پارس ناز پورتال

راهکار ساده سازی حل مناقشات زوج های جوان

راهکار ساده سازی حل  مناقشات زوج های جوان

هر دورانی شرایط خاصی دارد و نباید هیچ یک از مراحل زندگی را با مرحله دیگر مقایسه کرد. مسلما با تغییر شرایط، تغییراتی در ارتباطات زوجین رخ می دهد اما هر تغییری دلیل بر بی توجهی و بی محبتی نیست.

کم نیستند زوج های جوانی که معتقدند روزها و لحظات اول آشنایی شان، حال و هوای عاطفی و احساسی خاصی را با همسرشان داشته اند که این اوضاع به مرور زمان کمتر شده تا اینکه بعد از چند سال زندگی مشترک، به طور کلی حال و هوای دیگری بر زندگی مشترک شان حاکم شده است. در این میان آنها که فرزندی هم به جمعشان اضافه شده، بیشتر به یاد دوران نامزدی و اوایل ازدواج می افتند و فکر می کنند که در آن زمان چیزهایی داشته اند که اکنون ندارند


.

اینگونه تصورات برای خانم ها بیشتر وجود دارد. آنچه مشخص است اینکه هر دورانی اقتضائات خاصی دارد و نباید هیچ یک از مراحل زندگی را با مرحله دیگر مقایسه کرد. مسلما با تغییر شرایط، تغییراتی در مناسبات زوجین رخ می دهد اما هر تغییری دلیل بر بی توجهی و بی محبتی نیست. شاید این تصورات در بسیاری از مواقع موجب بروز مناقشاتی میان زن و مرد باشند. در این مناقشات لازم است برخی از نکات بیان شوند که از خانم ها انتظار بیشتری بر رعایت آنها می رود.



آنچه مشخص است اینکه هر چه سابقه زندگی مشترک بیشتر می شود، میزان علاقه و وابستگی زوجین بیشتر می شود و از طرف دیگر،مشکلات زندگی هم افزایش و پیچیدگی خاصی پیدا می کند. بنابراین آنچه مهم است اینکه زوجین بدانند در هنگام بروز مشکلات و مناقشات احتمالی، چه عکس العملی داشته باشند.


پیشنهاداتی برای حل و فصل مناقشات

در مناقشات خانوادگی سعی کنید عقب نشینی داشته باشید و در بگو مگوها و بحث ها، کوتاه بیائید. مطمئن باشید در این شرایط کسی موفق است که زودتر عقب نشینی کند و هرگز فکر نکنید که این اقدام به معنای شکست شماست.

اموری که مردم در زندگی زناشویی در مورد آنها مناقشه می کنند، در بسیاری از موارد، نمی توانند منشاء مهمی برای بروز اختلاف داشته باشند. به نظر می رسد در این شرایط مسئله از جایی شروع می شود که یکی از زوجین می خواهد کنترل دیگری را به دست گیرد.


همواره به خاطر داشته باشید که در مناقشات خانوادگی، برنده، برنده ای واقعی نیست. وقتی ظاهرا در یک بحث خانوادگی، شما پیروز می شوید و همسرتان بازنده می شود، شما هم در حقیقت باخته اید.

به این موضوع فکر کنید که عمدتا در زندگی مشترک خود، به دنبال چه هستید؟ به نظر شما در زندگی مشترک، مهمتر از دوست داشتن، دوست داشته شدن، احساس رضایت و شادکامی و احساس امنیت، چه چیزی می تواند باشد؟


یک زندگی مشترک توام با عشق و درک متقابل، مثل باغی است که دائما در آن کشت می کنید و محصولات ارزشمندی را پرورش می دهید. ما در این زندگی در حال رشد دادن روح و وجود خویش هستیم و همسر ما هم همچون زمین حاصلخیزی است که آماده پرورش دادن گل می باشد.

به این موضوع بیندیشید که : ما نمی توانیم به آنچه می خواهیم دست یابیم، مگر آنکه همسر ما نیز به خواسته های خود، دست یابد.(1)

اگر در بحث هایی که بین شما و همسرتان پیش می آید، به بیان نقطه ضعف های یکدیگر می پردازید و سرزنش می کنید، بدانید که این نشانه خوبی نیست و ممکن است پایه های یک زندگی را به مخاطره اندازد.


مسلما هیچ کس بی عیب و خطا نیست و همه نقطه ضعف هایی دارند. اینکه زوجین در هر بحث و جدلی به بیان نقطه ضعف یکدیگر بپردازند و کنایه بزنند، نتیجه خوبی به دنبال نخواهد داشت.

لازمه زندگی مشترک این است که زن و شوهر در کنار هم باشند و به خواسته های یکدیگر توجه کنند و به دنبال این باشند که با سعی و تلاش، نقاط اختلاف، کدورت ها و سوء تفاهم های زندگی خانوادگی را به طور مسالمت آمیز و دوستانه، حل و فصل کنند.


تکرار جر و بحث در زندگی مشترک موجب می شود تا زن و مردی که تا چندی قبل، بدون کلمات محبت آمیز یکدیگر را خطاب نمی کردند، نسبت به هم بی تفاوت شوند و گاهی هم به رقابت با یکدیگر بپردازند. درست است که بروز برخی از اختلافات بین زوجین، موضوعی اجتناب ناپذیر است. اما مهم این است که سرانجام این اختلافات به کجا برسد. مسلما دعواهای منطقی و سازنده میان زوجین، می تواند وسیله ای باشد برای اینکه زوجین بتوانند حرف خود را به طرف مقابل بزنند و عقده دل بگشایند و خشم فروخفته ای را بیرون ریزند.

اما می توان اینطور بیان کرد که دعوا، عملی است که در نتیجه یک ناهماهنگی رخ داده است و گاهی این ناهماهنگی ها می تواند موجب هم آهنگی بیشتر شود.

 

فرمول دعوا کردن

دعوا کردن هم فرمول هایی دارد. اینکه نباید خانه را میدان جنگ فرض کنید و باید به این موضوع فکر کنید که از یک جر و بحث اجتناب ناپذیر، نتایج مفیدی به دست آورید.(2)

مطمئن باشید که چند روز اخم کردن و بداخلاقی برای شوهرتان، از ناسزا گفتن بدتر است. اما یک دعوای کوچک میان یک زوج، همچون باد ملایمی است که می تواند ابرهای سیاه را از آسمان زندگی براند.

مراقب باشید که در این عرصه، پیروز و سربلند باشید و نتایج مفید و مطلوبی را از آن خود کنید.

برگرفته از کتاب "زن اگر اینگونه می بود". نوشته راضیه محمدزاده/تبیان