پارس ناز پورتال

نقش و وظیفه والدین پس از طلاق

نقش و وظیفه والدین پس از طلاق

پس از آن که مهر طلاق روی شناسنامه ها می خورد شاید عده ای تصور کنند که دیگر همه چیز تمام شده است اما برای فرزندان این تازه اول ماجراست.آن ها حالا یک عنوان تازه دارند که تا آخر عمر همراه شان است: «بچه های طلاق»

 

یک محقق مسائل خانواده به نام والرستین به مدت ۱۵ سال روی کودکانی که والدین آن ها طلاق گرفته بودند، تحقیق کرد. وی پس از مصاحبه با کودکان ۱۳۱ خانواده که والدین آن ها از هم جدا شده بودند، به این نتیجه رسید که این کودکان مدت ها غمگین بوده اند و حدود یک سوم آنان در پنج سال اول بعد از طلاق دچار افسردگی شده اند. با توجه به آن چه گفتیم باید متوجه شده باشید که وفق پیدا کردن کودکان با شرایط جدید ناشی از طلاق چه اهمیت ویژه ای می تواند داشته باشد. اما در این نوشته ما قصد نداریم که هشدار نسبت به وضعیت کودکان طلاق را تکرار کنیم.

 

این مطلب بر نقش و وظیفه والدین پس از طلاق و در ایام خاصی به ویژه عید نوروز اشاره دارد.والدین طلاق گرفته با در پیش گرفتن رفتارهای درست و صحیح در مقابل یکدیگر و فرزندان خود می توانند محیط و شرایط بهتری را برای فرزند به وجود آورند.عید نوروز یکی از زمان هایی است که بچه های طلاق به دلیل جدایی والدین شان، خود را در


شرایط مناسبی نمی بینند و حتی برای برخی از آنان عید زخمی می شود، روی زخم های دیگرشان. اما همکاری صحیح والدین جدا شده با هم، برای برگزاری مراسم و تعطیلات عید می تواند مانع از این اتفاق بد شود. در ادامه چند شاخص ارائه می کنیم تا با کمک آن ها جشن سال نو برای شما و بچه هایتان کمتر استرس زا باشد:

 

انطباق با نیازها

تلاش کنید بر نیازهای بچه هایتان تمرکز کنید و متوجه باشید که چگونه تصمیمات تان درباره تعطیلات بر آن ها تاثیر مستقیم می گذارد. به آن چه آن ها تمایل دارند فکر کنید و این که چه چیزهایی برای آن ها در این روزها مهم تر است.

 

کجا و با چه کسی

فرزندان نیاز دارند بدانند در تعطیلات کجا و با چه کسی می روند. از کودکتان برای داشتن ارتباط با والد دیگر و اعضای فامیل او طی این زمان خاص حمایت کنید.

 

بحث نکنید

به یاد داشته باشید اگرچه برای فرزندان مهم است که با چه کسی روزهای عیدشان را سپری کنند، اما برای آن ها مهم تر این است که والدین شان درباره این که چه کسی با او در تعطیلات باشد، با هم مشاجره نکنند. در حالی که تقسیم روزهای تعطیلات عید برای والدین جدا شده چالش برانگیز است، اما به خاطر بچه ها، با هم دعوا نکنید و سعی کنید تنش ها را به حداقل برسانید.

 

همسر سابق تان را در جریان بگذارید

اگر می خواهید همراه با فرزندتان به سفر بروید، به والد دیگر اطلاع دهید. به او جزئیات سفرتان را بگویید که چه موقع و کجا می روید و نیز این که چگونه او می تواند با فرزندش در تماس باشد.

 

هدیه دادن را فراموش نکنید

فرزندان نیاز دارند که در این روزها شادی هدیه گرفتن را تجربه کنند. ضمن این که به کودکتان هدیه می دهید می توانید او را در خرید یا ساخت یک هدیه برای والد دیگر، کمک کنید، با این کار به فرزندتان پیام می دهید که شما حامی رابطه اش با والد دیگر هستید.

 

برای داشتن یک تعطیلات متفاوت تمرکز کنید

کودکتان را دعوت کنید تا به شما برای داشتن یک مراسم جدید و متفاوت برای عید کمک کند. این خوب است که او هم در خانه پدر و هم در خانه مادرش امکان برگزاری جشن سال نو را داشته باشد. ممکن است تمایل داشته باشید که با فرزندتان درباره مراسم سال نو در سال های قبل صحبت کنید و از او بخواهید که فکر کند تا روش هایی را برای نو شدن شیوه های برگزاری این جشن در نظر گیرد. می توانید روش های قدیمی و نو را با هم ترکیب کنید.

 

احساس گناه توقف

اغلب والدین طلاق گرفته درباره این که طلاق چقدر برای بچه هایشان سخت است، احساس گناه می کنند. گاهی اوقات ما به این احساس گناه با افراط در بخشش کودکان مان و نادیده گرفتن رفتارهای منفی آن ها در طول تعطیلات واکنش نشان می دهیم. پس بهتر است هیچ گاه اصول تربیتی را فراموش نکنیم و دچار سخت گیری یا سهل گیری افراطی نشویم.

 

هماهنگ نه رقیب

از افتادن در رقابت با همسر سابقتان در دادن هدیه به فرزندتان یا خرید هدایایی که می دانید همسر سابقتان با آن موافق نیست یا از نظر مالی توان خرید آن را ندارد اجتناب کنید. تا جایی که امکان دارد تلاش کنید در انتخاب هدیه برای فرزندتان با همسر سابقتان هماهنگ باشید.

 

تجدیدنظر کنید

گاهی اوقات نیاز است که برای وفق یافتن با نیازهای فرزندانتان در برنامه هایتان برای تعطیلات سال نو تجدیدنظر یا تغییر ایجاد کنید. موقعی که با یک تصمیم درباره تغییر برنامه ها مواجه می شوید، بهتر است این سوال را از خود بپرسید چه چیزی این سال را با تعطیلات سال های گذشته متفاوت کرده است؟

 

از تنهایی هم بهره ببرید

سپری کردن برخی از روزهای تعطیلات سال نو بدون حضور فرزندتان واقعاً سخت است. اما برای این که سختی این روزها را کم کنید، بهتر است با دوستان نزدیکتان و اعضای خانواده تان برنامه هایی را ترتیب دهید یا از این زمان برای انجام کاری ویژه برای خودتان استفاده کنید.

منبع:خراسان