پارس ناز پورتال

درمان ریزش موی مردانه

مجموعه : نکات سلامت مو
درمان ریزش موی مردانه

درمان ریزش موی مردانه (آندروژنتیک)

 درحال حاضر داروی معجزه آسایی برای درمان قطعی طاسی با طرح مردانه وجود ندارد. اغلب اوقات افراد طاس با امید به درمان در دام افراد شیاد افتاده و از انواع و اقسام پمادها،  محلول ها و  شامپوها برای درمان طاسی خود استفاده  می کنند ولی به مرور زمان  متوجه می شوندکه فقط  پول خود را به هدر داده و در ضمن زمان کافی برای راه های درمانی  صحیح و  مطمئن را هم ازدست داده اند. درمان های موجود برای این بیماری را می توان به دو گروه عمده تقسیم كرد:

1) درمان های دارویی
در این قسمت دو داروی استاندارد و بی نهایت داروی غیراستاندارد و خانگی قرار دارد. در دسته اول محلول ماینوكسیدیل و قرص فیناستراید قرار دارند. بغیر از این داروها هیچكدام از مواد تجویز شده دیگر دارای اثرات شناخته شده و قطعی نبوده و بدلیل وجود عوارض احتمالی بهتر است بهیچ عنوان استفاده نشوند. اثرات این داروها  فقط با  استمرار استفاده باقی مانده و با قطع مصرف (حتی مصرف طولانی مدت) به تدریج پر پشتی  موها از بین رفته و لذا  مصرف آنها  بایستی برای همیشه ادامه پیداكند. هیچکدام از این داروها موجب رشد مجدد مو نشده بلکه فقط روند ریزش مو  را کند و  یا  در مواردی  بصورت  موقت متوقف  می کنند.

مکانیسم دقیق اثر محلول ماینوکسیدیل کاملاً مشخص نیست ولی دیده شده است که ماینوکسیدیل ریزش مو را در مناطقی که موها نازک و ضعیف شده اند کند کرده و موجب ضخیم شدن موهای نازک وکرکی می شود ولی باعث رشد مجدد مو در مناطق کاملاً طاس سر نمی گردد. بعبارت دیگر با مصرف ماینوکسیدیل روند طاسی  کند شده  ولی  موهای ریخته  شده  مجدداً  در نمی آیند.

محلول ماینوكسیدیل باغلظت های 5- 2درصداستفاده می شود. طرزمصرف محلول ماینوکسیدیل از اهمیت زیادی برخوردار است. محلول بایستی برروی پوست تمیز و خشك بآرامی مالیده شده (ماساژملایم) و حداقل 4 ساعت قبل و بعد از آن نبایستی موها شسته شوند. پس ازمالیدن دارو سشوارزدن موها ممنوع است. مقدار مصرف  60 – 30 قطره  صبح و شب است.

مصرف یک نوبت در روز ماینوکسیدیل عمدتاً بی فایده است. برای بروز اثرات مثبت محلول ماینوكسیدیل حداقل 6-4 ماه استعمال مداوم آن لازم بوده و حداكثر اثر آن 12 ماه بعد از شروع درمان آشكار می گردد. در اوایل درمان ممكن است ریزش موها ظاهراً بدترشود كه اهمیتی ندارد و بتدریج اثرات مفید آن آشكارمی گردد. نتایج درمانی محلول ماینوکسیدیل در ریزش موی فرق و بالای سر بیشتر از طاسی در جلوی سر و خط رویش مو می باشد در حالیکه قسمت های اخیر از نظر ظاهری و اجتماعی از اهمیت بیشتری برای فرد و اطرافیان وی برخوردارهستند.

محلول ماینوکسیدیل درنواحی که اصلاً مو وجود نداردکاری انجام نمی دهد. ماینوکسیدیل درریزش موی خانم ها (که معمولاً بصورت پراکنده و منتشرمی باشد) نیز بسیار مؤثر است. هر چقدر فرد جوان تر، تعداد موهای كركی اش بیشتر و اگرزمان طاسی كمتراز ده سال باشد اثرمحلول ماینوكسیدیل بیشترمی گردد.

عوارض جانبی محلول ماینوکسیدیل عمدتاً در پوست بوده و بیشتر بدلیل وجود پروپیلن گلیکول در محلول ماینوکسیدیل اتفاق می افتند. این عوارض عبارتند از خشكی پوست، پوسته ریزی، خارش و قرمزی پوست. اخیراً شکل کف ( Foam ) ماینوکسیدیل هم به بازار آمده است که این عوارض جانبی را ندارد. گاهی هم این محلول باعث افزایش رشد موها در صورت و مناطق دیگر بدن می شود كه بیشتر در خانم ها رخ داده ولی اهمیتی ندارد زیرا  خودش خوب می شود. به نظر مؤلف بهتر است ماینوکسیدیل در زمان حاملگی استفاده نشود.

همانطورکه گفته شد پس ازقطع مصرف ماینوکسیدیل اثرات مثبت درمانی آن بتدریج از بین رفته و وضعیت موهای فرد به حالت اول بازمی گردد به عبارت دیگربرای برای حفظ اثرات آن بایستی مصرف دارو را تا آخر عمرادامه داد. درصورتیکه فرد می خواهد اقدام به کاشت موی طبیعی نماید بایستی استعمال ماینوکسیدیل را از چند هفته قبل از عمل قطع نموده زیرا این دارو عروق خونی را گشادکرده و لذا احتمال خونریزی در حین عمل را افزایش می دهد و  2 هفته بعد از عمل مصرف آن را از سرگیرد.

