پارس ناز پورتال

تمدن اسلامی در کل چه نقشی داشت

مجموعه : مذهبی
تمدن اسلامی در کل چه نقشی داشت

 تمدن اسلامی نه تنها باعث از بین رفتن دیگر تمدنها نشد،‌ بلكه باعث رشد و شكوفائی تمدنهای ایران و یونان شد و آن را اسلوب و نظم بخشید. گروه اندیشه- تمدن اسلام نه تنها ارثیه یونان وایران را از انهدام و فراموشی نجات داد و آن را اسلوب و نظم بخشید و به اروپا داد، بلکه پایه گذار شیمی آزمایشی، فیزیک، جبر، علم حساب به مفهوم


امروزی و مثلثات فضایی، زمین شناسی و جامعه شناسی گردید .تمدن اسلامی کشف ها و اختراع های گرانبهای بی شماری را در همه ی بخش های علم تجربی، که اکثر آن ها را بعد ها نویسندگان اروپایی دزدانه به حساب



خودشان گذاشتند. به مغرب زمین هدیه کرده است، ولی پا برای اروپا باز کرد تا به شناخت قوانین طبیعت و تفوق و کنترل آن منجر گردید. زیگرید هونکه اشاره می کند که در سال هزار میلادی در قاهره صد ها کتابدار مشغول کار در دو کتابخانه ی خلیفه که مجموعا دو ملیون و دویست هزار جلد کتاب داشت بودند. این مقدار بیست برابر کتابهای لوله شده ای است که شهر اسکندریه سابق در کتابخانه ی فردش در بحبوحه ی شکوفایی خود داشت. در همین



سال، ابوالقاسم، کتابی درباره ی جراحی تدوین می کند که صد ها سال مرجع اصلی طالبان این علم باقی می ماند. در همین سال بیرونی، گردش زمین به دور خورشید را شرح می دهد، الحسن الهیثم، قوانین چشم و بینایی


را کشف می کند و با دورین عکاسی جعبه ای به آزمایش می پردازد و همچنین عدسی ها و آیینه های کروی، استوانه ای و همکانون را به آزمایش می گیرد. در همین سال که جهان اسلام به سوی عالی ترین دوران طلایی تاریخش می شتافت، اروپا با ترس در انتظار آخر الزمان، یعنی به آخر رسیدن عالم، از نظر تاریخی و جغرافیایی و



سیارات بود. در این موقع است که مردم اروپا در عالم خلسه و از خود بیخودی ندا می دهند و صدا می زنند: اینک عیسی رجعت خواهد کرد و جهان و جهانیان را به سزای عملشان می رساند و همه جا را به آتش می کشد. در همین زمان است که قیصرک بیست ساله ای به نام اتوسوم (980-1002 م) با رعایت دستورات شدید مذهبی رمولوس مقدس با پای برهنه از شهر رم به کوه گارگانوس به زیارت می رود. در این زمان، ابن سینا نیز بیست ساله بود و داشت با علم و دانش، نام خود را به گوش جهانیان می رساند.

مسیحی دیگری به نام ترتولیان به صراحت می گفت: به دستور عیسی مسیح، پس از نزول کتاب آسمانی انجیل، دیگر وظیفه ی ما نیست که فضول باشیم و اضافه بر آنچه در کتاب هست، علم نیز بیاموزیم.» منبع: زیگرید هونکه،


فرهنگ اسلامی در اروپا، ترجمه ی مرتضی رهبانی، ص 352  یکی از پدران روحانی کلیسا، کتابخانه ی موزایونس را تعطیل کرد و دانشمندان را تار و مار نمود. در 366 میلادی در زمان قیصر های بیزانس، این کتابخانه به کلیسا تبدیل شد و کتابهایش را در بخاری به مصرف گرم کردن رساندند و فلاسفه را به جرم سحر و جادو تعقیب کردند. در 529


میلادی آخرین فلسفه ی آتن بسته شد. در 600 میلادی کتابخانه ی پالاتینی که به وسیله ی آگوستوس تاسیس شده بود آتش می گیرد و خواندن آثار مکتوب به خصوص تحصیل ریاضی ممنوع اعلام می شود. منبع: زیگرید هونکه،

فرهنگ اسلامی در اروپا، ترجمه ی مرتضی رهبانی، ص 363  اما مسلمانان چقدر دلباخته ی کتاب بودند، مانند کتاب هایی درباره ی مسائل خشک مانند هندسه و مکانیک، طب، نجوم، فلسفه و علومی از این قبیل. حتی مسلمانان برای جمع آوری آثار و کمک گرفتن از اندیشمندان دیگر کشور ها فرستادگان مخصوص با اختیارات وسیع و پول کافی از بغداد به بیزانس و هندوستان و دیگر جاها فرستادند.