پارس ناز پورتال

با اضافه وزن کودکمان چکار کنیم

مجموعه : رژیم و تغذیه
با اضافه وزن کودکمان چکار کنیم

 منع مصرف میان وعده‌های شیرین و پركالری در مدارس، تغییر برنامه غذایی در خانواده‌ها و همچنین تشویق فرزندان به فعالیت‌ بدنی در اوقات فراغت، از راهكارهایی است كه می‌تواند مهم‌ترین و بیشترین اثر‌گذاری را در كاهش وزن داشته باشد.

 
 براساس مطالعات جدید، بهترین راهكار كمك به كاهش وزن فرزندان، همراه شدن والدین با آنها در برنامه‌ای است كه برای این كار در نظر گرفته شده است. اگرچه والدین همه كودكان چاق با مشكل اضافه وزن مواجه نیستند كه بخواهند در برنامه در نظر گرفته شده با فرزندانشان همراه باشند، اما مطالعات مرتبط حاكی است چاقی فرزندان بیشتر زمینه ارثی دارد و می‌توان علت اصلی آن را در والدینشان جستجو كرد.

اگر والدین در این برنامه همراه فرزندانشان باشند، انگیزه لازم را برای كاهش وزن در اختیار آنها قرار می‌دهند و فرزندان نیز آنها را به عنوان یك الگوی مناسب می‌پذیرند. در این تحقیق، 80 كودك چاق در محدوده سنی 8 تا 12 سال همراه والدینشان شركت داشتند.

در این برنامه پنج ماهه از والدین خواسته شد با استفاده از روش‌های مختلف مانند گنجاندن غذاهایی سالم و كم كالری در برنامه غذایی روزانه اعضای خانواده، كنترل میزان وعده‌های غذایی روزانه كودكان و همچنین فعالیت‌های ورزشی در برنامه‌ای كه برای كاهش وزن فرزندانشان در نظر گرفته می‌شود، آنها را همراهی كنند. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد، همراهی والدین و فرزندان، اثر بخشی برنامه كاهش وزن را افزایش می‌دهد.

لازم نیست به‌دنبال چرایی این موضوع باشید. این تنها راه برای تشویق فرزندانتان به كم خوری، مصرف سبزیجات تازه در برنامه غذایی روزانه و شركت در برنامه‌ها و فعالیت‌های ورزشی است. اگر خودتان به رعایت این نكات پایبند نباشید، از فرزندانتان چه توقعی دارید. باید پذیرفت اگر رعایت بعضی اصول در خانواده‌ها نهادینه شود در مدت زمان كوتاهی می‌توان به این مشكل و پیامدهای ناشی از آن غلبه كرد. مصرف بیش از اندازه فست‌فود كه از پیامدهای


زندگی ماشینی است و كاهش علاقه‌مندی كودكان به میوه‌ها و سبزیجات تازه به عنوان یك میان وعده غذایی سالم و همچنین كم تحركی آنها و اختصاص زمان قابل توجهی از اوقات فراغت به بازی‌های كامپیوتری و تماشای برنامه‌های تلویزیونی از عوامل زمینه‌ساز شیوع چاقی در جامعه امروز است كه باید با آنها مبارزه كرد.