پارس ناز پورتال

دلیل اصلی سیگار کشیدن افراد چیست؟

دلیل اصلی سیگار کشیدن افراد چیست؟

كشیدن سیگار از برخی جهات پدیده ای عجیب محسوب می‌شود، بسیاری از نوجوانان به این كار دست می‌زنند حتی اگر بدانند كشیدن سیگار برای سلامتی شان مضر است با توجه به این شرایط چرا مردم سیگار می‌كشند؟!

چهار دلیل برای پاسخ دادن به این سوال وجود دارد.

یك دلیل به ایجاد احساس مثبت مرتبط می‌شود یعنی سیگار كشیدن برای تحریك، آرامش یا لذت.

دلیل دیگر به كاهش احساس منفی مربوط می‌شود. همچنین تسكین دادن اضطراب یا تنش

توجیه سوم این است كه شاید سیگار كشیدن به رفتارهای عادی یا خودكار تبدیل شود كه شخص آن را بدون آگاهی انجام می‌دهد.

چهارم اینكه ممكن است شخص به كشیدن سیگار وابستگی روانی پیدا كند تا بر حالت های هیجانی مثبت یا منفی خود تسلط یابد.

مردم از سیگار به عنوان وسیله ای برای تحمل استرس استفاده می‌كنند. سیگار كشیدن در میان نوجوانان كم سن و سال به میزان استرس در زندگیشان مربوط است. هر اندازه استرس آنها بیشتر باشد آنها بیشتر مستعد سیگار كشیدن می‌شوند.

این تعاریف به این معنا نیست كه سیگار كشیدن یك راه خوب برای یافتن آرامش و كاهش از میزان تنش است. افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیرسیگاری كارهای خود راآرامش بهتر انجام نمی‌دهند و یا احساس آرامش بیشتری نمی‌كنند بلكه ویژگی های شخصیتی همچون عصیان و خطر كردن به سیگار كشیدن فرد اثر می‌گذارد.

عوامل زیست شناختی نیز در تداوم مصرف سیگار موثر است. این واقعیت كه سیگار كشیدن نوجوان با سیگار كشیدن پدر، مادر، خواهر و برادر او ارتباط زیادی دارد كه نشان می‌دهد سیگار كشیدن در خانواده ها شایع است و بی تردید بخشی از این رابطه از فرآیندهای یادگیری اجتماعی حاصل می‌شود.همچنین بعضی از شواهد نشان می‌دهد كه نیكوتینی كه در دوران بارداری از یك مادر سیگاری به فرزندش انتقال یافته ممكن است كودك را در برابر اثرهای اعتیاد آور نیكوتینی مستعد تر سازد.


منبع: تبیان