پارس ناز پورتال

زندگی نامه کوتاه از شهرام قائدی

زندگی نامه کوتاه از شهرام قائدی
 

 «شهرام قائدی» درشهرستان قیروکارزین ۱۷۵ کیلومتری جنوب شیراز و در استان فارس به دنیا آمد، از سال ۶۹، ۷۰ به تهران آمد. اولین کار تصویری تلویزیونی‌اش «خودروی پلاک ۱۱» بود و پس از آن در سریال «بازگشت پرستوها» بازی کرد. قائدی اعتقاد دارد، بازیگری‌اش از زیرصفر شروع شده، نه از صفر…او می‌گوید: بازیگری، مهم‌ترین دغدغه زندگی من است، شاید بدون بازیگری هیچ چیزی برایم قشنگ نباشد.

 «شهرام قائدی» از جمله بازیگرانی است که توانست در سال‌های اخیر نام خود را به عنوان یک هنرمند، در جامعه هنری مطرح کند، او از سال ۷۳ در کاراگاه آموزشی «امین تارخ»، فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۷۴ برای خودش یک پا «بازیگردان» شد و در همان سال با کارگردان‌های مطرحی چون؛ قطب‌الدین صادقی، گلاب آدینه و… کار کرد، می‌گوید: «در همان زمان می‌توانستم بازی کنم، اما آنقدر پختگی در خودم نمی‌دیدم که مقابل دوربین قرار بگیرم،

 

دلم نمی‌خواست به هر قیمتی بازیگر شوم، پس صبر کردم تا بازیگر شدن من در زمان خودش اتفاق بیفتد.»او در ایام ماه مبارک رمضان در سریال پرطرفدار «پنجمین خورشید» در کنار «حمید گودرزی» به ایفای نقش پرداخت و نقشی بسیار پررنگ هم از خود نشان داد، شهرام می‌گوید: در نقش‌هایی که بازی می‌کنم، اهل کم‌فروشی نیستم و تمام تلاشم را برای هر چه بهتر بازی کردن انجام می‌دهم.

قائدی در رابطه با بازی در سریالهایی که در ایام رمضان تهیه می‌شود، می‌گوید: سریال‌هایی که در ماه رمضان پخش می‌شوند، به دلیل معنویتی که در آنها دیده می‌شود، همواره مورد علاقه من بوده است.

او در سال ۸۰ در فیلم سینمایی زیبایی به نام «ارتفاع پست» بازی کرد، در فیلمی از ابراهیم حاتمی‌کیا… پس از آن حضور او در سینما ادامه یافت؛ روز کارنامه، من و نگین دات کام، ماجراهای اینترنتی (چای نت)، سرود تولد، قاعده بازی، امضاءشدگان، کلانتری غیرانتفاعی و در نهایت چارچنگولی که البته طی این سال‌ها، بازی در سریال‌های تلویزیونی هم دیدیم، که یکی از مهم‌ترین بازی‌های تلویزیونی او، «قرارگاه مسکونی» بود، همچنین مسابقه «مسیر سبز» که چند سال پیش روی آنتن شبکه تهران می‌رفت.

او با نقش‌هایش، صادقانه بازی می‌کند: من با نقش‌هایم بسیار صادقانه برخورد می‌کنم و هیچ وقت به نقش‌هایی که به من سپرده شده است نارو نزدم، سعی می‌کنم با صداقت کامل بازی کنم. این مسئله مهم‌ترین دغدغه من در خصوص حرفه‌ام است. من با نقش‌هایم همیشه صادقانه برخورد می‌کنم.ارتفاع پست که در ژانر جنگ بود، جزو اولین کارهای «قائدی» بود، او می‌گوید: این ژانر را خیلی دوست دارم، به نظرم جای کار زیادی دارد، خوشبختانه این شانس را هم داشتم که با کارگردان‌های مطرحی چون: حاتمی‌کیا و محمدحسین لطیفی در ارتفاع پست و روز سوم کار کنم.او همچنان از امین تارخ به نیکی یاد می‌کند من چیزی یا کسی را ندیدم که به واسطه او عاشق سینما شوم و این تنها اعتماد امین تارخ بود که باعث شد من سینما را بشناسم، من فقط سعی کردم که یاد بگیرم.

او پس از مدتی بازیگری ناگهان به سراغ ژانر طنز رفت، چون می‌خواستم سینمای کمدی را هم تجربه کنم، البته ابتدا کسی در این زمینه به من پیشنهادی نمی‌کرد، چون تا پیش از آن در کارهای جدی بازی کرده بودم و به همین دلیل چندی خانه‌نشین شدم و تیزر تبلیغاتی می‌ساختم تا اینکه توانستم این نوع ژانر را هم تجربه کنم و دیگر آنقدر در نقش‌هایم جا افتاده بودم که حتی کسانی که قبلا با آنها کار جدی انجام داده بودم، دیگر به سراغ نیامدند…

او می‌گوید: به شخصه آدم شوخ‌طبعی هستم، همین مسئله خیلی برای رسیدن به نقش‌های کمدی‌ام به من کمک می‌کرد و البته درباره تک‌تک کارهایم تحقیق می‌کردم، سعی می‌کردم نقش‌هایم را به شکل درستش طراحی و بازی کنم. گرچه در خصوص انتخاب نقش‌هایم وسواس زیادی به خرج می‌دهم و سعی می‌کنم آگاهانه آنها را انتخاب کنم.

شهرام قائدی می‌گوید: سینما به نوعی همان گمگشته من بود، من هیچ وقت نمی‌توانم مثل یک کارمند رفتار کنم، چون خسته‌ام می‌کند، بازیگری جواب بلندپروازی‌هایم را می‌داد و به نظرم سینما تنها رشته‌ای است که می‌توانی با آن همیشه جوان بمانی…

شاید بپرسید، چرا هر نقشی که شهرام قائدی ایفا می‌کند، دیدنی است… در نقش‌هایی که بازی می‌کنم، اهل کم‌فروشی نیستم و تمام تلاشم را برای هر چه بهتر بازی کردن انجام می‌دهم. به نظر من صداقت رکن اصلی در بازیگری است و چنانچه این اصل در بازی وجود نداشته باشد، نتیجه کار مطلوب نخواهد بود.