پارس ناز پورتال

نکات طلایی برای داشتن موهای سالم و زیبا

مجموعه : نکات سلامت مو
نکات طلایی برای داشتن موهای سالم و زیبا

همۀ غذاهایی که برای بدن مغذی هستند، موهایی سالمتر نیز به ارمغان می آورند. پروتئین و اسیدهای چرب omega-3 موجود در ماهی سالامون و آجیل پوست سر شما را سالم تر می کنند.

1– تقویت موهای نازک با سیلیکون

نازکی تارهای مو ، بی حالی و اصطلاحاً مردگی مو یکی از شایع ترین شکایت های زنان از موهایشان است. با این حال تعداد اندکی از زنان بهترین درمان برای این معضل را می دانند. نرم کننده های قوی فقط موجب لختی و افتادگی موها می شوند . بهترین راه حل برای این مشکل استفاده از محصولات حاوی سیلیکون ، از قبیل dimethicone یا cyclomethicone است. این مواد تار های نازک مو را با یک غشاء نازک می پوشانند و موجب پر پشت شدن مو ها می شوند و از چرب به نظر رسیدن موها جلوگیری می کنند. این لایۀ سیلیکون حتی پس از آبکشی موها بر روی تارهای مو باقی می ماند.

2- برای داشتن موهایی سالم ماهی و آجیل بخورید.

همۀ غذاهایی که برای بدن مغذی هستند، موهایی سالمتر نیز به ارمغان می آورند. پروتئین و اسیدهای چرب omega-3 موجود در ماهی سالامون و آجیل پوست سر شما را سالم تر می کنند. مواد مغذی موجود در سبزیجات ، لوبیا و هویج نیز برای موهای شما مفیدند. مراقب رژیم های لاغری با هدف کاهش وزن سریع باشید. کمبود بعضی از مواد مغذی، از قبیل روی، بیوتین، یا پروتئین، منجر به شکنندگی یا ریزش مو می شود.

3- حفاظت از برق موها با آب ولرم

آب گرم سبوم پوست سر را از بین می برد .سبوم روغنی محافظ در پوست سر است که به عنوان یک نرم کنندۀ طبیعی عمل می کند و به موها درخشندگی می بخشد. البته این بدان معنا نیست که شما برای مبارزه با کدری موها باید رنج دوش سرد گرفتن را متحمل شوید .شما می توانید از آب ولرم برای شستن موهای خود استفاده کنید و هنگام شامپو کردن موها، پوست سر را ماساژ دهید.

4– ترمیم مو خوره با پروتئین

آرایش مکرر موها، رنگ کردن، دکلره یا فر کردن آنها به کوتیکول یا لایه محافظ بیرونی مو آسیب می رساند و نتیجه چیزی است که ما آن را “موخوره” می نامیم. خوشبختانه، محصولات بسیاری در بازار برای کمک به ترمیم این آسیب وجود دارد. شما باید دنبال نرم کننده های حاوی پروتئین باشید. آنها در واقع به شکاف میان موها نفوذ ،و مو را ترمیم می کنند. البته این ترمیم با شامپو کردن دوبارۀ موها از بین می رود ،بنابراین استفادۀ منظم از آن ها توصیه شده است.

5– پرپشت کردن موها

در حقیقت ژن ها میزان پرپشتی موها را تعیین میکنند، اما تکنیک هایی که شما در آراستن آنها به کار می برید نیز بسیار مؤثرند . موقرمزها معمولاً مو هایی ضخیم تر دارند، در حالی که تارهای موی بلوندها باریکتر اما بیشتر است. خوشبختانه، شما می توانید حجم موهای خود را بیشتر کنید ،حال به هر رنگی که باشند . از نرم کننده ها و موس های حاوی برگهای سبز استفاده کنید (leave-in). و ابتدا ریشۀ موهای خود را خشک کنید. اگر موهای شما خیلی نازک است، هنگام خشک کردن، فر یا حالت دادن آنها از حرارت کم استفاده کنید.

6- برای درمان شورۀ سر از روغن ها استفاده نکنید.

دلیل ایجاد شوره،خشکی پوست سر نیست، بلکه آنها توسط یک فرآیند التهابی ایجاد می شوند. مالش روغن به پوست سر این التهاب را بدتر می کند. در نتیجه شوره ها بیشتر، سفیدتر و کریه تر دیده می شوند. به همین خاطر شامپو های دارویی ضد شوره –چه آنهایی که در بازار موجودند، چه داروی ترکیبی و دست ساز متخصص پوست شما – بهترین درمان برای شورۀ سر اند. فقط مطمئن شوید که بعد از استفاده از این شامپو ها پوست سر و موهای خود را کاملاً آبکشی کنید.

7- از سشوارهای قوی و پر حرارت بپرهیزید

دلیل استفاده از سشوارهای قوی تر صرفه جویی در زمان است. این در حالیست که گزارش های مصرف کنندگان حاکی از آن است که این سشوار ها در مقایسه با آنهایی که ولتاژ پایین تری دارند ،حدوداً همان مقدار زمان نیاز دارند. بعضی از آنها نسبت به دیگران بسیار پر سر و صدا ترند . همین گروه تحقیقاتی کم صدا ترین خشک کن ها را گران تر ین ها توصیف کردند. بنابراین تنها تفاوت میان خشک کن های معمولی و قوی ها فقط صدا و قیمت آنهاست و قدرت آنها برای شما چندان تفاوتی نخواهد داشت.

8- برای به حداقل رساندن ریزش موها کمتر آنها را برس بکشید.

برس کشیدن بیش از حد، تارهای موی شما را از جا می کند. البته ریزش مقداری از موها طی روز طبیعی است . بیشتر مردم به طور متوسط 50 تا 100 تار مو در روز از دست می دهند. این موها آنهایی هستند که رشد شان متوقف شده است و به مرحلۀ استراحت رسیده اند. برای به حداقل رساندن ریزش مو ، از برسهایی با نوک توپ مانند استفاده کنید و از برس کشیدن موها در حالی که خیس اند، بپرهیزید.

9- از مدلهایی که به مو آسیب می رسانند، دوری کنید.

دم اسبی و بافت های محکم می توانند موها را شکسته و به فولیکول مو آسیب برسانند. خمیدگی مداوم نیز منجر به ریزش مو می شود. اکستنشن علاوه بر اینکه باعث می شود موهای شما وزنی اضافی را تحمل کند موجب اعمال فشار بر فولیکول مو نیز می شود. متخصصان پوست و مو توصیه می کنند که بیش از سه ماه از اکستنشن استفاده نکنید. همچنین، آگاه باشید هنگامیکه مو خیس است، شکننده تر نیز هست. بنابراین شما نباید موهای خود را هنگامیکه خیس اند ببافید یا دم اسبی کنید.

10- اجازه ندهید خرید برندها جیبتان را خالی کند.

شما ممکن است پولتان را صرف خرید محصولات تخصصی تر کنید که ممکن است در آنها از ترکیبات گیاهی و طبیعی استفاده شده باشد، اما این بدان معنی نیست که شما در حالت موهایتان نتیجۀ بهتری مشاهده خواهید کرد. محققان این محصولات را بر 1700 نمونۀ موی دم اسبی تست کردند و متوجه شدند که شامپو های گران تر نتیجه ای بهتر از ارزانتر ها به دست نمی دهند. بنابراین آنچه مهم است ،دانستن نوع شامپو و نرم کنندۀ مناسب و طراحی شده برای نوع موهای شما ست. مثلاً شامپو های مخصوص موهای چرب، نازک، یا آسیب دیده .