پارس ناز پورتال

مراقبت از گل ادونتوگلوسم

مراقبت از  گل ادونتوگلوسم

ادونتوگلوسم ( Odontoglossum )، جنسی از خانواده اُرکیده ها ( Orchidaceae ) میباشد که بلندی گیاه در انواع آن به ۲۵ تا ۷۵ سانتیمتر می رسد . این نوع بعنوان مقاوم ترین نوع اُرکیده جهت نگهداری در منزل شناخته شده است . زیرا استقامت قابل توجهی در برابر خشکی هوا از خود نشان می دهد .مناسبترین محل برای نگهداری آن پنجره های روبه مشرق است تا از آفتاب صبحگاهی بهره مند شود . در پایان فصل گل دهی ( پاییز ) از میزان آب تا حد قابل ملاحظه ای باید کاست . در این هنگام حرارت می تواند تا ۸ درجه سانتیگراد پائین بیآید .


لازم است در بهار آنرا به گلدانی حاوی دو قسمت ریشه خرد شده سرخس ، یک قسمت پیت و یک قسمت خاک برگ پوسیده منتقل نمایند . ضرورت دارد در کف گلدان لایه ضخیمی از سنگ ریزه یا شکسته های گلدان قرار داد تا به هیچ وجه آب در ته گلدان باقی نماند . با شروع رشد گیاه مجدد آزادانه به آن آب داده شود و گاه همراه آب کود مایع اضافه نمایند . بهتر است بر روی اولین جوانه ها تا مدتی آب بپاشند . همیشه از آب خالص یا آب باران استفاده شود ، زیرا آبهای دارای گچ یا آهک برای این گیاه بسیار زیان آور است .

● انواع مختلف ادونتوگلوسم :

۱ ) ادو نتوگلوسم سیتروسم ( O.citrosum ) : اصل این گیاه از مکزیک میباشد .


برگهای آن ضخیم چرمی شکل ، گلهای عالی و زیبا به قطر حدود ۶ سانتیمتر با عطر لیمو و گلبرگها به رنگ سفید متمایل به صورتی صدفی.

۲ ) ادونتوگلوسم کریسپوم( O.crispum ) : اصل این اُرکیده جالب توجه ، از کشور کلمبیا است .این گونه مورد توجه کلگسیونرها و گلبازان حرفه ای میباشد .


قد آن ۶۰ تا ۷۰ سانتیمتر ، گلهای سفید و گاهی صورتی با یک لکه بزرگ زرد رنگ و خالهای قرمز بر روی گلبرگهای میانی و دو برگ تسمه ای شکل ( نواری – روبانی ) به طول ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر میباشد .


۳ ) ادونتوگلوسم بزرگ ( O.grande ) : همانطور که از نام آن مشخص امیشود این گونه دارای گلهای بزرگ به قطر حدود ۱۵ سانتیمتر و برنگهای زرد طلائی با لکه های بزرگ کِرِم و قهوه ای میباشد .


۴ ) ادونتوگلوسم هاریانوم ( O.harryanum ) : اصل این گونه از کشور کلمبیا است . دارای گلهای بزرگ زرد و قهوه ای نامنظم و در قسمت پائین بنفش و سفید متمایل به بنفش و یا زرد متمایل به نارنجی میباشد .

۵ ) ادونتوگلوسم پولشلوم ( O.pulchellum ) : اصل این گونه از کشور مکزیک است . گلهای آن سفید با خطوط زرد میباشد .

۶ ) ادونتوگلوسم تریومفان ( O.teriumphans ) : اصل این گونه از کشور کلمبیا است . گلهای آن بزرگ و به رنگ زرد طلائی با لکه های قرمز و قهوه ای بسیار روشن .
۷) ادونتوگلوسم هیبرید یا دو رگه ( O.hibrides ) : این گونه دارای بیش از ۲۰۰۰ جور مختلف است .

● تکثیر :
زیاد کردن این گیاه بوسیله تقسیم ریزوم آن ( ساقه ضخیم زیر زمینی ) صورت می گیرد .