پارس ناز پورتال

توصیه هایی برای نگهداری عسل

توصیه هایی برای نگهداری عسل

 عسل برابر 4 و به شدت اسیدی است،‌ بنابراین باید از نگه‌داری آن در ظروف فلزی خودداری كرد. چون بعد از مدتی فلز را خورده و خودش هم خراب می‌شود و ذرات فلز كه به همراه عسل وارد بدن می‌شود، برای انسان مضر است. برای نگه داری عسل در حجم زیاد ظروف استیل و گالوانیزه و برای مصارف خانگی ظروف شیشه ای، لعابی و سفالی توصیه می‌شوند.

 
 

ظرف عسل را نباید در باز، در اتاق یا یخچال نگه داشت، ‌زیرا عسل، ‌آب موجود در هوا را به شدت به خود جذب كرده و پس از مدتی، رقیق و آبكی می‌شود. عسل، بوهای خارجی را خیلی زود به خود جذب می‌كند. بنابراین نباید آن را نزدیك موادی چون پارافین، قیر، بنزین و ماهی‌های دودی و … نگه داشت.

 
 

در نزد عامه عسل متبلورشده و شكرك‌زده عسل تقلبی شناخته می‌‌شود كه این باور صحیح نیست ولی فروشندگان عسل برای از بین بردن شكرك و جلوگیری از متبلور شدن آن عسل را به مدت نیم ساعت در درجه حرارت حدود "65" درجه سانتی‌گراد نگه داشته و سپس آن را سرد كرده و بسته‌بندی می‌كنند تا عسل آن‌ها شكرك نزند. چون حرارت دادن عسل همه ذرات جامد موجود را به مایع تبدیل می‌كند و مانع شكرك‌زدن عسل می‌شود. در ضمن بهترین دما برای نگه‌داری عسل "7" تا "12" درجه سانتی‌گراد است.