پارس ناز پورتال

اشتباه رایج افراد با جوش صورت

اشتباه رایج افراد با جوش صورت

در این مطلب 8 اشتباه رایجی که افراد معمولا در مواجهه با جوش صورت انجام می‌دهند آورده‌ایم تا از انجام آنها خودداری کنید.

1. استفاده بیش از حد از داروها
یا قطع مصرف آنها


بیشتر افراد انتظار دارند در اولین روزهای پس از آغاز مصرف داروها، تغییرات قابل‌توجهی مشاهده کنند و وقتی این اتفاق نمی‌افتد، سرخود یا از آن دارو به دفعات بیشتری استفاده می‌کنند یا مصرف آن را قطع می‌کنند. استفاده بیش از حد از یک دارو بدون نظر پزشک نه‌تنها وضعیت آکنه‌های صورت را بهتر نخواهد کرد، بلکه باعث بدتر شدن آنها می‌شود یا حتی امکان اینکه جوش به زخمی تبدیل شود که جایش برای همیشه در صورت بماند، ‌زیاد است.

2. آکنه باید با مصرف داروها پس از مدت کوتاهی درمان شود

پوست معمولا به درمان‌ها واکنش سریعی نشان نمی‌دهد حتی اگر جوش‌های صورتتان خیلی سریع ظاهر شده باشد، زمان زیادی طول می‌کشد تا اصلاح و ترمیم شود. این روند معمولا 2 تا 6 هفته زمان می‌برد. این گفته دکتر «باربارا رید» از دانشگاه کلورادو و مسوول بخش تخصصی پوست یبمارستان دنور است. او توصیه می‌کند داروهایی را که پزشک برای درمان آکنه تجویز می‌کند، حداقل برای مدت یک ماه استفاده کنید حتی اگر کمترین علایم بهبود ظاهر شده باشند. در برخی موارد، حتی آکنه‌ها در ماه اول درمان از وضعیت ابتدایی‌شان هم بدتر می‌شوند اما نشانه یک عفونت نیست بلکه این التهاب اولیه برای درمان است.

3. استفاده از اسکراب‌ها

اسکراب‌ها یک لایه نازک از پوست را برمی‌دارند و باید وقتی از محصولات درمانی برای از ‌بین ‌بردن جوش‌های صورت استفاده می‌کنید، استفاده از آنها را کنار بگذارید چون ممکن است باعث سوزش، خارش و حتی تحریک آکنه‌های صورت شود. دکتر «برسون» از دانشگاه کلورادو توضیح می‌دهد: «آکنه به دلیل کثیفی صورت به وجود نمی‌آید ولی برخی افراد با این تصور از اسکراب‌ها یا تمیزکننده‌هایی قوی استفاده می‌کنند که فقط باعث ملتهب کردن پوستشان می‌‌شود. اگر آکنه به دلیل کثیفی ایجاد می‌شد، مطمئن باشید روی پاهایتان هم باید نشانه‌هایی از آکنه می‌دیدید.»

4. استفاده از داروهای غیرمرتبط

پاک‌کننده‌های قوی، صابون‌های حاوی مواد اسیدی یا قلیایی و محصولاتی که ماده اصلی آنها الکل است، در درمان آکنه تاثیری ندارند. محصولاتی که عبارت‌های
«For ance prone skin» یا «Noncomediogenic» روی آنها نوشته شده، داروهایی هستند که احتمالا پزشک برای درمان آکنه تجویز می‌کند. پس سرخود از هر محصولی برای درمان جوش‌ها استفاده نکنید.

5. دستکاری جوش‌ها

برخی افراد عادت دارند جوش‌هایشان را دستکاری ‌کنند. این کار باعث می‌شود آنها تحریک شوند، مدت درمانشان بیشتر طول بکشد و در مواردی جایشان باقی بماند یا به زخم تبدیل ‌شود. دست از وارسی روزانه آکنه‌ها بردارید و بگذارید روند طبیعی‌شان را طی کنند تا بهبود یابند.

6. دیر مراجعه‌کردن به متخصص

بهتر است به جای صرف زمان برای درمان‌های خانگی و توصیه‌های دوستان، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. هر آکنه‌ای به درمان خاصی نیاز دارد، برخی با داروهای خوراکی بهبود می‌یابند و برای درمان بعضی به ابزارها و روش‌هایی مانند پیلینگ یا مصرف پمادهای ساختنی خاص نیاز است. این کار فقط از عهده متخصصان پوست برمی‌آید که متناسب با پوست هرکس درمانی تجویز کنند.

7. استفاده‌نکردن از داروها طبق دستورالعمل

اولین توصیه متخصصان پوست این است که داروها را طبق دستورالعمل‌های ارائه شده مصرف کنید. خیلی از افراد بعد از 6 ماه تغییر چندانی در پوستشان و بهبود جوش‌ها مشاهده نمی‌کنند و آن را به داروها یا حتی پزشکشان ربط می‌دهند در حالی که وقتی به روند استفاده‌شان از داروها دقت می‌کنیم، می‌بینیم مثلا دارویی که باید صبح مصرف می‌کرده‌اند، شب مصرف کرده‌اند یا پمادی که باید بعد از شستشوی صورتشان در حالی که پوست تمیز است، می‌زدند، قبل از آن زده‌اند و… وقتی بهبود در آکنه‌ها دیده نمی‌شود، دقت کنید! شاید شما هم مرتکب این اشتباه‌ها می‌شوید.

8. قطع مصرف داروها بعد از مشاهده بهبود نسبی

وقتی صورتتان کمی به حالتی که دوست داشتید نزدیک یا حتی جوش‌هایتان برطرف شد، نباید یکباره مصرف داروها را قطع کنید چون شاید پوستتان به استفاده از آن داروها در همان دوز نیازی نداشته باشد، اما ممکن است دستور مصرف دارویی که هر روز استفاده می‌کردید، با نظر پزشک به هفته‌ای 2 یا 3 بار تبدیل و بعد از مدت زمان معینی که فقط متخصص پوست تشخیص می‌دهد، داروهایتان قطع ‌شود. گاهی مزمن‌شدن آکنه‌ها به دلیل همین دوره‌های درمانی ناقص است.