پارس ناز پورتال

تهیه مربای آلبالوی خانگی

مجموعه : آموزش آشپزی
تهیه مربای آلبالوی خانگی

مواد لازم:

 
آلبالو
    1 كیلو
شكر
    5/1 كیلو
آبلیمو
    1 قاشق غذاخوری
وانیل
    در صورت تمایل

 

 

طرز تهیه:

 

مربای آلبالو را نیز مانند مربای توت فرنگی آماده می كنیم فقط برای هر یك كیلو آلبالو تقریباً 5/1 كیلو شكر لازم است به شرط آنكه آلبالوی خراب نداشته باشد.

 

ابتدا آلبالوها را شسته و تمیز می كنیم.بعد یك ظرف پیركس آماده كرده و هسته آلبالو را از آن خارج كرده داخل ظرف می ریزیم (یا با هسته گیر یا اینكه آلبالو را بین دو انگشت شست و اشاره كمی ورز داده تا آلبالو شل شود بعد با كمی فشار هسته را از قسمتی كه آلبالو سوراخ است خارج میكنیم به نحوی كه آلبالو شكل اولیه خود را حفظ كند) .

 

درحال انجام اینكار لایه ای از آلبالو كه ته ظرف را پوشاند یك لایه شكر می پاشیم به طوریكه شكر روی آلبالو را بپوشاند و دوباره یك لایه آلبالو , اینكار را ادامه داده تا شكرها و آلبالو ها لایه لایه درون ظرف را پر كند . سپس آنرا به مدت نصف روز یا بیشتر داخل یخچال میگذاریم تا آلبالو كاملاً آب بیندازد .

 

حالا آلبالوها را داخل قابلامه می ریزیم و بقیه شكری كه از 5/1 كیلو اضافه آمده را نیز درون قابلامه می ریزیم (بهتر است از قابلامه ی بزرگتر استفاده كنیم تا هنگام جوش آمدن مربا سر نرود) . وقتی آلبالو ها جوش آمد تقریباً یك ربع تا بیست دقیقه زمان داریم تا مربا آماده شود تو این زمان زیر شعله را زیاد كرده و مرتباً كفهای بالا آمده را با یك كفگیر از سطح مربا جمع میكنیم بطوریكه تمام كفها گرفته شود برای سر نرفتن مربا بعضی وقتها زیر شعله را كمتر می كنیم .

 

بعد از بیست دقیقه زیر شعله را خاموش كرده و 1 قاشق غذاخوری آبلیمو اضافه میكنیم و میگذاریم مربا سرد شود .بعد مقداری از آب مربا را به عنوان شربت جدا كرده و مربا را نیز در ظرف مورد نظر میریزیم .

 

 

نكته:

1- بهتر است تمام كف مربا را قبل از سرد شدن از روی سطح آن جمع كنیم .تا هنگام درست كردن شربت كف روی سطح آن جمع نشود.

 

2- این مربا احتیاج به اضافه كردن آب ندارد فقط ته ظرف پیركس را بعد از خالی كردن آلبالوها میتوان كمی آب ریخت تا شكرهای ته آن حل شود و آن را داخل قابلامه مورد نظر می ریزیم.

 

3- بهتر است مربا را زیاد نجوشانیم چون رنگ آن تیره می شود.