پارس ناز پورتال

بیماری خطرناکی که بامصرف حشیش به وجود می آید

بیماری خطرناکی که بامصرف حشیش به وجود می آید

تحقیقات علمی جدید برای دومین باز از نقش ماده مخدر حشیش در افزایش درصد ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی در بلند مدت پرده برداشت.

 تحقیقات گروهی از محققان دانشگاه برگن نروژ نشان می‌دهد که مصرف ماده مخدر حشیش باعث ضعف کلی عملکردهای ادراکی و ضعف تمرکز و گسیختگی توجه می شود و در نهایت احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی را در دراز مدت زیاد می کند.


محققان در جریان تحقیقات خود بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی را بررسی کردند و دریافتند: بین بیماران اسکیزوفرنی در زمینه تمرکز، توجه و عملکرد ادراکی تفاوت وجود دارد به گونه‌ای که بیماران اسکیزوفرنی که در گذشته حشیش مصرف می کردند، از تمرکز و توجه بیشتری نسبت به بیماران اسکیزوفرنی که اصلا مواد مخدر مصرف نکرده بودند،

برخورد دارند؛ امری که محققان را مطمئن کرد که بین دو گروه از نظر پاتولوژیک بیماری تفاوت وجود دارد اما با این وجود، هر دو در نهایت به این نتیجه واحد منجر شد که حشیش به احتمال زیاد در افزایش ابتلا به این اختلال ذهنی نقش داد.

اسکیزوفرنی نوعی اختلال شدید است که بر کل شخصیت تاثیر می‌گذارد ولی همه نشانه‌های آن‌را می‌توان با درمان کنترل کرد.

برخی مبتلایان به اسکیزوفرنی برای کنترل نشانه‌های بیماری خود باید همیشه دارو مصرف کنند، برخی دیگر برای دوره محدودتری نیاز به دارو دارند و بالاخره عده‌ای که بیماری آنها در پی استرس حاد نظیر بیماری جسمی یا زایمان شروع شده ممکن است طی مدت زمان کوتاهی بهبود بالینی کامل پیدا کنند.



نشانه‌های بیماری در افراد مختلف متفاوت است ولی اغلب شامل تغییر در بهداشت فردی، افسردگی، رفتار عجیب و غریب، تحریک پذیری، خواب زیاد یا عدم توانائی در خوابیدن، گوشه گیری، خصومت بی دلیل، فراموشی، واکنش شدید در بحران ها، عدم توانائی در گریه کردن یا گریه های شدید، درک احساس غیرمعمول، استفاده از الکل و مواد مخدر، تراشیدن موهای سر و بدن و خودکشی است و داروهای ضد جنون بهترین درمان است اما بیماری را قطعی درمان نمی کنند یا تضمینی برای عود مجدد بیماری نیست.

منبع: همشهری آنلاین