پارس ناز پورتال

عباس کیارستمی در جشنواره کن

مجموعه : اخبار سینما
عباس کیارستمی در جشنواره کن


عباس کیارستمی طی 65 دوره جشنواره فیلم کن 5 بار حضور داشته است و یک بار در سال 1997 میلادی موفق به دریافت جایزه نخل طلایی این جشنواره فرانسوی شده است.

عباس کیارستمی طی 65 دوره جشنواره فیلم کن 5 بار حضور داشته است و یک بار در سال 1997 میلادی موفق به دریافت جایزه نخل طلایی این جشنواره فرانسوی شده است.

عباس کیارستمی برای نخستن بار در سال 1994 میلادی و با ساخت فیلم سینمایی «زیر درختان زیتون» (Through the Olive Trees) در جشنواره فیلم کن حضور داشت که در آن زمان برای ساخت این فیلم سینمایی نامزد دریافت جایزه نخل طلایی این جشنواره فرانسوی شد، اما موفق به دریافت این جایزه مهم و مهتبر سینمایی نشد.

فیلم سینمایی «پالپ فیکشن» (Pulp Fiction) به کارگردانی کوئنتین تارانتینو در سال 1994 میلادی موفق به دریافت جایزه نخل طلایی جشنواره کن شد و فیلم های سینمایی «دفتر خاطرات عزیز» (Caro Diario) به کارگردانی نانی مورتی، «زندگی کردن» (To Live) به کارگردانی ژانگ ییمو، «تشریفات ناب» (A Pure Formality) به کارگردانی جوزپه تورناتوره، «سوخته شده توسط آفتاب» (Burnt by the Sun) به کارگردانی نیکیتا میخالکوف از جمله آثارمطرح و برجسته بین المللی بودند که به همراه «زیر درختان زیتون» نامزد دریافت جایزه نخل طلایی این جشنواره مهم و معتبر اروپایی بودند.

البته «زیر درختان زیتون» با وجود اینکه در جشنواره فیلم کن جایزه دریافت نکرد، اما توانست جایزه بهترین فیلم جشنواره بین المللی فیلم شیکاگو، بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان انجمن منتقدان فیلم نیویورک و جوایز بهترین فیلم جشنواره های بین المللی سائو پائولو و وایادولید را به خود اختصاص دهد.

زیر درختان زیتون

«زیر درختان زیتون» که در ادامه فیلم های سینمایی «خانه دوست کجاست؟» (Where id the Friend`s Home?) و «زندگی و دیگر هیچ» (Life, and Nothing More) ساخته شده است داستان یک گروه فیلمسازی را روایت می کند که برای ساخت یک فیلم وارد روستایی در شمال ایران می‌شوند که در این روستا به تازگی زلزله‌ای رخ داده‌ است.

همچنین محمد علی کشاورز، فرهاد خردمند، حسین رضایی، ظریفه شیوا و طاهره لادانیان از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم سینمایی «زیر درختان زیتون» ایفای نقش کرده اند.

کیارستمی 71 ساله برای دومین بار در سال 1997 میلادی با ساخت فیلم سینمایی «طعم گیلاس» (Taste of Cherry) در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن حاضر شد و توانست به طور مشترک با شوهی ایمامورا (کارگردان فیلم سینمایی «مار ماهی» (The Eel)) جایزه نخل طلایی بهترین فیلم این جشنواره فرانسوی را به خانه ببرد.

فیلم های سینمایی «شجاع» (The Brave) به کارگردانی جانی دپ، «پایان خشونت» (The End of Violence) به کارگردانی ویم وندرس، «طوفان یخ» (The Ice Storm) به کارگردانی آنگ لی، «شاهزاده هامبورگ» (The Prince of Homburg) به کارگردانی مارکو بلوکیو از جمله آثار برجسته‌ای بودند که به همراه «طعم گیلاس» در بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم کن حضور داشتند.

طعم گیلاس

«طعم گیلاس» اثری مینی مالیستی است که داستان مردی را به تصویر می کشد که در حومه شهر تهران، با اتوموبیل شخصی‌اش دنبال کسی می‌گردد که تقاضای پر دردسر او را در ازای دریافت ۲۰۰ هزار تومان پول انجام دهد.

همایون ارشادی، عبدالرحمان باقری، افشین خورشیدی و صفرعلی مرادی در «طعم گیلاس» ایفای نقش کرده اند و این فیلم سینمایی علاوه بر دریافت جایزه نخل طلایی جشنواره فیلم کن توانست جوایز بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان انجمن منتقدان فیلم بوستون و انجمن منتقدان ملی ایالات متحده آمریکا را نیز به خود اختصاص دهد.

فیلم ده

فیلم سینمایی «دَه» (Ten) سومین اثر عباس کیارستمی است که در سال 2002 میلادی توانست به بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم کن راه پیدا کند.

