پارس ناز پورتال

خواص دارویی کدو حلوایی

خواص دارویی کدو حلوایی

کدو حلوایی میوه یک گیاه علفیست که دارای ساقه های بلند و خزنده و برگ های پهن است ، گل های این گیاه زرد و میوه آن شبیه خربزه و یا خیلی بزرگتر از آن است.

قسمت های مورد استفاده کدو حلوایی میوه ، پوست ، تخم میوه میباشد و گل کدو حلوایی را پخته و در تهیه ترشی ، مربا و … مورد استفاده قرار میدهند.

 

خواص کدو حلوایی :
  یرقان ( زردی ) را برطرف میکند ، انواع کدو ادرار آور و تب بر میباشد ، تخم کدو به خصوص پوست سبز رنگ آن ضد کرم است.

 

کدو حلوایی، سینه را نرم و اخلاط و سرفه را آسان می کند ، اگر کدو حلوایی را پخته و به صورت کرم به صورت بمالید و نیم ساعت صبر کنید، رنگ چهره و رخسار باز شده و صورت براق و زیبا میشود ، خوردن کدو موجب برطرف شدن غم و اندوه است و اگر کدو با عدس خورده شود رقت و نرمی قلب می آورد.

 

کدو برای درمان قولنج مفید است ، مغز را تقویت می کند و روغن تخم کدو برای تسکین درد بواسیر بسیار مفید است ، جوشانده گل کدو برای سینه بسیار مفید است ، خوردن کدو باعث تجدید قوای جسمی و روحی بدن و موجب استحکام بافت های بدن میشود ، خوردن کدو خوابی راحت به دنبال دارد و کسانی که دچار کم خوابی هستند کدو برای درمان کم خوابی آنها مؤثر است.

 

کدو طبیعتی سرد دارد ، صفرا را تسکین میدهد ، شیره تخم کدو یبوست را برطرف میکند لذا باید صبح ناشتا یک فنجان از آن میل شود ، ابن سینا کدو را برای رفع سرد درد و رفع بی خوابی و درمان خستگی اعصاب تجویز میکرد.

 

کمپوت کدو مخلوط با سیب غذای ملین خوبی است و در رفع یبوست و اسهال تأثیر زیادی دارد ، چون کدو به آسانی پخته می شود غذایی فوق العاده مفید برای معده های ضعیف ، کودکان ، افراد سالمند و افرادی که دچار عفونت شده اند و دوره نقاهت را میگذرانند است.

 

برای مبتلایان به سنگینی معده و اسهال ، گوشت کدو را تکه تکه کنید و در یک لیتر آنقدر بجوشانید تا نصف آب بخار شود و پس از صاف کردن آب آن را بگیرید و با مقداری شکر آن را شیرین کرده و هر وقت مایل بودید آن را مصرف کنید ، آب کدویی که به این صورت به دست می آید برای تسکین درد بواسیر مؤثر است لذا نوشیدن سه بار در روز از آب کدو تجویز شده است.

 

کدو سلولهای مغز را فعال میکند و به شکل چشمگیری حافظه را تقویت می کند ، پزشکان می گویندکه کدو کار هضم غذا را آسانتر می کند ، اگر پوست کدوی خام را به صورت مرهم بر روی زخم های سطحی پوست یا سوختگی های شدید قرار دهید پوست را نرم می کند.

 

کمپوت کدو مخلوط با سیب از غذاهای مفید برای بیماران مبتلا به ورم پروستات است ، آب کدوی پخته ادرار آور بوده و برای رفع اختلالات کلیه و مثانه مفید است ، کوبیده کدو برای درد سر و درد شقیقه بسیار سودمند است ،  مرهم کدو حلوایی برای درمان دمل مفید است.

 

مربای کدو تقویت کننده بدن و اعصاب است ؛ ترشی کدو اشتها آور و هضم کننده غذا میباشد ، کدو حلوایی را پخته و به صورت مرهم برای رفع ورم و التهاب در محل قرار میدهند ، غرغره با آب کدوی پخته برای درمان گلو درد مفید است ، سوخته شده پوست کدو برای بند آوردن خون اثر معجزه آسا و بسیار سریعی دارد به طوری که فوراً خونریزی را بند می آورد و دو لبه زخم را به هم می چسباند و سوزش و ناراحتی زخم را خیلی زود تسکین میدهد.

 

سوخته پوست کدو حلوایی برای درمان سوختگی ها مفید است ، بدین منظور باید پوست سوخته شده کدو را در روغن زیتون یا خوراکی مخلوط کرده و در محل سوختگی بمالید ، سوخته پوست کدو پیسی و لکه های سفید پوست را درمان میکند ، بدین منظور باید پوست کدو حلوایی را خشک کرده و بسوزانید سپس این پوست سوخته را با سرکه مخلوط کرده هر روز لااقل یک مرتبه در محل بمالید تا بهبودی حاصل شود.

 

پوست سوخته شده کدو حلوایی به ترتیبی که گفته شد برای درمان خونریزی احشاء و بواسیر مفید است ، خوردن روغن کدو برای معالجه افسردگی ، غم و غصه ، خمودگی اعصاب ، مالیخولیا و تشنج بسیار مفید میباشد ، خوردن مغز خام تخم کدو برای درمان سوزش ادرار ، زخم معده ، خس خس سینه،  اخلاط خونی ، خونریزی ریه و تسکین سرفه مفید است.

 

انواع کدو دارای ویتامین های زیادی است و برای امراض قلبی بسیار مفید است ، کدو تنبل سرشار از ویتامین A است و اگر شیره کدو را بکوبند و در شیر یا آب بپزند برای رفع عطش ناشی از تب بسیار سودمند میباشد.

 

کدو حلوایی علاوه بر خواص متعدد از پیری پوست جلوگیری می کند چون کدو حلوایی سرشار از آنتی اکسیدان است ، کدو حلوایی به سبب داشتن کلسیم ، فسفر، منیزیم و آهن بسیار مغذی میباشد.