رعایت این پریود زمانی موجب می گرددکه از ریزش موقتی موهای اطراف منطقه کاشت (که بدلیل شوک ناشی از عمل است) تا حدزیادی ممانعت بعمل آید.

قرص فیناستراید (Propecia) به مقدار یک میلی گرم درروز داروی دیگری است كه فقط درآقایان قابل استفاده است. مکانیسم اثر فیناستراید مهار فعالیت آنزیم 5 آلفارداکتاز در ریشه مو می باشد و لذا مصرف آن اثر قابل ملاحظه ای بر تستوسترون بدن ندارد. متعاقب مصرف فیناستراید میزان دی هیدروتستوسترون تا حدود 3/2 کاهش پیداکرده در حالیکه تستوسترون تغییری نمی کند. تأثیرپذیری قرص فیناستراید در بهبود ریزش مو در فرق سر بیشتر از جلوی سر و خط رویش مو بوده و نیز مصرف فیناستراید منجر به رشد موهای ضخیم و بلندمی گردد .

اثر درمانی قرص فیناستراید حدود 6 – 3  ماه پس ازشروع دارو مشخص شده و یكسال بعد به حداکثر خود می رسد. این اثرات در طی سال دوم درمان ثابت مانده و یا کمی کاهش پیدا می کنند. قرص فیناستراید بی خطر بوده و عوارض جانبی آن خفیف، اندك و اكثراً قابل برگشت می باشند.

این عوارض عمدتاً مربوط به كاهش خفیف دراعمال جنسی مردانه (مانند کاهش میل جنسی، اختلال در نعوظ وکاهش حجم منی) بوده و اهمیتی ندارند زیرا اولاً با ادامه درمان بتدریج ناپدید شده و ثانیاً درصورت قطع درمان نیز ظرف مدت کوتاهی ازبین می روند. درارتباط با قرص فیناستراید هیچگونه تداخل دارویی و یا آثار سؤ برکبد، کلیه، مغزاستخوان، چربی خون و تعداد اسپرم ها مشاهده نشده است. استفاده از قرص فیناستراید در خانم ها ممنوع است. همچنین خانم های حامله نبایستی تماس پوستی با قرص فیناستراید داشته باشند (مثلاً نباید با دست خود دارو را به شوهرشان بدهند).

نظر به اینکه مصرف فیناستراید موجب اختلال د راندازه گیری یک ماده مربوط به تشخیص سرطان پروستات در آزمایش خون می گردد لذا فرد مصرف کننده فیناستراید در صورت مراجعه به پزشک بایستی استعمال این قرص را به ایشان اطلاع دهد. درصورتی که فرد درحال مصرف قرص فیناستراید قصد بچه دارشدن داردبهتر است بطور موقت مصرف آن را قطع نماید. البته درمورد این مطلب توافق نظر وجود ندارد.

اثرات مثبت درمانی فیناستراید و ماینوکسیدیل باقطع مصرف آنها در عرض چند ماه از دست رفته و ریزش موهای فرد دقیقاً به وضعیت اولیه یعنی حالت قبل از مصرف دارو بازمی گردد.توجه داشته باشید که با قطع مصرف این داروها ریزش موها تشدید نمی گردد بلکه موهایی که تحت اثر این داروها حفظ شده و یا ضخیم تر شده بوده اند بدلیل قطع دارو به تدریج به وضعیت اولیه خود درآمده و تحت تاثیر فرآیند طاسی مردانه دوباره دچار ضعیف شدگی و در نهایت ریزش می شوند.

علیرغم موقتی بودن اثرات مثبت داروهای فوق و مشکلات مصرف آنها،  متخصصین پوست غالباً توصیه می کنندکه این داروها در کنار کاشت موی طبیعی برای چند سال (وگاهی همه عمر) استفاده شوند. علت این است که معمولاً بهترین نتیجه کاشت مو برای طاسی مناطق جلو و قله سر بوجود آمده و نیز بالاترین نتیجه مصرف این داروها برای طاسی منطقه ورتکس (پشت سر) حاصل می گردد لذا منطقی است که نتیجه بگیریم مصرف همزمان این داروها با کاشت مو نتایج مفید پیوند مو را فوق العاده تشدید نموده و رضایتمندی بیمار و پزشک را افزایش می دهد.

2) درمان های جراحی
دراین قسمت انواع روش های جراحی ترمیم پوست سر و كاشت مو قرار دارند. با پیشرفت های سال های اخیر در تکنیک های پیوند موی طبیعی در حال حاضر کمتر از روش های جراحی قدیمی مانند جمع کردن پوست سر و غیره استفاده شده و امروزه می توان ادعا کرد که:

بهترین روش ترمیم در طاسی با طرح مردانه در خانم ها و آقایان استفاده از کاشت موی طبیعی است که اگر اینکار توسط متخصصین پوست باصلاحیت و دارای تجربه علمی و عملی انجام شود، نتایج بسیار درخشان و فوق العاده ای به همراه خواهد داشت.