصولاتی مانند روغن مار،صابون خرچنگ،کرم جوجه تیغی؛روغن شتر مرغ و کرم حلزون در بازارها و مراکز غیر معتبر ارائه و با ادعاهای عجیب و غریب به فروش میرسند. اینکه استفاده از مواد بدن این حیوانات در ساخت محصولات پوستی وا قعیت دارد یا خیر و یا اصلا صحیح است یا نه مسئله ایست قابل پیگیری و بحث که در اینجا مجال و قصد پرداحتن به آن نیست.

بلکه آنچه که با قاطعیت میتوان بر آن تاکید کرد اینستکه به هیچ عنوان نمیتوان خواص بیو لوژیک بدن حیوانات را با استفاده از محصولات مشتق از آنان در انسان تقلید نمود. به این معنی که اگر مثلا حلزون دارای خاصیت ترمیم بافتهای آسیب دیده خود است این مسئله موضوعی بسیار پیچیده ومربوط به خواص ژنتیکی و سلولی این حیوانات است . و نمیتوان این خاصیت را با مالیدن مواد مشتق از بدن حلزون روی پوست به دست آورد. اگر اینگونه می بود ، با مالیدن یال شیر و پر طاووس نیز این امکان وجود داشت که قدرت شیر و زیبایی طاووس را کسب نمود.

هر چند وسعت تبلیغ این محصولات و رسانه هایی که در آن تبلیغ میشوند به گونه ای است که تقریبا هر اطلاع رسانی علمی و آگاهی دهی در این خصوص را خنثی میکند اما امید است پزشکان گرامی بخصوص هیات مدیره محترم انجمن متخصصین پوست و سازمان نظام پزشکی ،ضمن تلاش برای آگاهی دادن به مردم راهکارهای لازم برای مقابله و جلوگیری از اشاعه این تبلیغات کاذب را فراهم آورند. حداقل عارضه این تبلیغات و استفاده از این محصولات ضرر رساندن به اقتصاد خانواده ها،به تا خیر انداختن درمان وایجاد انتظارات غیر واقعی در بیماران است.