پارس ناز پورتال

اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به سنگ خورد

مجموعه : مجله خبری روز
اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به سنگ خورد
 
وعده یارانه 250‌ هزار تومانی، منتفی شد


بهار از جمله روزنامه‌هایی است که به محتوای جلسه دیروز مجلس در باره یارانه‌ها پرداخته است. این روزنامه در مطلبی با تیتر «وعده یارانه 250‌ هزار تومانی، منتفی شد» نوشته است:

آخرین تلاش‌ها برای افزایش درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به سنگ خورد، دیروز مجلسی‌ها، بند 55 لایحه بودجه 92 را که به بحث درآمد هدفمندی یارانه‌ها اختصاص داشت، بررسی کردند و در نهایت با قاطعیت مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر درآمد 50‌هزار‌میلیارد تومانی درآمد ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها را به تصویب رساندند تا آخرین تلاش دولتی‌ها برای افزایش درآمد ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها و وعده افزایش یارانه نقدی

 
 
پرداختی به خانوارها بی‌نتیجه باقی بماند. پس از آن‌که دولتی‌ها در لایحه بودجه 92 درآمد 120‌هزار‌میلیارد تومانی برای هدفمندی یارانه‌ها پیشنهاد کردند و وعده‌ها برای افزایش یارانه نقدی حتی تا 250‌هزار تومان نیز رسید، این رقم پیشنهادی در کمیسیون تلفیق کاهش 70‌هزار تومانی را تجربه کرد تا نه امکانی برای افزایش قیمت‌های نجومی حامل‌های انرژی وجود داشته باشد و نه وعده‌های رنگی برای افزایش یارانه‌های نقدی داده شود. مصوبه کمیسیون تلفیق، با یک پیشنهاد که باز هم خواهان افزایش رقم مصوب این کمیسیون بود، دیروز به صحن آمد تا تصمیمی
 

جمعی برای نحوه اجرای قانونی گرفته شود که اجرای فاز دوم آن همچنان مبهم است و سرنوشت آن مشخص نیست. اما در نهایت براساس تصمیم نهایی، نمایندگان مجلس درآمد حاصل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال 92 را 50‌هزار‌میلیارد تومان تعیین کردند که براساس آن قیمت حامل‌های انرژی 38‌درصد افزایش خواهد یافت.

این رقم در حالی از سوی نمایندگان مصوب شد که در روزهای گذشته درآمد 50‌هزار تومانی با مخالفت دولتی‌ها روبه‌رو شده بود و برخی با اشاره به این‌که این رقم در نهایت منجر به کاهش یارانه پرداختی می‌شود یا این‌که دولت مجبور است تعداد یارانه‌بگیران را کاهش دهد به مخالفت با درآمد 50‌هزار‌میلیارد تومانی، بلند شده بودند. حتی ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبری رییس‌جمهور اظهار داشته بود که با کاهش درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها، فاز دوم این قانون اجرا نخواهد شد، از مخالفت جدی دولتی‌ها با رقم مصوب در کمیسیون تلفیق حکایت کرده بود.

این در شرایطی بود که در مقابل این مخالفت‌ها، موافقان کاهش درآمد هدفمندی یارانه‌ها، معتقد بودند که رقم پیشنهادی دولت برای درآمد حاصل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها بار تورمی به همراه خواهد داشت و قیمت حامل‌های انرژی را بیش از توان جامعه افزایش خواهد داد، حتی غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به وعده یارانه 250‌هزار تومانی اظهار داشته است که پرداخت 250‌هزار تومان یارانه نقدی قیمت حامل‌های انرژی را 9 برابر خواهد کرد. رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفته است که «دولت در سفرهای اخیر خود مطرح کرده است که یارانه ۲۵۰‌هزار تومانی خواسته قوه‌مجریه است که بعضا از طرف برخی با مخالفت روبه‌رو می‌شود، در

 

حالی که در این اظهارات به‌خوبی روشن نشده که توزیع این مبلغ یارانه چه اثر تورمی در پی دارد و قیمت حامل‌های انرژی را ۹ تا ۱۰‌برابر می‌کند.» با وجود این مخالفت‌ها و تهدیدها بر عدم اجرای فاز دوم در چنین شرایطی به نظر می‌رسد، کفه مخالفت مجلسی‌ها با رقم پیشنهادی دولت سنگین‌تر بود و تا جایی که پیشنهاد افزایش درآمد هدفمندی یارانه‌ها به 80‌هزار تومان که از سوی یکی از نمایندگان مجلس مطرح شد نیز نتوانست نظر مجلسی‌ها را عوض کند.

روزنامه اعتماد نیز در تشریح پیشنهاد دولت در این مورد نوشته است: در همین حال، محمدرضا فرزین، رییس سازمان هدفمندی یارانه ها در تشریح نظر دولت در رابطه با درآمد هدفمند كردن یارانه ها گفت: دولت پیشنهاد مشخصی به مجلس داده است. ما معتقدیم هدفمندی یارانه ها باید مطابق قانون اجرا شود، امسال این رقم توسط دولت 120 هزار میلیارد پیش بینی شده بود و ما آن را بر اساس اعداد مشخصی تعیین كرده بودیم.

وی با بیان اینكه نرخ رشد نقدینگی در سال 90 در طول 10 سال گذشته پایین ترین نرخ بوده است، یادآور شد: ما امسال نزدیك به 30 هزار میلیارد تومان از محل حامل های انرژی درآمد داشتیم و مجلس هم در بودجه اجازه برداشت 11 هزار میلیارد را به ما داده بود، بنابراین یك ریال هم اضافه پرداخت نكردیم و یك ریال هم كسری نداشتیم.

علی لاریجانی، رییس مجلس در این میان اظهار داشت: دیوان محاسبات گزارشی به ما داده كه شما از ستاد تدابیر ویژه برای سه هزار میلیارد تومان مصوبه گرفته اید كه این حتما خلاف قانون است. ما سندش را داریم و ستاد تدابیر ویژه هم برای این چیزها ساخته نشده است. فرزین در ادامه توضیحات خود گفت: ما هیچ پولی برداشت

 
نكرده ایم و آنچه باید پرداخت می كردیم را در قالب سهمیه پرداخت كرده ایم، ما باید در طول سه سال قیمت معادل هر بشكه حامل های انرژی را به 90 دلار برسانیم و اگر امسال این افزایش قیمت موفق نشود، سال دیگر باید تحقق یابد و ناچار خواهیم شد تمام گام را در یك سال برداریم.