پارس ناز پورتال

علائم آبله مرغان در کودک

علائم آبله مرغان در کودک

آبله مرغان یک بیماری شایع در میان کودکان است . به خصوص کسانی که زیر سن 12 سالگی هستند . آبله مرغان در سرتاسر بدن به صورت نقطه هایی مانند تاول های خارش دار دیده می شود . و علائم آن مشابه با علائم آنفولانزا می باشد . این علائم معمولاً بدون درمان بهبود می یابد . اما به دلیل عفونت بسیار واگیردار است . کودکان مبتلا باید تا زمانی که علائم این بیماری بهبود نیافته در خانه بمانند و استراحت کنند .


آبله مرغان توسط ویروس زوستر آبله مرغان ایجاد می شود . بچه ها را می توان با تزریق واکسن آبله مرغان نیز، محافظت کرد . معمولاً در سنین 12 الی 15 ماهگی این واکسن تزریق می شود . مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ( CDC ) توصیه می کند برای محافظت بیشتر ، از واکسن یادآوری در سنین 4 تا 6 سالگی استفاده کنند . ( CDC ) همچنین توصیه می کند به افراد 13 سال و مسن تر که تا به حال هرگز آبله مرغان نگرفته اند و واکسن آبله مرغان نزده اند ، دو نوبت با فاصله 28 روز یکبار واکسن تزریق کنند .


شخصی ممکن است فقط یک مرحله از آبله مرغان را بگیرد و ظاهراً علائمی نداشته باشد اما ویروس ( VZV ) می تواند به صورت نهفته در بدن بماند و پس از سالها به صورت بیماری زونا خود را نشان دهد .
استفاده از واکسن آبله مرغان  ، تا حدود قابل توجهی شانس ابتلا به آبله مرغان را در بچه ها کاهش می دهد اما ممکن است در سنین بالاتر دچار زونا بشوند .

علائم :


آبله مرغان باعث قرمزی و خارشی پوست ، ابتدا معمولاً در شکم یا پشت و یا صورت ایجاد می شود و سپس به تمام نقاط بدن گسترش می یابد . از جمله پوست سر ، دهان ، بینی ، گوش ها ، و اندام های تناسلی .


جوش های آبله مرغان ابتدا به شکل نیشگون کوچک قرمز یا مثل جوش و یا نیش حشرات به نظر می رسد . داخل جدار نازک تاول ها، مایع پرشده ، گاهی دیواره تاول ها شکسته و ترک زخم باز می شود . و اثر های زخم به رنگ قهوه ای است . تاول های آبله مرغان معمولاً کمتر از یک چهارم اینچ عرض دارند و پایه تاول های آبله مرغان مایل به قرمز می باشد . و علائم آن بیش از 2 تا 4 روز طول می کشد . در کودکانی که دچار ناراحتی های پوستی هستند ، جوش ها ممکن است گسترده تر و شدید تر باشد ، مانند : اگزما.


یک یا دو روز قبل از ظاهر شدن جوش های آبله مرغان ، بعضی از بچه ها دچار تب گرفتگی ، درد شکم ، گلو درد ، سردرد شده  یا احساس بی حالی می کنند . این علائم ممکن است از چند روز گذشته اتفاق بیافتد . و تب در حدود ( 37.7 و 38.8 ) درجه سانتی گراد باقی بماند . هر چند در مواردی هم ممکن است درجه تب بالاتر باشد .

در کودکان خردسال اغلب علائم بیماری خفیف تر است و تاول های کمتری نسبت به کودکان بزرگتر و بزرگسالان ایجاد می شود . معمولاً آبله مرغان یک بیماری در حد متوسط است . اما برخی از نوزادان ، نوجوانان و بزرگسالان را که سیستم ایمنی ضعیفتری دارند می تواند شدیدتر تحت تاثیر قرار دهد .


در اثر این بیماری برخی از مردم ممکن است به عفونت های شدیدتر باکتریایی که پوست ، ریه ، مفاصل استخوان ها ، و مغز را درگیر کند ، دچار شوند . حتی در بچه ها هم گاهی با وجود سیستم دفاعی طبیعی بدن این عوارض شدیدتر می شوند . عفونت ها بیشتر در نزدیکی تاول های پوست ایجاد می شود هر کسی که تا به حال در دوران کودکی آبله مرغان نگرفته و یا واکسن آبله مرغان تزریق نکرده ، ممکن است در سنین بالاتر در معرض خطر ابتلا به

زونا باشد . که حدوداً بالای 20% از افراد را شامل می شود . پس از عفونت ، VZV می تواند در سلولهای عصبی در نزدیکی نخاع غیر فعال باقی بماند و بعداً فعال شود که در نتیجه به بیماری زونا منجر می شود . این بیماری همراه با خارش و یا سوزش و درد می باشد و به صورت یک جوش قرمز و تاول روی بدن ایجاد می شود .


