پارس ناز پورتال

گوگل کاربران ایرانی را عینکی می کند؟

گوگل کاربران ایرانی را عینکی می کند؟

یکی از خبرهایی که در این یکی دو روز در سایت های مختلف سروصدا کرده و خبرهای تکمیلی در این باره نیز همچنان در سایت ها منتشر می شود ، پروژه عینک است.مدت ها بود که شایعاتی مبنی بر انجام پروژه ای در این مورد از سوی گوگل شنیده می شد که پس از انتشار تصاویر و ویدئوی پروژه عینک ، واقعی بودن آن اثبات شد.با استفاده از عینک گوگل امکان به روز رسانی شبکه های اجتماعی ،ارسال پیام ها و فرامین صوتی، مسیریابی و مکان یابی ، اطلاع از وضعیت آب و هوا و مهمترازهمه امکان عکس برداری و ضبط صحنه های ویدئویی وجود خواهد داشت.

هرچند فناوری به کاربرده شده درعینگ گوگل ، ارتباطات پیرامونی ما را دچار متحول خواهد کرد و بسیاری از ایده هایی را که زمانی تخیلی بوده و  تنها در فیلم های تخیلی دیده می شد حقیقی می شوند ،اما این پروژه دو مسئله اساسی را که باید به آن توجه کرد را در بر خواهد داشت .این موارد در مورد دارندگان این گجت در ایران بیشتر نمود خواهد کرد . البته اگر کسی از این گجت با توجه به استدلالاتی که در ادامه اشاره می شود استفاده کند !

اینترنت

بسیاری از قابلیت هایی که این عینک داراست نیازمند به ارتباط اینترنتی مناسب است.این مسئله حتی در مورد کشورهایی که امکان برقراری ارتباط اینترنتی مناسبی را دارند نیز وجود دارد چون دارنده این عینک به صورت دائمی به اینترنت متصل نبوده و عملا با زیرساخت های موجود برقراری دائمی ارتباطات اینترنتی غیر ممکن خواهد بود.این مشکل در مورد ایران به مراتب بیشتراست چون در حال حاضر و با توجه به زیرساخت های موجود ، ایران یکی از کشورهایی است که دارای کمترین سرعت برقراری و ارتباط اینترنتی بوده و حتی در پوشش دهی این نوع ارتباط در مکان های مجتمع مانند شرکت ها و کاربران خانگی دارای مشکل است و مسلما در مورد عینک گوگل که نیازمند به ارتباطات اینترنتی بی سیم و راه دور است بیشترخواهد بود.



نکته دیگری که باید به آن توجه داشت ، وجود تحریم ها و ناکارمدی برخی امکانات موجود در عینک گوگل در ایران است . همانطور که اشار شده یکی از کاربردهای عینک گوگل مکان یابی و مسیریابی برای دارنده این گجت خواهد بود حال آنکه این ویژگی نیازمند به استفاده از نقشه ای از سوی گوگل است که  تمام مکان ها و مسیرهای موجود درایران را در خود گنجانده باشد و با یک ارتباط اینترنتی سریع از این قابلیت عینک گوگل استفاده کرد که عملا چنین چیزی وجود خارجی ندارد این مشکل را در مورد اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی به دلیل عدم دسترسی مستقیم به آنها نیز در نظر بگیرید.

نکته قابل توجه در این مورد عدم پشتیبانی شبکه مخابراتی فعلی از برخی سرویس های مورد نیاز در ارتباطات راه دور موسوم به نسل سوم است که وجود این مشکل از داخل ، عینک گوگل را تبدیل به یک گجت تزئینی در صورت دارنده آن می کند و نه یک گجت دارای به روز ترین تکنولوژی استفاده شده در آن.

 حریم شخصی

اشاره شد که یکی از ویژگی های این عینک امکان عکس برداری و فیلمبرداری از محیط پیرامون دارنده این گجت خواهد بود.هر چند این ویژگی در ثبت و ضبط صحنه های خاص و تکرار ناشدنی که ممکن است بارها برای شما اتفاق افتاده شده باشد و افسوس ضبط و بازبینی مجدد زیبایی آن را خورده باشید، اما استفاده از این امکان این گجت نیازمند به حفظ حریم خصوصی دیگران خواهد بود.دارنده این عینک ممکن است به روش های مختلف از آن سوء استفاده کرده و حریم شخصی افراد را به خطر اندازد که این مورد می تواند یکی از نکات منفی و البته قابل تامل پروژه عینک گوگل باشد.

هر چند در مورد زمان و مکان استفاده از این گجت ممکن است قوانینی نوشته شود و در سوء استفاده های احتمالی پیشگیری شود اما چون طبق خبر های بدست آمده از این عینک امکان طراحی آن به شکل ها و فریم های مختلف ، حتی طبی نیز وجود خواهد داشت ، مسلما در صورت سوء استفاده های احتمالی ، عینک گوگل را با یک عینک عادی نمی توان تشخیص داد و این یعنی به خطر افتادن حریم شخصی دیگران.

این مورد در مورد ایران که در حفظ حریم شخصی دیگران دارای قوانین سختگیرانه تری نسبت به کشورهای غربی وجود دارد! به مراتب نسبت به سایر کشورها دارای اهمیت بیشتری نیز خواهد بود چون تجربه ای که با ورود بلوتوث به ایران و سوء استفاده های انجام شده در استفاده از این تکنولوژی به وجود آمد نشان می دهد که عینک گوگل نیز همانند بلوتوث و با شدت بیشتر ،مسئله ساز شود.البته مشکل حفظ حریم خصوصی دیگران در مورد گجت تازه ی گوگل یک مشکل جهانی خواهد بود و تا قبل از ورود این گجت به بازارهای جهانی کاملا قابل پیش بینی بوده و باید دید گوگل و کشورهایی مثل ایران چطور با این مورد تامل برانگیز چاره جویی خواهند کرد.

به هرحال به عنوان یک عاشق گجت های همراه با به روزترین تکنولوژی های مورد استفاده در آنها ، عینک گوگل را یک حرکت رو به جلو در پیشرفت تکنولوژیکی بشر از طرف مهندسان گوگل که یکی از آنها ایرانی نیزمی باشد می دانم و در صورت استفاده صحیح ازآن ، در به روز بودن دارندگان این گجت در کوتاه ترین زمان ممکن به خصوص گیک ها یک ابزار فوق العاده خواهد بود.