پارس ناز پورتال

آیا با نحوه جابه جایی ماهی آکواریومی آشنا هستید؟

آیا با نحوه جابه جایی ماهی آکواریومی آشنا هستید؟

خالی نکنید، لطفا!


بسیاری از اوقات مردم از این گله می کنند که ماهی شان مدت کوتاهی پس از انتقال از ماهی فروشی به خانه مرده است؛ و از آنجایی که این دوستان روش صحیح جا به جا کردن ماهی را نمی دانند، تقصیر را به ناحق به گردن فروشندگان می اندازند.


بسیاری از مردم فقط کیسه را مدتی در آکواریوم شناور می کنند تا آب آن با تانک هم دما شود، و سپس ماهی و آب و هرچه در کیسه هست را به داخل آکواریوم می ریزند. این نه تنها روش صحیح جا به جا کردن ماهی نیست، بلکه خالی کردن آب کیسه در تانک، سبب می شود که تمام بیماری ها و انگل هایی که در ماهی فروشی وجود دارد به راحتی به آکواریوم شما راه پیدا کند.


تمام ماهی های جدید، قبل از اینکه وارد تانک اصلی شوند، باید حداقل به مدت دو هفته قرنطینه شوند، که این مبحث دیگری است. اگر شما تانک اضافه برای قرنطینه ندارید، باید به دقت تانک فروشنده و شرایط آن را زیر نظر بگیرید. اگر در آن ماهی مریض یا ماهی مرده وجود دارد، و یا بر روی ماهی ها "ایک" دیده می شود، از خریدن ماهی و قرار دادن آن در تانک اصلی تان خودداری کنید.



 چیزی بیش از شناور کردن


خب، شیوه ی صحیح آب به آب کردن ماهی چیست؟ اولین کاری که باید انجام دهید این است که کش لاستیکی درب کیسه را باز کنید. سپس کیسه را روی آب قرار دهید. حالا درب کیسه را چهار یا پنج دور بپیچانید، طوری که مقداری هوا در کیسه حبس شود. اکنون کیسه بدون اینکه واژگون شود روی آب می ماند. شاید مجبور شوید برای ثابت شدن کیسه چند دور دیگر درب آن را بپیچانید.


حالا شما باید تا زمانی که دما یکی می شود، pH آب داخل کیسه را بسنجید. اختلاف pH آب آکواریوم پت شاپ و آکواریوم خودتان را به دست آورید. اگر pH آب آکواریوم خودتان را هم نمی دانید، پس دست به کار شوید!
اگر pH آبها خیلی نزدیک است (بین یک یا دو دهم)، آب به آب کردن حدودا یک ساعت به طول خواهد انجامید. اگر pH ها 0.5 یا 1 و یا 1.5 درجه اختلاف داشته باشند، زمان بیشتری طول می کشد. به یاد داشته باشید، شما بیشترین شانس زنده ماندن در تانک را به ماهیتان می دهید. اگر ماهی مسافت زیادی را طی کرده است، می توانید کمی خنثی کننده ی آمونیاک به آب کیسه اضافه کنید.



چرا pH مهم است؟

بسیار خب، فرض کنیم اختلاف pH آب کیسه و آکواریوم 0.8 باشد؛ به نظر چندان مهم به نظر نمی رسد، نه؟ اما مهم است! اختلافی به اندازه ی 0.5 هم به ماهی شوک وارد می کند. ماهی ممکن است از این شوک جان سالم به در ببرد، و نیز ممکن است بمیرد، که به شدت اختلاف pH ها بستگی دارد. هر چه اختلاف بیشتر باشد، احتمال تلف شدن ماهی نیز بیشتر است.
هنگام جا به جا کردن ماهی، احتمال تلف شدن آن بر اثر شوک pH، بسیار بیشتر از عوامل دیگر است.

صبور باشید


اکنون زمان آب به آب کردن است. نصف لیوان آب از تانک بردارید و به کیسه اضافه کنید. 15 دقیقه صبر کنید و این کار را دوباره تکرار کنید. برای 0.8 اختلافی که در بالا گفته شد، باید این کار را هر 15 دقیقه یک بار و به مدت حداقل دو ساعت انجام دهید. این کار به شما این اطمینان را می دهد که آب به آرامی از pH کیسه به pH آکواریوم تغییر می کند و به ماهی هیچ شوکی وارد نمی شود.


اگر اختلاف کمتر از 0.4 باشد، می توانید مدت زمان را به یک ساعت کاهش دهید؛ اما برای اختلافات بالاتر، مثلا 1.0 یا بیشتر، باید زمان انجام این کار را به 3 ساعت یا بیشتر افزایش دهید و حتی ممکن است مجبور شوید به جای نصف، هر دفعه یک چهارم آب را برای مدت زمان طولانی تر جا به جا کنید. من برای انتقال یک ماهی گران قیمت به تانک قرنطینه بیش از 4 ساعت وقت صرف کرده ام. دیسکس یک نمونه از ماهی هایی است که برای انتقال آنها باید وقت زیادی گذاشت، حتی اگر شرایط آب ها به هم نزدیک باشد.



 این کارها بیشترین شانس برای زنده ماندن در تانک جدید را به ماهی شما می دهد؛ اگر چه بقیه ی ماهی ها را، از بیماری یا انگل هایی که از طریق ماهی جدید منتقل می شود، مصون نمی کند.
به یاد داشته باشید که دما کوچکترین مشکل در آب به آب کردن ماهی است؛ و به یاد داشته باشید که زندگی ماهی جدیدتان در دست شماست و این شمایید که باید به درستی تصمیم بگیرید.