پارس ناز پورتال

با کندن پوست مرغ سود می کنیم یا ضرر؟

با کندن پوست مرغ سود می کنیم یا ضرر؟

دكتر مجید حاجی‌فرجی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در این باره می‌گوید: طبعا توصیه‌ها بر این است كه در طبخ، پوست مرغ مصرف نشود، چرا كه از نظر تغذیه‌ای، پوست دارای چربی بالایی است و اسید چرب اشباع و كلسترول بالایی دارد، به همین جهت میزان كالری بیشتری را نیز ایجاد می‌كند. از سویی تصور عامه بر این است كه تركیباتی در پوست مرغ انباشته است كه منجر به بیماری‌ها


می‌شود و اختلالات هورمونی در زنان و دختران را پدید می‌آورد و مساله دیگر، اختلالات سرطانی است كه در درازمدت ایجاد می‌شود؛ ولی نگرانی متخصصان تغذیه بیشتر بر آنتی‌بیوتیك‌هایی است كه به صورت مكمل به جوجه‌های در حال رشد تزریق یا خورانده می‌شود و در پوست آنها ذخیره می‌شود؛ چراكه این داروها به صورت منظم جهت سالم نگه داشتن آنها، به جوجه‌ها داده می‌شود.

 

این متخصص تغذیه در ادامه اظهار می‌كند: گاه مشاهده شده است كه ترس عامه مردم از وجود هورمون در بدن مرغ و جوجه‌ها بیشتر از وجود آنتی‌بیوتیك‌هاست؛ چراكه آنها می‌دانند این هورمون‌ها باعث رویش موهای زاید در بدن زنان و دختران می‌شوند؛ ولی قابل ذكر است كه مرغداری‌ها برای رشد جوجه‌ها به جهت مقرون به صرفه نبودنش، از هورمون استفاده نمی‌كنند.

و همان طور كه گفته شد از داروهای آنتی‌بیوتیك استفاده می‌كنند.

 

باربیكیو و خطرات آن

 

درهر100 گرم گوشت مرغ با پوست، چیزی حدود 16 الی 17 گرم چربی وجود دارد كه اگر آن را با مقدار كالری كه برای هر گرم چربی است محاسبه كنیم، حدود 150 تا 155 كیلوكالری در 100 گرم گوشت به ما چربی می‌دهد كه این طبعا حدود 100 تا 120 گرم كلسترول و 5 گرم چربی اشباع دارد، حال اگر این ران یا بال را از چربی (پوستش)‌ جدا كنیم این مقدار چربی به 2/2 گرم چربی در 100 گرم تغییر می‌كند.

 

دكتر حاجی فرجی با اشاره به این مطلب درخصوص نحوه پخت گوشت به وسیله باربیكیو اظهار می‌كند: در این روش پوست گوشت به صورت خشك درآمده كه بسیاری مایل به خوردن آن هستند غافل از این كه این پوست خشك شده (مرغ یا ماهی)‌ حدود 46 گرم چربی دارد كه اگر محاسبه شود 415 كیلوكالری فقط از پوست خشك و كبابی به دست می‌آید.

 

این عضو هیات علمی می‌گوید: ولی مساله‌ای كه در طبخ گوشت‌ها در باربیكیو نگران‌كننده است تماس مستقیم گوشت با حرارت، زغال و مواد سوزاننده‌ای است كه به كار می‌رود كه خود دارای مواد سمی است و به گوشت منتقل می‌شود كه در طول زمان احتمال بروز سرطان را زیاد می‌كند، پس بهتر است هنگام باربیكیو كردن گوشت، حتی‌المقدور آن را از پوستش جدا نكرده و پس از پخت كامل، گوشت را جهت كاهش خطر، از پوستش جدا كنیم.

 

از آنجا كه در سوخاری كردن نیز بایستی گوشت در روغن غوطه‌ور شود، باز همان عواقب و خطر بروز سرطان، گسترش پیدا می‌كند، پس می‌توان روش بخارپز یا آب‌پز نمودن گوشت را به عنوان كم‌خطرترین راه پخت ذكر كرد.