پارس ناز پورتال

خفاش‌ها از طریق صدا دوستان خود را در تاریکی هوا تشخیص دهند

خفاش‌ها  از طریق صدا دوستان خود را در تاریکی هوا تشخیص دهند

محققان آلمانی دریافتند، خفاش‌ها قادرند از طریق صدا دوستان خود را در تاریکی هوا تشخیص دهند. خفاش‌ها حیوانات اجتماعی بوده و دارای رابطه دوستی با یکدیگر هستند؛ این حیوانات مانند خلبانان جت‌های جنگنده نیازمند برقراری ارتباط سریع، خاص و مختصر با یکدیگر هستند تا از برخورد با یکدیگر در هنگام شکار پیشگیری کنند.
رفتار اجتماعی خفاش‌ها که آنها را قادر به شناخت یکدیگر از روی صدا می کند، باعث شگفتی دانشمندان شده است.
تیم تحقیقاتی دانشگاه دامپزشکی هانوفر به سرپرستی «هانا کاتسین» رفتار اجتماعی خفاش خون آشام (Megaderma lyra) را مورد بررسی قرار داده و دریافتند که این حیوانات دارای نوعی تماس بدنی مانند یک پالس صوتی هستند که از آن برای شناخت یکدیگر در تاریکی شب استفاده می کنند.


دو گروه از خفاش ها بمدت دو ماه در دو اتاق پروازی جداگانه قرار گرفتند؛ خفاش هایی که در تماس مکرر با یکدیگر بودند، مشخص شده و سپس بمدت چهار ساعت از یکدیگر جدا شدند.
با ثبت صدای خفاش ها و پخش مجدد آن برای سه گروه خفاش های دوست با تماس بدنی، دوست بدون تماس بدنی و غیر دوست، نحوه واکنش آنها مورد ارزیابی قرار گرفت که نشان می دهد، تمام خفاش ها با پخش صدا بسمت بلندگوها پرواز می کنند.


در مرحله بعد یک صدای آشنا برای چند نوبت تکرار و پس از آن نیز چندین صدای مختلف پخش شد؛ نتایج بدست آمده نشان می دهد، خفاش ها تمایل بیشتری به برقراری ارتباط با صدای دریافتی از گروه اجتماعی خود داشته و کمتر به صدای جدید واکنش نشان می دهند.

محققان معتقدند که هر خفاش دارای یک صدای منحصر به فرد و خاص است که باعث ایجاد تمایز بین خفاش های قدیمی و جدید در یک گروه اجتماعی می شود و از طریق این «امضای صوتی» خفاش ها می توانند دوستان خود را در تاریکی شناسایی کنند.
نتایج این تحقیق در مجله Animal Cognition منتشر شده است.