فیلم سینمایی «دَه» در سال حضور خود در این جشنواره فرانسوی برای دریافت جایزه نخل طلایی با فیلم های سینمایی برجسته ای مانند «پیانیست» (The Pianist) به کارگردانی رومن پولانسکی، «درباره اشمیت» (About Schmidt) به کارگردانی الکساندر پاین، «همه یا هیچ» (All or Nothing) به کارگردانی مایک لی، «پسر» (The Son) به کارگردانی لوک و ژان پیر داردن، «مردی بدون گذشته» (The Man Without a Past) به کارگردانی آکی کوریسماکی، «کشتی روسی» (Russian Ark) به کارگردانی الکساندر سوکوروف و «شانزده سالگی شیرین» (Sweet Sixteen) به کارگردانی کن لوچ به رقابت پرداخت که در نهایت جایزه نخل طلایی جشنواره فیلم کن به فیلم سینمایی «پیانیست» رسید.

مانیا اکبری، امین ماهر و کامران عدل در «دَه» ایفای نقش کرده اند و این فیلم سینمایی داستان یک زن را به تصویر می کشد که درون خودرویی نشسته ‌است و در ده سکانس با ده شخص گفتگوهایی انجام می‌دهد و نمایی از زندگی زن امروزی در ایران را نشان می‌دهد.

کپی برابر اصل

کیارستمی در چهارمین حضور خود در جشنواره فیلم کن با ساخت فیلم سینمایی «کپی برابر اصل» (Certified Copy) در بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم کن حاضر شد.

«کپی برابر اصل» که نخستین فیلم سینمایی کیارستمی بود که در خارج از ایران ساخته شده است موفق به دریافت جایزه نخل طلایی بهترین فیلم جشنواره فیلم کن نشد، اما ژولیت بینوش؛ بازیگر صاحب نام فرانسوی توانست برای ایفای نقش در این فیلم سینمایی جایزه بهترین بازیگر زن این جشنواره فرانسوی را به خود اختصاص دهد.

فیلم های سینمایی «سال دیگر» (Another Year) به کارگردانی مایک لی، «از خدایان و مردان» (Of Gods and Men) به کارگردانی خاویر بووا، «بیوتیفول» (Biutiful) به کارگردانی الخاندرو گونزالز ایناریتو، قسمت دوم «سوخته شده توسط آفتاب» به کارگردانی نیکیتا میخالکوف از جمله آثار مطرحی بودند که در سال 2010 میلادی به همراه «کپی برابر اصل» برای دریافت نخل طلایی بهترین فیلم شصت و سومین دوره جشنواره فیلم کن به رقابت با یکدیگر پرداختند.

فیلم سینمایی «عمو بونمی که می تواند خاطرات گذشته اش را به خاط آورد» (Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives) به کارگردانی آپیچاتپانگ ویراستاکول از تایلند موفق به دریافت جایزه نخل طلایی بهترین فیلم جشنواره کن در سال 2010 میلادی شد.

داستان «کپی برابر اصل» در ایالت توسکانی ایتالیا اتفاق می‌افتد و این فیلم سینمایی ماجراهای پیرامون صاحب یک گالری هنری (ژولیت بینوش) و نویسنده ای که او به تازگی با وی آشنا شده (ویلیام شیمل) را به تصویر می کشد.

همچنین عباس کیارستمی در سال گذشته نیز در شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن برای بار پنجم با ساخت فیلم سینمایی «مثل یک عاشق» (Like Someone In Love) در بخش مسابقه اصلی این جشنواره فرانسوی حضور داشت.

فیلم های سینمایی «قلمرو طلوع ماه» (Moonrise Kingdom) به کارگردانی وس اندرسون، «جهان‌شهر» (Cosmopolis) به کارگردانی دیوید کراننبرگ، «عشق» (Love) به کارگردانی مایکل هنکه، «سهم فرشته‌ها» (The Angels` Share) به کارگردانی کن لوچ و «گِل» (Mud) به کارگردانی جف نیکولز نیز از جمله آثار برجسته ای بودن که در سال گذشته به همراه «مثل یک عاشق» برای دریافت جایزه نخل طلایی جشنواره فیلم کن به رقابت با یکدیگر پرداختند و در نهایت جایزه نخل طلایی این جشنواره فرانسیو به فیلم سینمایی «عشق» اهدا شد.

مثل یک عاشق

فیلم سینمایی «مثل یک عاشق» پس از «کپی برابر اصل» دومین فیلم کیارستمی است که در خارج از ایران و در کشور ژاپن ساخته شده است و این فیلم سینمایی داستان دختر جوانی را به تصویر می کشد که هزینه تحصیل خود را از طریق ارتباطی با یک پیرمرد باهوش و دانشمند تامین می‌کند.

همچنین تاداشی آکونو، ریو کاسه و رین تاکاناشی از جمله بازیگران ژاپنی هستند که در فیلم سینمایی «مثل یک عاشق» ایفای نقش کرده اند.

«لباس برای عروسی»، «مشق شب»، «نمای نزدیک»، «باد ما را خواهد برد» و «شیرین» دیگر آثار بلند سینمایی هستند که عباس کیارستمی پیش از این ساخت آن ها را برعهده داشته است.

این کارگردان ایرانی در حوزه فیلم کوتاه نیز آثاری را از خود بر جای گذاشته است که از مهمترین آن ها می توان به «نان و کوچه»، «زنگ تفریح»، «دو راه حل برای یک مسئله» و «رنگ ها» اشاره کرد.
—————

منبع: سینما پرس