پارس ناز پورتال

با توجه به این توصیه ها دچار حساسیت نمی شوید

با توجه به این توصیه ها دچار حساسیت نمی شوید
 

فصل بهار با همه ی زیبایی و طراوتش برای گروهی از افراد آزاردهنده و دردسرساز اسـت. افرادی کـه تجربه واکنش هاي حساسیتی را دارند، می‌دانند کـه باید بیشتر دقت داشته و شرایط را بازرسی کنند.

آلرژی یا حساسیت در واقع واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن اسـت کـه طی آن سیستم دفاعی بدن بـه ماده اي بی ضرر در محیط مانند گرده گیاهان یا برخی مواد غذایی واکنش نشان داده و علائمی خاص ایجاد می‌کند. البته خوب اسـت دقت داشته باشیم کـه تقریبا هر چیزی می‌تواند باعث بروز واکنش هاي آلرژیک شود و این واکنش ها می‌تواند ملایم و خفیف بوده یا اذيت دهنده و حتی تهدیدکننده باشند.

 

▪ گرده گیاهان

گرده گل ها و گیاهان میتوانند سبب بروز واکنش هاي حساسیتی بشوند. بنابر این قرار گرفتن در دسترس چنین موادی یکی از عوامل مهم بروز حساسیت هاي فصلی اسـت. در چنین شرایطی فرد با علائمی نظیر عطسه، آبریزش یا گرفتگی بینی، خارش و اشک ریزش از چشم روبه رو می‌شود. در صورتی کـه حساسیت شدید و غیر قابل تحمل باشد، باید با مراجعه بـه دکتر و استفاده از داروهای مناسب، تا حدی شرایط را نظارت کرد. هم چنین کسانی کـه با این مشکل روبه رو هستند میتوانند در روزهایی کـه هوا باد دارد ودر نتیجه گرده ها بیشتر در محیط حضور دارند، در فضای بسته مانده و از خانه خارج نشوند.

 

▪ حیوانات خانگی

مواد موجود روی پوست ودر بزاق حیوانات خانگی نیز می‌تواند برای برخی افراد ایجاد حساسیت کند. هم چنین دقت داشته باشید کـه ممکن اسـت تا ماهها پس از قطع تماس با حیوان نیز شرایط التیام نیافته و علائم برطرف نشود. بنابر این چنانچه شـما هم بدلیل نگه داری از حیوانی در خانه دچار آلرژی شده اید، بهتر اسـت هر چـه سریعتر اتاق خواب، فرش ها، ظروف و… را تمیز کرده و با حیوان تماس نداشته باشید.

 

▪ نیش حشرات

افرادی کـه بـه نیش حشرات آلرژی دارند، ممکن اسـت در چنین شرایطی واکنشی شدید و حتی تهدیدکننده سلامت داشته باشند.

این گروه از افراد پس از نیش زدن حشرات دچار قرمزی و تورم شدیدی میشوند کـه ممکن اسـت یک هفته و حتی بیشتر ادامه داشته باشد.

علاوه بر این حالت، آن ها دچار خستگی، تهوع و تب خفیفی نیز خواهند شد. هم چنین در شرایطی خاص کـه البته بـه ندرت اتفاق میوفتد، نیش حشرات باعث آنافیلاکسی شده کـه با علائمی هم چون تنگی نفس، کهیر، تورم صورت، گلو یا دهان، سرگیجه و افت فشار همراه اسـت.

 

▪ حساسیت هاي غذایی

شیر، آجیل و گندم از جمله مهم‌ترین مواد غذایی اي هستند کـه باعث حساسیت می‌شوند.

واکنش هاي آلرژیک طبق معمول تنها چند دقیقه پس از خوردن این مواد ایجاد شده و با علائمی هم چون مشکلات تنفسی، کهیر، اسهال، استفراغ و تورم اطراف دهان خودش را نشان میدهد.

دراین شرایط باید تا حد امکان سعی کنید از این گروه مواد غذایی اجتناب کنید.

 

▪ داروها

عده اي از داروها نیز میتوانند سبب بروز علائم حساسیتی بشوند. این نشانه ها میتوانند ملایم و خفیف بوده یا شدید و خطرناک باشند. چنین حساسیت هایي طبق معمول با کهیر، خارش چشم ها، گرفتگی و تورم در دهان و گلو بروز کرده و خودش را نشان می‌دهد.

 

▪ مواد خوشبو

مواد معطری کـه می‌توانند سبب بروز حساسیت شوند، اغلب در عطرها، شمع هاي خوشبو، مواد شوینده و مواد آرایشی وجود دارند.

اغلب مردم نیز پس از قرار گرفتن در دسترس بویی شدید و تند دچار چنین حساسیت هایي میشوند. البته تکرار شرایط و قرار گرفتن برای مدتی طولانی تر می‌تواند علائم را تشدید کرده و مدت زمان آنرا طولانی تر سازد. بنابر این باوجود چنین موادی کـه باعث بروز حساسیت و واکنش هاي حساسیتی میشوند، افراد باید بیشتر دقت کرده و تا حد امکان از تماس با این مواد اجتناب کنند.