پارس ناز پورتال

ساخت عجیب سبزترین شهر دنیا در قلب بیابان (عکس)

ساخت عجیب سبزترین شهر دنیا در قلب بیابان (عکس)
«مصدر سیتی» در نگاه اول،‌ یک سراب به نظر می‌رسد و از فاصله‌ دور نیز، مانند ساختمان منفرد رنگارنگ است که به تنهایی بر افق تکیه زده است.به گزارش پارس ناز بخشی از این توهم به دلیل مکان این شهر جنب فرودگاه ابوظبی و درست در عرض بزرگراهی از سمت خلیج فارس و در بخش کاملا غیرقابل سکونت صحرای عربی است.مصدر سیتی، پروژه شهری زیست پایدار است که همینک در خارج از ابوظبی در امارات متحده عربی درحال ساخت است.
 

این شهر قرار است کلانشهری بدون آلاینده کربنی باشد و در مقایسه با دیگر شهرهای هم اندازه خود، به طور قابل توجهی مصرف مقدار آب آن کاهش یابد.این شهر سبز در یکی از چالش‌برانگیزترین محیط زیست‌های طبیعی جهان یعنی در قلب بیابان ساخته شده است.در اوج تابستان، دمای هوا در وسط روز به ۲۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد، اما وزش بادهای خشک بیابانی، دمای هوا را به 60 درجه می‌رساند.

مصدر سیتی، نمونه‌ای از زندگی در محیط زیست بدون کربن، تمیز، زیست سازگار، هماهنگ و زیباست.این شهر طوری طراحی شده که محل اصلی برای فناوری‌های پیشرفته زیست پایدار و توسعه راهکارهای انرژی باشد.مصدر سیتی جایی برای مؤسسات برجسته تحقیقاتی در سطح بین‌المللی و همچنین تجارت‌های گوناگون است.این شهر در 20 مایلی ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی واقع شده، و یکی از اصلی‌ترین مراکز اقتصادی و فرهنگی این کشور به شمار می‌آید.

 
ساخت عجیب سبزترین شهر دنیا در قلب بیابان (عکس)

این دو شهر توسط یک سیستم راه آهن سبک به یکدیگر متصل هستند، این امر امکان تردد مردم از پایتخت به این شهر زیست‌بومی را فراهم می‌کند.خیابان‌های این شهر مملو از ساختمان‌های مجهز به سایبان هستند.به عنوان خوش‌آتیه‌ترین زیست شهر جهان، هیچ خودرویی در این شهر دیده نمی‌شود و مسافران باید خودروهایشان را در یک پارکینگ واقع در لبه شمالی رها کنند.استفان سورنس 45 ساله امریکایی، مدیر برنامه‌ریزی این شهر است.برای ارائه حمل و نقل در سراسر شهر مصدر، باید در بخش زیرین ساختمان‌ها فضایی ایجاد می‌شد و مهندسان باید کل شهر را بر روی پایه ‌ستون‌های با ارتفاع 20 فوت می‌ساختند.

آن‌ها مرکز کنونی این شهر را که یک سوم متر مربع است، به این روش ساختند اما مرتفع‌کردن کل شهر ناممکن بود.مابقی مصدر سیتی در سطح زمین ساخته خواهد شد. زیرساخت حمل‌و‌نقل آن هنوز مشخص نیست و ممکن است از اتوبوس‌های الکتریکی و یا کالسکه‌های با انرژی خورشیدی استفاده شود.در 12 سال‌ آینده مجموعه کوچکی از ساختمان‌ها در این شهر دارای مساحت دو مایل مربعی ساخته خواهند شد. همچنین یک کارخانه بازیافت‌ در دست ساخت است. شبکه هوشمند توزیع برق نیز ایجاد خواهد شد.گفته می‌شود تا سال 2025، این شهر از یک کمپ دانشگاهی و مرکز تجاری، به یک شهر واقعی تبدیل خواهد شد.

ساخت عجیب سبزترین شهر دنیا در قلب بیابان (عکس)

ساخت عجیب سبزترین شهر دنیا در قلب بیابان (عکس)

 
 
منبع:ایسنا