پارس ناز پورتال

امکان آزمایش ژن‌های سرطان برای شمار بیشتری از افراد فراهم شد

مجموعه : مجله خبری روز
امکان آزمایش ژن‌های سرطان برای شمار بیشتری از افراد فراهم شد

بریتانیا شروع یک برنامه پژوهشی را اعلام کرده است که باید نهایتا این امکان را برای بیماران سرطانی بوجود آورد تا به نوعی از آنالیز ژنتیکی دست یابند که بر اساس آن تحت جراحی ماستکتومی دوطرفه قرار گیرند

به گزارش رویترز هدف این طرح که از جمله "انستیتوی پژوهش سرطان" (ICR) در لندن، شرکت تعیین توالی ژنتیکی "ایلومیا" و متخصصان سرطان در آن دخیل هستند، این است که راهی بیابد تا امکان آزمایش ژن‌های سرطان برای شمار بیشتری از افراد فراهم شود.

پژوهشگران در هنگام اعلام این طرح 2.7 میلیون پاوندی را که هزینه‌اش را بنیاد خیریه پزشکی ولکام هزینه‌اش را تامین می‌کند، تاکید کردند که این طرح واکنشی به گزارش‌های هفته گذشته درباره تصمیم جولی به جراحی برای کاهش خطر دچار شدن به سرطان پستان نیست.

نازنین رحمان، رئیس بخش ژنتیک در ICR و رهبر این طرح جدید می‌گوید: "قصد ما این است که فرآیندهایی را ایجاد کنیم که امکان استفاده فراگیر و سامان‌یافته اطلاعات ژنتیکی را در پزشکی سرطان ایجاد کند تا افراد بیشتری بتوانند از این نوع اطلاعات و موقعیت‌ها سود ببرند."

جهش‌ها در برخی از ژن‌ها که ژن‌های مستعدکننده به سرطان نامیده می‌شوند، به طور عمده‌ای خطر دچار شدن شخص به سرطان را می‌افزاید.

حدود 100 ژن دیگر شناخته‌شده مستعدکننده به سرطان وجود دارند، اما در بریتانیا که اغلب مراقبت‌های بهداشتی در آن بخشی از "سرویس ملی بهداشتی" است که با پول مالیات‌دهندگان اداره می‌شود- انجام این آزمایش‌ها در حال حاضر بسیار محدود است.

با این وجود پیشرفت‌های اخیر در خواندن کد ژنتیکی که تعیین توالی ژنی خوانده می‌شود، به معنای آن است که جستجوی برای جهش‌های ژنی اکنون سریع‌تر و ارزان‌تر زا هر زمانی دیگری انجام می‌شود و به این ترتیب راه برای اینکه آزمایش ژنتیکی به آزمایشی معمول برای همه بیماران سرطانی بدل شود، گشوده شده است.

نازنین رحمان در نشستی در لندن به خبرنگاران گفت: "دانستن این که جهشی در خصوصیات ژنتیکی یک فرد سرطان او را ایجاد کرده است، اهمیت بسیاری دارد."

"این آگاهی امکان ایجاد درمان‌های شخصی‌تر را فراهم می‌کند، بنابراین برای مثال چنین افرادی که در معرض خطر دچار شدن به سرطان دیگری هم هستند، ممکن است یک جراحی وسیع‌تر را انتخاب کنند یا نیاز به داروهای متفاوتی یا تحت نظر بودن بیشتری داشته باشند."

به گفته رحمان این برنامه که "متداول کردن ژنتیک سرطان" نام دارد، از یک آزمایش جدید شرکت ایلومینا به نام TruSight استفاده خواهد کرد که می‌تواند 97 ژن مستعدکننده سرطان را در طول چند هفته با قیمت چند صد پاوند تعیین کند.

این مدل جدید ابتدا به طور مقدماتی در زنان دچار سرطان پستان و تخمدان در بیمارستان رویال مارسدن لندن اجرا خواهد شد، اما این گروه امیدوار است در آینده این برنامه در سراسر بریتانیا و برای شمار بیشتری از سرطان‌ها به اجرا درآید.