پارس ناز پورتال

همه چیز در مورد مربا

مجموعه : آموزش آشپزی
همه چیز در مورد مربا

تشخیص قوام آمدن مربا :

 

1- مقداری از مربای در حال جوش را بر داشته تا کمی سرد شود . سسپس مقداری از آن را در وسط دو انگشت خود گرفته و انگشت ها را باز کنید . اگر بصورت نخ کشیده شد قوام آمده است .

 

2- قطره ای از مربا را داخل کمی آب سرد بیندازید اگر در ته ظرف رفت و باز نشد قوام آمده است .

 

 

در صورت کپک زدن مربا چه باید کرد ؟

اگر مربای شما کپک زد ، باید بدانید که زمان پخت آن کم بوده و باید لایه ی کپک زده را از روی مربا جدا کنید و دوباره باقی مانده ی مربا را بگذارید تا بپزد .

 

 

جلوگیری از کپک زدن مربا :

برای اینکه مربای شما کپک نزند در آخرین مرحله ی پخت 2-1 قاشق غذا خوری آبلیمو به آن اضافه کنید .

 

 

خوش رنگ شدن مرباها :

برای خوش رنگ شدن مرباهایی نظیر هویج ، پوست هندوانه ، به ، سیب و غیره می توانید به آن کمی زعفران اضافه کنید . زعفران عطر و بوی بسیار خوبی به مربای شما خواهد داد .

 

 
اگر مربای شما شکرک زد :


1- کمی آب و کمی آبلیمو به آن اضافه کنید ، بگذارید دوباره بجوشد .

 

2- شیشه را درون ظرف آب سرد گذاشته و روی اجاق قرار دهید تا آب جوش بیاید و شکرک مربا ذوب شود . در نظر داشته باشید هرگز شیشه را درون آب جوش نگذارید . چون باعث شکستن شیشه می شود .

 
 

جلوگیری از ورود هوا به داخل مربا :

برای جلوگیری از ورود هوا به داخل مربا روی آن را با کاغذ آلومینیوم ( فویل ) بپوشانید و درب مربا را ببندید . در موقع استفاده فویل را از روی شیشه بردارید .

 

 

یک توصیه لازم :

هیچ گاه مربا را درون ظرف خیس نریزید ، زیرا باعث کپک زدن مربا می شود .

 

هیچ گاه مربا ی داغ را درون ظرف نریزید بلکه صبر کنید تا کاملا خنک شود ، سپس به ظرف اصلی منتقل کنید .

 

 
ترد شدن مربا :

برای ترد و شکننده شدن بعضی از مرباها نظیر بالنگ ،هویج ، ترب ، کدو ، هندوانه ، خیار ، خربزه می توانید از آب آهک استفاده کنید .

 

برای این منظور 2قاشق غذا خوری آهک را درون 2لیتر آب حل کنید سپس میوه ها را در آورده و 24ساعت درون آب شیرین بگذارید . بعد آن را کاملا بشویید وبرای پخت مربا استفاده کنید .

 
 

خوشمزه و معطر شدن مربا :

 

برای معطر و خوشمزه تر شدن مربا از چاشنی هایی نظیر هل برای سیب وبه ،چوب دارچین و وانیل ویا گلاب برای مربای آلبالو استفاده کنید .

 

 

زمان پخت مربا :

زمانی مربای شما پخته است که کف کرده باشد . در این موقع می توانید زیر اجاق را خاموش کنید.

 

 
 

جلوگیری از سیاه شدن سیب برای مربا :

بعد از پوست کندن سیب آن را در محلول آب سرد و کمی آبلیمو قرار دهید . با انجام این کار سیب شما تغییر رنگ نمی دهد . بعد از 10 دقیقه می توانید برای پختن مربا از سیب استفاده کنید .

 

 

چند نکته در مورد آلبالو و به :

درب ظرف مربای آلبالو را در حال پخت نباید گذاشت .زیرا مربا سرریز می شود و تمام آب مربا از ظرف خارج می شود . اما در ظرف مربای به، را همیشه ببندید زیرا رنگ آن بهتر می شود.

 منبع: آشپزی انلاین