پارس ناز پورتال

شناسایی پوست

شناسایی پوست

 آیا می‌دانید که شستن پوست صورت بیشتر از 2 بار در طول روز باعث خشک شدن پوستتان می‌شود؟ هربار که صورتتان را می‌شویید، رطوبت سطح پوست هم با آب اضافی روی صورت بخار می‌شود و مقداری از چربی‌های پوست هم با شستشو از بین می‌روند بنابراین کسانی که عادت به شستن مداوم صورتشان دارند، زودتر از سایر افراد دچار خشکی و چروکیدگی پوست می‌شوند. خواندن سین‌جیم‌های بعدی می‌تواند اطلاعات بیشتری را در زمینه بهداشت و مراقبت از پوست در اختیارتان قرار دهد.


‌ آیا حمام آب داغ و سونا برای پوست سم است؟

بله. به طور کلی به هیچ فردی حتی در روزهای سرد زمستان هم توصیه نمی‌شود که حمام آب داغ بگیرد زیرا گرمای بیش از اندازه آب می‌تواند باعث تحریک پوست و خشک شدن آن پس از استحمام شود. رفتن به سونا اگر به صورت مداوم و طولانی‌مدت نباشد، اشکالی ندارد اما باید به یک نکته مهم توجه داشته باشید.

هنگامی که در حمام پر از بخار آب و نسبتا گرم یا در سونا هستید، روزنه‌های پوست شما باز و به این ترتیب آلودگی‌های محیطی از پوست صورتتان خارج می‌شوند. با این حساب خیلی مهم است که بعد از کمی ماندن در حمام، پوست صورت خود را با شوینده‌هایی ملایم به نرمی ماساژ دهید تا آلودگی‌های سطح آن پاک شوند. درست قبل از خارج شدن از حمام یا بیرون آمدن از سونا هم صورتتان را با آب کاملا سرد بشویید تا روزنه‌های سطح پوست بسته و آلودگی‌های محیطی کمتری جذب پوستتان شوند.

آیا با داشتن پوستی خشک هم می‌توان از پاک‌کننده‌هایی بر پایه الکل استفاده کرد؟

نه. الکل جزو محصولاتی است که به شدت باعث خشکی پوست می‌شود. به همین دلیل اگر پوست خشکی دارید بهتر است از پاک‌کننده‌های لوازم آرایش بر پایه آب یا حتی چربی کمک بگیرید و دور مصرف پاک‌کننده‌های حاوی الکل را خط بکشید؛ حتی برای پاک کردن لاک ناخن‌هایتان!

آیا افرادی که پوست چربی دارند، می‌توانند از نرم‌کننده استفاده کنند؟

بله. استفاده از انواع نرم‌کننده‌ها به خصوص پس از استحمام یا شنا برای حفظ رطوبت و شادابی پوست به تمام افراد توصیه می‌شود. تنها نکته قابل توجه در این مورد این است که افراد با پوست خشک باید از نرم‌کننده‌هایی بر پایه چربی کمک بگیرند و افراد با پوست چرب باید نرم‌کننده‌هایی بر پایه آب و فاقد چربی استفاده کنند.

آیا افراد مبتلا به اگزما نمی‌توانند از صابون برای شستن پوستشان استفاده کنند؟

نه. صابون‌های معمولی باعث تشدید خشکی، قرمزی، خارش و التهاب پوست بیماران مبتلا به اگزما می‌شوند اما این به معنای استفاده نکردن از مواد شوینده برای پاک کردن پوست بدن از آلودگی‌های مختلف نیست. افراد مبتلا به اگزما می‌توانند با تجویز پزشک خود از انواع شوینده‌ها و صابون‌های بدون اسید و نرم‌کننده‌های بدون بو برای حفظ بهداشت و سلامت پوست خود کمک بگیرند.

آیا افراد با پوست‌های ترکیبی می‌توانند از هرنوع لوازم آرایشی استفاده کنند؟

نه. افرادی که پوست صورتشان ترکیبی از چرب و خشک است دارای منطقه T یا همان T-zone در صورت خود هستند. یعنی فقط پیشانی، بینی و چانه آنها چرب و سایر قسمت‌های صورتشان خشک است. به همین دلیل استفاده از لوازم آرایش‌ و کرم‌های حاوی چربی در این قسمت‌های صورت باعث براق و چرب‌تر به نظر رسیدن آنها می‌شود و ظاهر نامناسبی را برای فرد به وجود می‌آورد. پوشاندن پوست این قسمت‌های صورت با پنکیک‌های خشک می‌تواند تا حدی از براقی و چربی آنها کم کند و آرایش صورت را زیباتر نشان دهد.

آیا درست است که حدود 25 درصد از مردم از 25 سالگی به بعد دچار آکنه می‌شوند؟

بله. خیلی از افراد گمان می‌کنند که آکنه و جوش فقط مربوط به دوران بلوغ و نوجوانی‌ است و پس از گذراندن این دوران دیگر جوش و آکنه‌ای سراغ آنها نخواهد آمد اما بد نیست بدانید که حدود 25 درصد از مردم دنیا بین 25 تا 44 سالگی دچار آکنه می‌شوند. آکنه در این سن‌ و سال‌ها می‌تواند به دلایل مختلفی مانند بارداری، قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور آفتاب، حساسیت به برخی از مواد غذایی یا حتی لوازم آرایش‌ها اتفاق بیفتد.

آیا درمانی خانگی برای آفتاب‌سوختگی وجود دارد؟

بله. درد و سوزش ناشی از آفتاب سوختگی را می‌توان تا حدی با دو روش مختلف در خانه از بین برد؛ روش اول اینکه مخلوطی از آب ولرم (مایل به خنک) و سرکه سفید درست کنید و پوستتان را با آن شستشو دهید و دوم اینکه قسمت‌های آفتاب‌سوخته پوستتان را با دستمالی آغشته به چای سبز خنک بپوشانید.

آیا افرادی با پوست تیره هم نیاز به استفاده از کرم‌های ضد آفتاب دارند؟

بله. تمام افراد سفیدپوست، سیاه‌پوست و زردپوست، باید برای محافظت از پوست خود در مقابل اشعه‌های مضر خورشید، از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنند. تیره بودن پوست نمی‌تواند دلیل موجهی برای استفاده نکردن از محصولات ضد آفتاب باشد. اشعه‌های فرابنفش نور خورشید بر بافت سلول‌های پوست‌های محافظت نشده با کرم ضد آفتاب تاثیر می‌گذارند و برایشان فرقی نمی‌کند که پوست فرد چه رنگی باشد!

آیا استرس می‌تواند زیبایی پوست ما را تحت تاثیر قرار دهد؟
بله. وقتی دچار استرس می‌شویم، سطح هورمون استرس (کورتیزول) بالا می‌رود و با بالا رفتن سطح کورتیزول، میزان چربی‌های زیر پوستی افزایش می‌یابد و این منجر به چرب‌تر شدن سطح پوست و ابتلا به آکنه می‌شود. به علاوه استرس در برخی موارد می‌تواند باعث کاهش آب بدن و در نتیجه خشکی و چروکیدگی پوست شود.

به همین دلیل هم اگر بیماران مبتلا به اگزما یا پسوریازیس در شرایط استرس قرار بگیرند، بیماری آنها بیش از پیش باعث آزارشان خواهد شد بنابراین به تمام افرادی که در مواجهه با استرس دچار آکنه‌های پوستی چرکی یا قرمز می‌شوند، توصیه می‌‌شود برای مدتی و تا خارج شدن از شرایط استرس، از خوردن خوراکی‌های چرب، شیرین و محرک پرهیز کنند.