پارس ناز پورتال

رفتار و عملکرد معلم در رشد خلاقیت

رفتار و عملکرد معلم در رشد خلاقیت

رفتار و عملکرد معلم می تواند زمینه های رشد خلاقیت را در دانش آموزان ایجاد کند. طبق الگوی جدید، معلمان از طریق پنج عملکرد اساسی می توانند زمینه های رشد خلاقیت را در دانش آموزان فراهم کنند. این پنج عامل شامل عوامل شخصیتی، حرفه ای، برنامه درسی، محیط آموزشی و ایجاد فرصت هایی برای حل مسئله است.معلم خلاق، محیط آموزشی و برنامه درسی مناسب می تواند دانش آموز را خلاق کند و این سه اصل الگوی سیستم خلاق ویلیامز هستند.

 

«امروزه آموزش در اغلب کشورهای پیشرفته متحول شده و سعی می شود با شکستن چارچوب های آموزش سنتی و به کارگیری روش های جدید، آموزش ها موثرتر و کاراتر شود و بدین ترتیب فکر دانش آموزان پرورش یابد امروز پیشرفت های اخیر صنعت، رایانه و مخابرات راه هایی برای بهبود امر یادگیری و دسترسی به اطلاعات بیشتر شده است تا یادگیری حالتی خودآموز شود و بدین ترتیب با مشغول کردن افکار برای استقلال در یادگیری، موجب


رشد تفکر خلاق و در نهایت باعث پیدایش آثار خلاقیت شود.به طور کلی معلمان باید برای حل مسائل، فرصت هایی را ایجاد کنند که نیازمند تفکر خلاق باشد.بلوم معتقد است معلمان نقش مهمی در رشد کودکان خلاق و مستعد بازی، ایفا می کنند.بل والاس می گوید: در کلاس های خلاق، فکر بیش از حافظه ارزش دارد. معلم، تعادلی بین امنیت روانی و آزادی برقرار می کند تا دانش آموز بتواند ریسک کند، معلم هدایتگر و تسهیل کننده است.

 

یک نتیجه:

ذهن، کنجکاو و جست وجوگر است و موجب می شود فرد تلاش کند هرچه بیشتر درباره زندگی بداند. نتایج زیر از جمله ویژگی های یک فرد خلاق است:توانایی دیدن چیزهایی که دیگران نمی بینند و نبرد با آن ها، یک نوع واهمه و احساس تعجب نسبت به مسائل، نگرش مبتنی بر درک تجربه ها، قضاوت کردن درباره آن ها، نوعی نیروی تخیل مولد و مفید، نوعی برخورد عاطفی با محیط، وابستگی شوق انگیز و همراه با اعتماد به نفس به زندگی، انعطاف


پذیری ذهنی، انرژی روحی بالا، هوش بالا، تحمل مسائل مبهم توام با انگیزه ای برای روشن کردن و دقیق شدن در آن ها، جرات برای خود بودن و از جمع جدا بودن و در صورت لزوم مقابل جمع ایستادن، آگاهی به فرآیند ذهن نیمه هوشیار که مرز بین ذهن آگاه و ناخودآگاه است، توانایی و ظرفیت درک مستقیم و تعمق و تامل در مسائل و داشتن انگیزه قوی برای کامل شدن و سازگار کردن تضادهای طبیعت خویش.