پارس ناز پورتال

مصرف نوشیدنی‌های بسیار شیرین در حین ورزش توصیه نمی‌شود

مصرف نوشیدنی‌های بسیار شیرین در حین ورزش توصیه نمی‌شود

یک کارشناس تغذیه با بیان اینکه مصرف نوشیدنی‌های بسیار شیرین مثل نوشابه و دلستر در حین ورزش توصیه نمی‌شود، گفت: مصرف این گونه مواد سبب اختلال در قند خون ورزشکاران می‌شود.

فرزاد بابایی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، تمرینات بدنی و تغذیه مناسب را دو عامل اصلی در موفقیت یک ورزشکار دانست و اظهار داشت: در این بین تغذیه مناسب برای ورزشکاران از اهمیت زیادی برخوردار است.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه توجه به ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌ها در الگوی غذایی ورزشکاران اهمیت خاصی دارد، مدیریت وزن را یکی از مهمترین عوامل در بهبود وضعیت ورزشی ورزشکاران عنوان کرد.

به گفته بابایی برخورداری از شرایط وزنی مناسب سبب می‌شود ذخایر انرژی بدن ورزشکاران آسیب نبیند.

وی سپس با اشاره به اینکه بخش زیادی از کالری مصرفی روزانه افراد مناطق خاورمیانه را کربوهیدرات‌ها تشکیل می‌دهند، از کربوهیدارت‌ها به عنوان نخستین منابع انرژی عضله یاد کرد.

بابایی میزان کربوهیدرات روزانه مورد نیاز بدن را پنج تا هفت گرم در روز به ازای هر کیلوگرم وزن فرد دانست و گفت: بر این اساس یک فرد 70 کیلوگرمی باید روزانه بین 350 تا 450 گرم کربوهیدرات بخورد.

وی ادامه داد: در ورزش‌هایی که نیاز به انرژی بیشتری دارند مثل ورزشهای استقامتی نظیر قایقرانی، کوهنوردی و … باید میزان کربوهیدرات را به هفت تا 10 گرم رساند.

بابایی نان، برنج، نان شیرینی و… را منابع خوب کربوهیدرات دانست.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در خصوص شاخص قندی (گلایسمیک) گفت: این شاخص میزان افزایش قند خون در اثر مصرف یک کربوهیدرات را تعریف می‌کند.

بابایی بالاترین وضعیت این شاخص را مربوط به مصرف نان سفید دانست و گفت: نان سفید به بیشترین میزان سطح گلوکز خون را بالا می‌برد، لذا مصرف مواد که شاخص قندی بالایی دارند قبل، بعد و در حین ورزش توصیه می‌شود.

وی افزود: شاخص قندی بالا سبب افزایش میزان گلوکز خون می‌شود و این اتفاق به نوبه خود کارایی ورزشکاران را به میزان قابل توجهی بالا می‌برد.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی درباره نیاز ورزشکاران به مایعات گفت: توصیه می‌شود ورزشکاران هنگام ورزش کردن از محلول گلوکز (قندی) شش تا هشت درصد استفاده کنند تا بدن آنها دچار افت قند خون نشود.

بابایی ادامه داد: بهتر است ورزشکاران هر 15 تا 20 دقیقه 10 تا 20 سی سی (میلی‌لیتر) نوشیدنی مصرف کنند.

بابایی در ادامه به ورزشکاران توصیه کرد: بعد از ورزش مقادیری کربوهیدرات نظیر نان، برنج، ماکارونی، نان شیرینی و … استفاده کنند، چرا که 24 ساعت طول می‌کشد که گلیکوژن عضلانی تامین و بازسازی شود.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در ادامه میزان پروتئین مورد نیاز روزانه یک فرد عادی را شش دهم گرم بر حسب کیلوگرم دانست و گفت: ورزشکاران نیازمند میزان پروتئین بیشتری هستند که میزان آن بسته به نوع ورزش متفاوت است و این رقم در ورزشکاران 1.5 تا دو گرم بر حسب کیلوگرم و در بدنسازی به 2.5 گرم نیز می‌رسد.

بابایی در ادامه چربی مورد نیاز بدن را روزانه 15 تا 20 درصد کالری روزانه برآورد کرد و اظهار داشت: به هیچ وجه رژیم‌های بدون چربی توصیه نمی‌شود، زیرا چربی منبع انرژی است.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی استفاده رژیم‌های پرچرب را به ورزشکاران توصیه نکرد و گفت: اگرچه ورزش سبب سوزاندن فست‌فودها می‌شود، اما این در حالی است که متابولیک این گونه مواد آسیب جدی به قلب و عروق وارد می‌کند.

بابایی در ادامه افزود: استفاده از مکمل‌ها تنها در صورتی مجاز است که زیر نظر کارشناسان تغذیه باشد. مصرف خودسرانه مکمل‌ها و پودرها مشکلات کبدی، کلیه‌ای، روده‌ای و غیره را به وجود می‌آورد.

وی افزود: مصرف خودسرانه پودرها زمینه‌های ایجاد سرطان را بوجود می‌آورد.

بابایی در پایان مصرف هورمون‌ها را به هیچ وجه توصیه نکرد و افزود: مصرف این هورمون‌ها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، چرا که اصلا برای ورزشکاران تولید نشده‌اند.