بیماری زونا گاهی اوقات با داروهای ضد ویروسی ، استروئیدها و داروهای ضد درد درمان می شود . و واکسن زونا نیز در حال حاضر برای افراد 60 سال و بالاتر هم وجود دارد .

مسری بودن :


آبله مرغان مسری است از حدود دو روز قبل از ظاهر شدن جوش ها تا زمانی که همه تاول ها بهبود یابند . کودکی که آبله مرغان گرفته باید حدود یک هفته به مدرسه نرود و در خانه استراحت کند تا اینکه همه تاول ها خشک شود و بیماریش بهبود یابد ، اگر شما مطمئن نیستید که فرزندتان برای بازگشت به مدرسه بهبود یافته می توانید از دکتر


سوال کنید . آبله مرغان بسیار مسری می باشد اکثر بچه ها آبله مرغان را از خواهر یا برادری که آلوده شده می گیرند. به غیر از کسانی که قبلاً این بیماری را گرفته اند و یا واکسن آبله مرغان تزریق کرده اند . علائم نشان دهنده آبله مرغان در دیگر بچه ها، حدود 2 هفته بعد از آلوده شدن اولین فرزند صورت می گیرد .

کمک برای پیشگیری از گسترش ویروس:

اول مطمئن شوید که آیا بچه ها دست هایشان را به طور کامل می شویند، به ویژه قبل از غذا خوردن و بعد از حمام کردن . تا آنجا که ممکن است کودکی را که مبتلا به آبله مرغان است از خواهر و برادر خود که تا به حال آبله مرغان نگرفته و واکسن آبله مرغان نزده دور نگه دارید .

آبله مرغان و بارداری :


زنان باردار و هرکسی که مشکلات سیستم ایمنی بدن دارند نباید در نزدیکی فرد مبتلا به آبله مرغان قرار گیرند . اگر یک زن باردار در گذشته آبله مرغان نگرفته نباید در نزدیکی فرد مبتلا به آبله مرغان قرار گیرد، چون سریع به او سرایت می کند . ( به خصوص در 20 هفته اول بارداری ) که جنین ممکن است در معرض خطر ابتلا به نواقص مادرزادی قرار گیرد . و همچنین مادر جنین هم در معرض خطر قرار می گیرد . اگر زن باردار درست قبل یا بعد از تولد فرزند آبله مرغان بگیرد ، فرزند تازه متولد شده در معرض خطر قرار می گیرد . اگر زن در دوران بارداری به زونا مبتلا شود ، هیچ خطری برای کودک در حال رشد وجود ندارد .


اگر یک زن باردار درست قبل از بارداری ، آبله مرغان گرفته باشد ، کودک را باید مدتها از خطر آلودگی محافظت کرد . زیرا مادر از طریق جفت یا شیر دادن ممکن است کودک را آلوده کند . به کسانی که در معرض خطر شدیدتری هستند مانند نوزادهایی که مادران آنها در دوره بارداری آبله مرغان گرفته ، بیماران مبتلا به لوسمی و یا دارای سیستم دفاعی ضعیف ، کودکانی که داروهایی مصرف می کنند که که سیستم دفاعی آنها را ضعیف نگه می دارد ، در صورت ابتلا به آبله مرغان معمولا برای ایمنی بیشتر ، دوز IG  آبله مرغان تزریق می کنند .

پیشگیری :


پزشکان توصیه می کنند که بچه ها باید واکسن آبله مرغان را در سنین 12 تا 15 ماهگی و نوبت یادآوری را در 4 تا 6 سالگی تزریق         کنند . تزریق واکسن حدود 70 تا 85 درصد در پیشگیری از عفونت خفیف موثر است . و بیشتر از 95 درصد در پیشگیری از عفونت نوع متوسط تا شدید موثر است . کلاً بچه هایی که واکسن زده اند نسبت به بقیه ، علائم خفیف تری از خود بروز می دهند . بچه های سالم که آبله مرغان گرفته اند نیازی به تزریق واکسن ندارند و آنها مادام العمر در برابر این بیماری مصونیت دارند .

درمان :


چون ویروس باعث آبله مرغان می شود . بنابراین پزشک، آنتی بیوتیک  تجویز نمی کند . اما اگر زخم ها توسط باکتری آلوده شود ممکن است آنتی بیوتیک لازم باشد . این در میان کودکان بسیار رایج است چون زخم ها و جوش ها را دستکاری می کنند .