پارس ناز پورتال

مصرف سیگار کم شده اما مصرف قلیان افزایش پیدا کرده

مصرف سیگار کم شده اما مصرف قلیان افزایش پیدا کرده

وزیر بهداشت دولت نهم: فقیرها چاق و پولدارها لاغر شدند/ مصرف سیگار کم شده اما مصرف قلیان افزایش پیدا کرده
پارس ناز – باقری لنکرانی می گوید در سالهای اخیر، چاقی به بیماری افراد با درآمد کم در جامعه تبدیل شده است. البته این چاقی ناشی از مصرف موادغذایی در حجم کم با کالری بالا است.

دکتر کامران باقری لنکرانی که در نشست خبری کنگره بین المللی هپاتیت تهران،شرکت کرده بود  در حاشیه این نشست گفت 2 دهک اول جامعه دچار لاغری و دهکهای 3، 4 و 5 گرفتار چاقی ناشی از مصرف موادغذیی کم حجم با کالری بالا هستند.
رئیس مرکز تحقیقات و سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز معتقد است روند چاقی در کشور رو به افزایش است و باید در این زمینه به مردم به صورت عمومی آموزش دهیم اما مطالعات نشان می‌دهد که آموزش به تنهایی کافی نیست و لازم است دولت و دستگاههای حاکمیتی، از مردم در زمینه رفتارهای سالم حمایت کنند.

لنکرانی ادامه داد: حدود سه دهه پیش چاقی بیماری افراد ثروتمند بود اما در حال حاضر به بیماری افراد با درآمد کمتر تبدیل شده است چرا که این افراد از مواد غذایی کم حجم با کالری بالا استفاده می‌کنند و امکان ورزش و دسترسی به فعالیتهای سالم را ندارند. در این شرایط چاقی به بیماری طبقات اجتماعی ضعیف تبدیل شده و لازم است دولت در جهت تحول این وضعیت اقدام کند.

وی با اشاره به فعالیت دولتها به منظور تغذیه سالم، گفت: از سال 84 تلاش شد فرهنگسازی در زمینه‌های غذایی انجام شود در این سال 85 درصد روغن مصرفی خانوارها روغن جامد با ترانس بالا بود اما در حال حاضر این آمار به حدود 40 درصد رسیده است. این کار تغییر شگرفی بود و چنین اقداماتی نیازمند همکاری‌های بین بخشی است و برای این گونه تصمیم گیری‌ها شورای عالی سلامت پیش بینی شده است.

وزیر بهداشت دولت نهم می گوید در حال حاضر با مشکل مصرف زیاد شکر و نمک در کشور روبرو هستیم و این مشکل نیز با همکاری بین بخشی لازم است حل شود. از سوی دیگر روند افزایش مصرف سیگار تا حدود زیادی کم شده ولی نقاط آسیبی در این زمینه دیده می‌شود. هرچند که مصرف سیگار در مردان بیشتر است اما رشد استفاده از این ماده دخانی در زنان بیشتر دیده می شود. از سوی دیگر گاهی اوقات با مشکلات فرهنگی اجتماعی مواجه هستیم و در برخی نقاط مصرف سیگار کم شده و مصرف قلیان افزایش پیدا کرده است.