پارس ناز پورتال

ویژگی هایی مهم ویندوز 8 مایکروسافت

ویژگی هایی مهم ویندوز 8 مایکروسافت
ویژگی هایی مهم ویندوز 8 مایکروسافت

اواخر ماه گذشته، کمی با آخرین نسخه ی ویندوز ۸ کار کردم و بعضی از ویژگی های مخفی آن را پیدا کردم – که شامل Windows Store، که یک حالت راه اندازی ترکیبی است که زمان راه اندازی سرد را به شدت کاهش می دهد، Automatic Maintenance و Spot Verifier می شود که سکتورهای زمان واقعی را چک می کند و سکتورهای “بد” را شناسایی می کند تا از دست رفتن اطلاعات و آسیب به آنها جلوگیری کند.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از دنیای فناوری اطلاعات، در کنفرانس های AllThingsD و Computex همه ی نگاهها به سمت UI جدید ویندوز ۸ بود. اما مایکروسافت اطلاعات بیشتری در اختیار دارد که هنوز قصد برملا کردن آنها را را ندارد. بعد از مشاهده ی  ۱۵۰۰ سیاست گروهی از اولین نسخه ی ساخته شده ی ویندوز ۸، مطالب جالبی دستگیرم شد که ویژگی های کشف نشده ی ویندوز ۸ می باشد. 

تشخیص خرابی مخصوص برنامه های ارثی

تعدادی از سیاست های گروهی (که مختص ویندوز ۸ می باشد) بیانگر این است که ویندوز ۸ در حال تنظیم PCA (کمک رسان سازگاری برنامه ها) و ثبات کلی سیستم می باشد: اول از همه، متوجه تنظیماتی شدم که مربوط به برنامه های کاربردی پیچیده تر برای نظارت بر خرابی ها می باشد، که بیش از گذشته قادر به تشخیص (و احتمالا حل کردن) مشکلات بیشتر سازگاری نرم افزارها می باشد.

با جمع آوری توصیف سیاست های گروهی، PCA اکنون قادر به شناسایی عدم دسترسی به فایل های پاک شده و فایل های سیستمی می باشد (WPR، حفاظت از منابع ویندوز) که به نوبه ی خود مشکلاتی که از عملکردهای این نوع فایل های سیستمی ناشی می شود را کاهش می دهد.

 

مطلب مهم تر این که ویندوز ۸ تلاش می کند تا خرابی ها را با جداسازی کلی درایورهای پرینتت از برنامه ها کاهش دهد. این جداسازی نه تنها شامل درایورهای پرینت کلی، بلکه شامل درایورهای “مجازی” سوم شخص از قبیل درایورهای پرینت XPS، PDF و OneNote می شود که اغلب استفاده می شوند تا فایل ها را با فرمت دیگری ذخیره کنند.

محدودکننده ی هزینه های ۳G/WiFi/WWAA

برای جلوگیری از هزینه های قبض های آنلاین “در سفر”، ویندوز ۸ دارای یک محدودکننده ی هزینه است که به گرداننده (و خوشبختانه کاربران نهایی) این اجازه را می دهد تا انتقال اطلاعات از طریق ارتباط های ۳G، ۴G، WiFi و حتی WWAN را کنترل کنند. در این سیاست های گروهی اولیه، متوجه شدم که گرادنندگان می توانند از بین تنظیمات “نامحدود”، “ثابت” (استفاده از ارتباط تا حد خاصی نامحدود است) و “متغیر” (ارتباط بر مبنای هزینه ی هر بایت می باشد) انتخاب کنند تا هزینه های جابجایی را کاهش دهند.

با جستجوی بیشتر، فهمیدم که گردانندگان قادر به انتخاب گزینه ی غیرفعال کردن ارتباط های سیار برای مشتری های خود نیز می باشند. کاملا واضح است که مایکروسافت با اتخاذ این سناریوها، قصد دارد تا ویندوز ۸ را وارد فضای سیار کند، مخصوصا وقتی که کاربران در سفرهای هوایی باشند. و سرانجام، تسک بار (نوار وظیفه) نظارت کننده ی چندگانه

این ویژگی، طرفداران نظارت کننده های چندگانه را متحیر خواهد کرد. طبق سیاسیت های گروهی ویندوز ۸، این تسک بار، نه تنها روی صفحه ی اولیه ی شما، بلکه بر روی تمامی صفحه های متصل ظاهر خواهد سد.

این موضوع در یک سال گذشته، منبع بسیاری از شکایت ها و یکی از پرطرفدارترین فرمانبرداری های وب سایت Windows7TaskForce (که متاسفانه منحل شده است) بوده است. هم چنین این موضوع تنها عامل فروش فراوان نرم افزارهای تجاری “UltraMon” و “Actual Multiple Monitors” بوده است.

طبق تنظیماتی که در بالا به آن اشاره شد، احتمالا یک قسمت جدید “Multiple Display” در زیر عبارت “Taskbar Properties” خواهد بود. متاسفانه این ویژگی در نسخه های اولیه ی ویندوز ۸ وجود ندارد، اما همانطور که در انتهای کنفرانس PDC 2008 درباره ی تسک بار ویندوز ۷ اشاره شد، خوشبختانه در ویندوز ۸، می توانیم استفاده ی مناسبی از به کارگیری تسک بار نظارت کننده ی چندگانه داشته باشیم.

هنوز مشخص نیست که این تسک بار چه چیزی روی صفحه نمایش های دیگر نشان خواهد داد: آیا این تسک بار در صفحه نمایش ۲، تنها آیکون نرم افزارهای موجود در صفحه نمایش ۲ را نشان خواهد داد؟ آیا آیکون های ساعت و تاریخ روی هر دو صفحه ی نمایش ظاهر خواهد شد یا تنها روی یک صفحه ی نمایش می آید؟ در زیر مدلی شبیه به تسک بار نظارت کننده ی چندگانه آمده است:

نتیجه گیری

تمامی این ویژگی ها هنوز قطعی نشده اند. مشخصا مایکروسافت عادت دارد که در مراحل ساخت اولیه، ویژگی ها را تغییر دهد و هنوز سه ماه تا انتشار اولین ویندوز ۸ بتا فرصت داریم، که احتمالا در نمایشگاه BUILD در ماه سپتامبر اتفاق خواهد افتاد. با این وجود، سه ویژگی ای که در اینجا به آن اشاره شد، به احتمال زیاد در محصول نهایی به کار گرفته خواهند شد – آن طور که پیداست ویژگی های بیشتری برای تنظیمات کاربران سیار به کارگرفته خواهد شد. و این که انتظار می رود پشتیبانی از نظارت کننده های چندگانه نیز تغییری نکند.

سایت تفریحی پارس ناز